Ett oljebyte i bagaget

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Ett oljebyte i bagaget

Postby SL Jocke » Tue 03 Jun, 2014 19:31

Jag har sett andra göra denna operation så jag tänkte det kanske skulle vara bra att få det gjort.

Börjar med att öppna upp i bagagen.

Image

Ur med mattan och lyft på plastlocket. Ett oanvänt reservhjul med en liten kul info lapp angående hjulbyte.

Image

Ut med hjulet och sedan skyddet över hydraulpumpen.

Image

Där hade vi den rackarn.

Image

Oljan ser ju lite skitig ut tycker jag.

Image

Även grovfiltret ser smutsigt ut så det får en omgång bromsrengöring och får sedan soltorka.

Image

Fram med oljesugen.

Image

Där var den tom och ser skapligt ren ut.

Image

Fram med 2 liter olja och lite Omega tillsats.

Image

Efter ett par sköljningar med ny olja så fylls behållaren upp med rätt mängd och nu funkar det i 25 år till.

Image
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Ett oljebyte i bagaget

Postby Björne sl » Wed 04 Jun, 2014 18:58

Snyggt jobbat Jocke :cheers:

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Ett oljebyte i bagaget

Postby GUS » Thu 05 Jun, 2014 08:37

Inte för att vara taskig, det skadar ALDRIG att byta olja, men det är knappast nödvändigt. Hydraulolja slits i princip inte, däremot kan den ju bli kontaminerad eller smutsig, ett kaffefilter fixar det relativt enkelt.
Sen har det ju en tendens att gå packningar här och där efter ett tag, så man får nog ofrivilliga oljebyten ändå... :x

Hur som helst så är det ju skönt att få "Peace of mind" och snyggt och rent blir det ju.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Ett oljebyte i bagaget

Postby Marie » Thu 05 Jun, 2014 15:30

GUS wrote:Sen har det ju en tendens att gå packningar här och där efter ett tag, så man får nog ofrivilliga oljebyten ändå... :x

Det är nog det han tänkte förebygga genom att tillsätta Omega 917....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Ett oljebyte i bagaget

Postby SL Jocke » Thu 05 Jun, 2014 17:38

Några hundringar på ett oljebyte är aldrig fel, jag skulle tro att oljan
tappat lite av sina egenskaper sedan 1991.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: Ett oljebyte i bagaget

Postby GUS » Thu 05 Jun, 2014 19:08

Jag tror nog inget kan rädda packningarna i dessa, men som sagt, kan ju vara bra att skjuta upp det ett tag.

Hydraulolja slits som sagt inte, den skall i princip bara vara tryckoföränderlig.

Men naturligtvis är det ju alltid bra med nytt, detta är nog en sån där att alla gör som de känner, lika många åsikter som människor med MB gissar jag på.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests