hej! När ska man köpa en r129, jag menar kommer priserna gå ner eller börjar dom bli dyrare nu? Är ute efter en 500:a isåfall..
Vilken årsmodell ska man köpa och vilka klassiska fel ska man se upp med?
Dom flesta ser ut att vara importbilar, risker med det?
//Pasi
köpråd sl500
köpråd sl500
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: köpråd sl500
Pasi, alla SL är importerade....
.....skämt åsido, skicket tycker jag är lika viktigt eller viktigare än när den är intagen till Sverige.
Finns säkert buskar med skruvade mätare på men det stora flertalet är lika fina som de "svensksålda".
Det är i alla fall min erfarenhet när jag letade innan jag hittade min, som är importerad i efterhand. Viktigare då om det finns med dokumentation som styrker service, miltal etc....
Du får säkert flera åsikter i detta ämne. Alla är säkert inte inne på min linje......
Tror inte priserna kommer att gå upp på det stora flertalet, snarare droppa lite till. De riktigt fina, lågmilarna, kommer nog däremot att stiga sakta men säkert.
Där är det säkert så att en svensksåld lågmilare är dyrare än motsvarande "importerad".
Lycka till, det är fantastiska bilar!
/Anders
.....skämt åsido, skicket tycker jag är lika viktigt eller viktigare än när den är intagen till Sverige.
Finns säkert buskar med skruvade mätare på men det stora flertalet är lika fina som de "svensksålda".
Det är i alla fall min erfarenhet när jag letade innan jag hittade min, som är importerad i efterhand. Viktigare då om det finns med dokumentation som styrker service, miltal etc....
Du får säkert flera åsikter i detta ämne. Alla är säkert inte inne på min linje......
Tror inte priserna kommer att gå upp på det stora flertalet, snarare droppa lite till. De riktigt fina, lågmilarna, kommer nog däremot att stiga sakta men säkert.
Där är det säkert så att en svensksåld lågmilare är dyrare än motsvarande "importerad".
Lycka till, det är fantastiska bilar!
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: köpråd sl500
andgus52 wrote:Pasi, alla SL är importerade....
.....skämt åsido, skicket tycker jag är lika viktigt eller viktigare än när den är intagen till Sverige.
Finns säkert buskar med skruvade mätare på men det stora flertalet är lika fina som de "svensksålda".
Det är i alla fall min erfarenhet när jag letade innan jag hittade min, som är importerad i efterhand. Viktigare då om det finns med dokumentation som styrker service, miltal etc....
Du får säkert flera åsikter i detta ämne. Alla är säkert inte inne på min linje......
Tror inte priserna kommer att gå upp på det stora flertalet, snarare droppa lite till. De riktigt fina, lågmilarna, kommer nog däremot att stiga sakta men säkert.
Där är det säkert så att en svensksåld lågmilare är dyrare än motsvarande "importerad".
Lycka till, det är fantastiska bilar!
/Anders
Hahah jo alla är importerade :) ser att du har 300:an,hur är den motorn i 129:an? Vad ligger förbrukningen på och hur känns den,slö?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: köpråd sl500
Hej Pasi!
500 SL har ju M119 fram till slutet av nittiotalet, och i SL har av någon anledning den motorn K-Jet insprutning tom årsmodell -92, fastän den inte har det i andra modeller. Och K-jet är väl inte det bästa systemet, inte blir de bättre nu när de börjar bli gamla, och dessutom verkar det som om kunskapen om det systemet börjar ta slut...
Så om jag skulle leta efter en SL så vore en -93 den äldsta modellen jag skulle reflektera över.
500 SL har ju M119 fram till slutet av nittiotalet, och i SL har av någon anledning den motorn K-Jet insprutning tom årsmodell -92, fastän den inte har det i andra modeller. Och K-jet är väl inte det bästa systemet, inte blir de bättre nu när de börjar bli gamla, och dessutom verkar det som om kunskapen om det systemet börjar ta slut...
Så om jag skulle leta efter en SL så vore en -93 den äldsta modellen jag skulle reflektera över.
Last edited by Mimmi on Thu 08 Jan, 2015 01:39, edited 1 time in total.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: köpråd sl500
Mimmi wrote:Hej Pasi!
500 SL har ju M119, och i SL har av någon anledning den motorn K-Jet insprutning tom årsmodell -92, fastän den inte har det i andra modeller. Och K-jet är väl inte det bästa systemet, inte blir de bättre nu när de börjar bli gamla, och dessutom verkar det som om kunskapen om det systemet börjar ta slut...
Så om jag skulle leta efter en SL så vore en -93 den äldsta modellen jag skulle reflektera över.
Ahaa,har hittat en 94:a som jag fastnat för..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: köpråd sl500
Då får du ruttnande kabelstammar i stället.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: köpråd sl500
... men det är det väl på de flesta av MBmodellerna under nittiotalet, så det är ju inget unikt för SL...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: köpråd sl500
... och det är tämligen enkelt att åtgärda, byter övre motorkabelstam gör man själv på en timme. Att hitta någon som begriper sig på KE-jetronic idag är inte alltid så lätt, och KE-jet gillar inte etanol i soppan. 5% sväljer den kanske med lite gnissel, vid 10% börjar man få problem på allvar med att det blir för dålig smörjning av de rörliga delarna i insprutningen. Och vid detta laget har de absolut flesta M119 fått ny motorkabelstam.
Re: köpråd sl500
Pasi: Det är ingen raket direkt men med den körningen som är aktuell så gör det inte mig något.
Anledningen till att det blev 300 och inte 500 var väl utbudet just då samt skicket. Kabelstammen spelade också viss roll.
Ligger och snittar på ca 1,1 på den körning jag har, mestadels stad/tätort samsat med landsväg då och då.Skulle gissa på 60/40 % av vardera sorten.
Marie: Är det läge med någon form av tillsats i bränslet för att förebygga ev. problem?
/Anders
Anledningen till att det blev 300 och inte 500 var väl utbudet just då samt skicket. Kabelstammen spelade också viss roll.
Ligger och snittar på ca 1,1 på den körning jag har, mestadels stad/tätort samsat med landsväg då och då.Skulle gissa på 60/40 % av vardera sorten.
Marie: Är det läge med någon form av tillsats i bränslet för att förebygga ev. problem?
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83
Re: köpråd sl500
andgus52 wrote:Pasi: Det är ingen raket direkt men med den körningen som är aktuell så gör det inte mig något.
Anledningen till att det blev 300 och inte 500 var väl utbudet just då samt skicket. Kabelstammen spelade också viss roll.
Ligger och snittar på ca 1,1 på den körning jag har, mestadels stad/tätort samsat med landsväg då och då.Skulle gissa på 60/40 % av vardera sorten.
Marie: Är det läge med någon form av tillsats i bränslet för att förebygga ev. problem?
/Anders
Tack för dina synpunkter, hittat en 320 från 94, svensksåld Denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_320_SL_Cab___Hardtop_58097873.htm?ca=16&w=3
Hur är denna motor? Är det M104 i den? Miltalet, farligt med 20000mil på bilen?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: köpråd sl500
Marie wrote:... och det är tämligen enkelt att åtgärda, byter övre motorkabelstam gör man själv på en timme. Att hitta någon som begriper sig på KE-jetronic idag är inte alltid så lätt, och KE-jet gillar inte etanol i soppan. 5% sväljer den kanske med lite gnissel, vid 10% börjar man få problem på allvar med att det blir för dålig smörjning av de rörliga delarna i insprutningen. Och vid detta laget har de absolut flesta M119 fått ny motorkabelstam.
Precis, och annars tillverkar jag kabelstammen själv. Gjorde det till min w124 220, dubbla antar cylindrar i en 500:a och säkert lite mer givare. Men det går
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: köpråd sl500
pasi wrote:hej! När ska man köpa en r129, jag menar kommer priserna gå ner eller börjar dom bli dyrare nu? Är ute efter en 500:a isåfall..
Vilken årsmodell ska man köpa och vilka klassiska fel ska man se upp med?
Dom flesta ser ut att vara importbilar, risker med det?
//Pasi
Kul att funderar på en 129:a Pasi.
Vad gäller priser på dessa bilar så är nog min tro idag att de finare exemplaren inte sjunker mer i värde utan har stannat sin resa nedåt medan "ofina" bilar kommer att sjunka än mer.
Samma diskussion som tråden i snackzonen om värdet på en 126:a 560 SEC.
Likt 126:an så vet jag inte om 129 kommer att bli någon stor klassiker i framtiden heller men många verkar tycka om modellen och det borgar för en viss status.
Om du är intresserad av en 129: så kanske du ska kika efter de senare årsmodellerna. 129 fick en hyfsad facelift -96 och blev i mitt tycke lite smakligare, nerlackade, nydesignade plastsköldar och stötfångare, uppdaterad inredning, 5 stegad låda m.m.
Från -98 blev 320 med V6 istället för rak 6:a och 500:an fick M113 motorn.
Mitt tips är om du tycker att du har råd är att kolla efter en senare bil.
De tidigare modellerna känner jag till dåligt men du har ju fått några synpunkter på dessa.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: köpråd sl500
pasi wrote:andgus52 wrote:Pasi: Det är ingen raket direkt men med den körningen som är aktuell så gör det inte mig något.
Anledningen till att det blev 300 och inte 500 var väl utbudet just då samt skicket. Kabelstammen spelade också viss roll.
Ligger och snittar på ca 1,1 på den körning jag har, mestadels stad/tätort samsat med landsväg då och då.Skulle gissa på 60/40 % av vardera sorten.
Marie: Är det läge med någon form av tillsats i bränslet för att förebygga ev. problem?
/Anders
Tack för dina synpunkter, hittat en 320 från 94, svensksåld Denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_320_SL_Cab___Hardtop_58097873.htm?ca=16&w=3
Hur är denna motor? Är det M104 i den? Miltalet, farligt med 20000mil på bilen?
Ser väl OK ut men behöver nog en bra koll innan köp men det är ju en 320 var det inte 500 du funderade mest på.
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: köpråd sl500
MKE560 wrote:pasi wrote:andgus52 wrote:Pasi: Det är ingen raket direkt men med den körningen som är aktuell så gör det inte mig något.
Anledningen till att det blev 300 och inte 500 var väl utbudet just då samt skicket. Kabelstammen spelade också viss roll.
Ligger och snittar på ca 1,1 på den körning jag har, mestadels stad/tätort samsat med landsväg då och då.Skulle gissa på 60/40 % av vardera sorten.
Marie: Är det läge med någon form av tillsats i bränslet för att förebygga ev. problem?
/Anders
Tack för dina synpunkter, hittat en 320 från 94, svensksåld Denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_320_SL_Cab___Hardtop_58097873.htm?ca=16&w=3
Hur är denna motor? Är det M104 i den? Miltalet, farligt med 20000mil på bilen?
Ser väl OK ut men behöver nog en bra koll innan köp men det är ju en 320 var det inte 500 du funderade mest på.
Hej.jo är ute efter en 500:a egentligen,råkade se denna.. jag får väl ta en sväng med din 500:a annars för att veta om det är den motorn jag ska satsa på :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: köpråd sl500
pasi wrote:Marie wrote:... och det är tämligen enkelt att åtgärda, byter övre motorkabelstam gör man själv på en timme. Att hitta någon som begriper sig på KE-jetronic idag är inte alltid så lätt, och KE-jet gillar inte etanol i soppan. 5% sväljer den kanske med lite gnissel, vid 10% börjar man få problem på allvar med att det blir för dålig smörjning av de rörliga delarna i insprutningen. Och vid detta laget har de absolut flesta M119 fått ny motorkabelstam.
Precis, och annars tillverkar jag kabelstammen själv. Gjorde det till min w124 220, dubbla antar cylindrar i en 500:a och säkert lite mer givare. Men det går
Absolut, jag tycker inte det är en grej som skall avskräcka från köp av en 94, var bara ett påpekande. :)
M119 är en underbar motor i övrigt...
En 94ans 320 har M104 ja, och självklart klarar en R129 av 20 000 mil om den sköts om som den skall och inte som om den vore någon av kommunens leasingbilar.... ...tror farsans börjar ha gått nåt sånt snart och det märks mest på en lite slapp innerspegel.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests