köpråd sl500

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sun 11 Jan, 2015 22:47

Bullmerca wrote:
Hynboholm wrote:Vilket flyt du har Pasi, Rickards bil blir perfekt till dig!


Nu när jag skrev detta så ångrade jag mig, är nog inte till salu mer :mrgreen:

Hahah :mrgreen:
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
THHO
Expert
Expert
Posts: 622
Joined: Fri 11 Nov, 2005 01:56
Location: Stockholm

Re: köpråd sl500

Postby THHO » Sun 11 Jan, 2015 23:29

pasi wrote:Har kollat alla sl500 som finns på blocket, ingen av dom är vettigt enligt kriterierna jag har.. vill inte ha en bil som gått i tyskland i flera år och med närmare 20 ägare.. alla 500:or från dom årsmodellerna är privatimport och med massa ägare. Den enda i nuläget som jag anser är något vettig är en 320 faktiskt, denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_320_SL_Cab___Hardtop_58097873.htm?ca=16&w=3


Han som säljer heter Tim. Det bör man ta som ett varningstecken. Inte Y-barn men nästan.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: köpråd sl500

Postby Marie » Sun 11 Jan, 2015 23:52

pasi wrote:och med närmare 20 ägare..

Ingen skugga över Psycho och en del andra dinkar, men ett tjog ägare är INTE något bra tecken. Risken är stor att några av ägarna använt pengarna mera till sådant som glänser (fälgar t.ex.) än till service och underhåll. Chansen att hitta en höna med stomatolsmajl är nog större än att hitta en SLäde med bra servicehistorik OCH 20 ägare....
Många ser nog en SLäde mest som något att bli sedd i.

Jag har under några år tittat på ett antal R129. Den modellen har ända sedan den kom varit min drömbil, men att hitta ett exemplar som känns förtroendeingivande har ännu inte lyckats. Det känns vettigt för mig att i så fall satsa på en 500 i årgångsintervallet 93-94; då skulle jag ha mycket reservdelshållning gemensam med min W140, och det mesta av tekniken har jag redan djupa kunskaper om.
Sen gör ju inte mitt krav på utvändig färg EJ svart eller silver och definitivt ingen svart interiör, sökandet nämnvärt lättare...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: köpråd sl500

Postby psycho » Mon 12 Jan, 2015 00:06

Marie wrote:
pasi wrote:och med närmare 20 ägare..

Ingen skugga över Psycho och en del andra dinkar, men ett tjog ägare är INTE något bra tecken. Risken är stor att några av ägarna använt pengarna mera till sådant som glänser (fälgar t.ex.) än till service och underhåll. Chansen att hitta en höna med stomatolsmajl är nog större än att hitta en SLäde med bra servicehistorik OCH 20 ägare....
Många ser nog en SLäde mest som något att bli sedd i.


20 ägare är väl mycket men som andra skriver det mekaniska skicket är det viktigaste trots allt.

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: köpråd sl500

Postby Cpt Tuttle » Tue 13 Jan, 2015 23:41

Marie wrote:
pasi wrote:och med närmare 20 ägare..

Ingen skugga över Psycho och en del andra dinkar, men ett tjog ägare är INTE något bra tecken. Risken är stor att några av ägarna använt pengarna mera till sådant som glänser (fälgar t.ex.) än till service och underhåll. Chansen att hitta en höna med stomatolsmajl är nog större än att hitta en SLäde med bra servicehistorik OCH 20 ägare....
Många ser nog en SLäde mest som något att bli sedd i.

Jag har under några år tittat på ett antal R129. Den modellen har ända sedan den kom varit min drömbil, men att hitta ett exemplar som känns förtroendeingivande har ännu inte lyckats. Det känns vettigt för mig att i så fall satsa på en 500 i årgångsintervallet 93-94; då skulle jag ha mycket reservdelshållning gemensam med min W140, och det mesta av tekniken har jag redan djupa kunskaper om.
Sen gör ju inte mitt krav på utvändig färg EJ svart eller silver och definitivt ingen svart interiör, sökandet nämnvärt lättare...


Du hade ett fint exemplar nära dig för några år sedan, men den försvann många mil uppåt obygden, å andra sidan 97 med svart interiör så det kanske var sak samma.... :mrgreen:

Håller för övrigt med, en bil med helamångaägare hade jag struntat i av precis samma anledningar som du nämner. Den KAN fungera hur bra som helst och vara välvårdad (ja, den obetydliga chansen finns), men varför ta risken när det inte direkt är någon gammal 240 man skall köpa?

Tyskimport hade jag varit mindre rädd för, det är inget dåligt i sig och svensksålda bilar är det glest med.

Ha is i magen, Pasi, och vänta in rätt bil! :)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: köpråd sl500

Postby Frontstar » Wed 14 Jan, 2015 15:38

För att ge dig lite fakta om priser kan jag nämna att jag, nu strax före jul, sålde min SL320 -99. Slutpriset efter prutning blev 160 000 :-. Men det var ingen svensk som köpte bilen utan en tysk som kom upp och hämtade hem den till moderlandet, Han gjorde detta p.g.a att han tyckte det var billigare att köpa min än att handla motsvarande bil i Tyskland.
Vad var det för en kärra då? Jo -alltså en 320 (V6-an) från -99 med 5500 mil på mätaren, dokumenterat fåtal ägare och samt servicehistorik. Perfekt skick, inga bulor eller repor, nästan nya däck på 18-tum AMG-hjul. Smaragdsvart med ljusgrå inredning.

Prisuppgiften är för att du ska få en uppfattning om ett verkligt försäljningspris.

(Nu är jag alltså utan MB, få se ifall det kanske blir en lågmilad SLK till sommaren -har nys på en fin sådan sedan 1 år tillbaka).

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: köpråd sl500

Postby Hynboholm » Thu 05 Mar, 2015 15:44

Pasi, du som gillar att skruva och problemlösa, här är en bil för dig! :thumbup:

http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes ... m?ca=7&w=3

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: köpråd sl500

Postby Hynboholm » Sat 14 Mar, 2015 09:15


User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: köpråd sl500

Postby SL Jocke » Sun 15 Mar, 2015 17:58

Jag vet inte varför många varnar för KE-Jetronic vilken jag tycker är rätt så enkel att jobba med.Det är ju en mekaninsk
insprutning som går att förstå sig på, kabelstammarna håller och det finns inga krånglande gasspjäll eller luftmassemätare.
Däremot får man byta fördelarlock, rotorer & tändkablar ibland. Vill man promt ha det nysre systemet så skulle jag leta 96
och nyare för då finns det ju ett fungerande diagnossystem vilket jag inte anser det gjorde tidigare.

Köp hellre en fin bil med den utrustning du önskar, bilar med lite småfix tenderar till att bli dyrare i slutändan.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: köpråd sl500

Postby GUS » Wed 15 Apr, 2015 11:45

Skärpning nu, vad pratar ni om för modeller, finns ju bara en, den har 12 cylindrar... Allt annat är inkörsmodeller... :)
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests