Ytterligare en fråga ikväll.
Vad bör det vara för motor temp på en SL600, min ligger på runt 80-grader.
Kanske behöver byta termostat.
Motor temp SL600
Re: Motor temp SL600
Frille.p wrote:Ytterligare en fråga ikväll.
Vad bör det vara för motor temp på en SL600, min ligger på runt 80-grader.
Kanske behöver byta termostat.
Låter som helt normal temp. Ligger nålen vid eller strax över 80grader så är det normalt.stiger en aning i köer och om det är varmare ute. Under 80 är inte normalt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motor temp SL600
pasi wrote:Ligger nålen vid eller strax över 80 grader så är det normalt.
Precis där ligger min,
Mvh Björn
Nuv.
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
E320 S211 2005
Ex.
SL600 R129 1996
C180 W204 2012
R500L V251 2006
C200 S203 2002
Re: Motor temp SL600
Tjena
Min ligger under 80, tror inte att termostaten funkar.
//Frille
Min ligger under 80, tror inte att termostaten funkar.
//Frille
Re: Motor temp SL600
Frille.p wrote:Tjena
Min ligger under 80, tror inte att termostaten funkar.
//Frille
Nej, den termostaten bör du nog byta ut ganska snart. Det sliter på motorn att köra med undertemperatur.
Re: Motor temp SL600
Frille.p wrote:Tjena
Min ligger under 80, tror inte att termostaten funkar.
//Frille
Det framgick inte på ditt första inlägg.. under 80grader,byt termostat.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motor temp SL600
Tack för svaren, ska beställa en ny direkt imorgon
Re: Motor temp SL600
Var idag och skulle beställa en ny termostat, tydligen så sitter termostaten fast i huset.
Kostar 780kr. Någon som vet om det bara går att byta termostaten? Eller om man måste köpa hela huset med termostat.
Kostar 780kr. Någon som vet om det bara går att byta termostaten? Eller om man måste köpa hela huset med termostat.
Re: Motor temp SL600
Frille.p wrote:Var idag och skulle beställa en ny termostat, tydligen så sitter termostaten fast i huset.
Kostar 780kr. Någon som vet om det bara går att byta termostaten? Eller om man måste köpa hela huset med termostat.
Då har du det något senare utförandet, och där är termostathuslocket och termostaten en enhet. Den lösa termostaten passar INTE. Det är samma fenomen på M119. Bara att bita i det sura äpplet (kanske är dina termostatproblem orsakade av att tidigare ägare försökt modifiera?....).
Re: Motor temp SL600
Hej!!
Började att pilla lite idag, för att byta termostat. Skruvade loss slangar och skruvar, men den vill inte lossna.
Har jag eventuellt missat någon skruv., eller får man använda lite våld för att få loss den?
Började att pilla lite idag, för att byta termostat. Skruvade loss slangar och skruvar, men den vill inte lossna.
Har jag eventuellt missat någon skruv., eller får man använda lite våld för att få loss den?
Re: Motor temp SL600
Frille.p wrote:Hej!!
Började att pilla lite idag, för att byta termostat. Skruvade loss slangar och skruvar, men den vill inte lossna.
Har jag eventuellt missat någon skruv., eller får man använda lite våld för att få loss den?
Dom kan sitta men jag har aldrig varit med om att behöva ta till våld för att få loss termostater. Hur många bultar har du lossat?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Motor temp SL600
Inget litet jobb enligt WIS om det är det äldre utförandet av motor med tändfördelare.
Kortfattat:
Tappa av kylarvätskan
Demontera kylarfläkt med viscokoppling
Demontera tändfördelare
Demontera båda slangarna från termostathuslocket
Koppla loss kablar från alla givare vid termostathuset
Lossa skruvarna som håller termostathuslock och termostathus
Lossa de fyra skruvarna som håller termostathuset mot höger och vänster topplock (två vid varje sida)
Tag bort termostathus med lock
Byt ut termostaten inkl termostathuslocket
Återmontera alltsammans varvid samtliga O-ringar (mellan termostathus och topplock /2st/, mellan termostathusets tre delar /2st/ mellan termostathus och vattenpump /1st/ och mellan termostathus och termostathuslock /1st/) byts mot nya
Återmontera övriga demonterade delar
Återfyll kylarvätska
Kontrollera tätheten
Kortfattat:
Tappa av kylarvätskan
Demontera kylarfläkt med viscokoppling
Demontera tändfördelare
Demontera båda slangarna från termostathuslocket
Koppla loss kablar från alla givare vid termostathuset
Lossa skruvarna som håller termostathuslock och termostathus
Lossa de fyra skruvarna som håller termostathuset mot höger och vänster topplock (två vid varje sida)
Tag bort termostathus med lock
Byt ut termostaten inkl termostathuslocket
Återmontera alltsammans varvid samtliga O-ringar (mellan termostathus och topplock /2st/, mellan termostathusets tre delar /2st/ mellan termostathus och vattenpump /1st/ och mellan termostathus och termostathuslock /1st/) byts mot nya
Återmontera övriga demonterade delar
Återfyll kylarvätska
Kontrollera tätheten
Re: Motor temp SL600
Problemet löst för en tid sen tillbaka.
Den hade erjat fast ordentligt, men nu är den loss och den nya monterad.
Den hade erjat fast ordentligt, men nu är den loss och den nya monterad.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests