köpråd sl500

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Fri 09 Jan, 2015 23:52

MKE560 wrote:
Cpt Tuttle wrote:Det gäller att hitta rätt bil....
En bra SL är relativt sett inte särskilt mycket dyrare än en buske, inte såpass att det lönar sig att skaffa ett vrak, för det kan bli ett bottenlöst hål att ösa pengar i... :shock:
Men det har du säkert redan koll på.


Håller med om detta och du har tiden för dig nu Pasi, cabbsäsongen ligger några månader bort och just är utbudet lite tunt men framåt våren kommer säkert ett gäng vagnar ut på marknaden och då gäller det att ha is i magen och torrt krut i kanonerna.

Exakt. Jag köper inget vrak,då kan jag lika gärna köpa en som är i bra skick från början,i slutändan blir det billigare. Och som jag skrivit innan så är inte sl köpet ett måste,men hittar jag en fin så får man tänka om.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

MKE560
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 324
Joined: Sat 30 Jun, 2007 18:19
Location: Växjö

Re: köpråd sl500

Postby MKE560 » Sat 10 Jan, 2015 11:50

Låter som en bra strategi.
Och du får ta min på en testtur när vädret medger så du får lite 129 känsla 8)
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: köpråd sl500

Postby psycho » Sat 10 Jan, 2015 13:37

Det är nu du ska köpa entusiastbil. Januari är en av de svagaste månaderna för att köpa och sälja bilar och främst då entusiastfordon. Jag köpte min SL i Januari och kunde pruta rätt bra. Antal ägare tycket inte jag är ett jätteproblem, viktigare är att den är vårdad. Många gjorde nog som jag köpte SL när man var DINK (dubble income no kids). så dessa bilar hinner få flera ägare äm en vanligt bil. Jag höll emot och körde min SL året om och även när jag var föräldraledig, men när barn två kom fick jag släppa min SL. Driftkostnaderna att "uppgradera" till M119 är försumbara så finns ingen ekonomi i att snåla på motor om du inte kör mycket.
En sak att tänka på är att fram till ca 94 var lacken på bilarna hårdare, så en tidig bil (92-94) som har originallack skulle jag leta efter. Det jag gillade med min 500SL var ljudet. Mycket dämpat på tomgång men när den ryter till så låter det underbart med original avgassystem. Vill du verkligen höras och markera din närvaro i kvarteret är ju ljudet maffigt med div eftermarknadssystem. AMG och Eisennman låter bäst tycker jag. En M119 ska heller inte ticka eller låta konstigt på nått sätt. Det finns några plaströr i toppen för olja som kan ställa till med ljud, finns metallditon att få tag på för tyst gång.
Nått att leta efter är en SL med exclusive inredning, kom 94. Då är alla paneler i läder, underbart snyggt och få verkar ha koll på det så priserna på en bil med exclusiveinredning är inte nämnvärt högre. Annat som är eftertraktat är AMG kit och 17" AMG splitfälgar. Nått att undvika om du inte har kompetens eller pengar är ADS. Nu finns det ju hjälp här på forumet men precis som Marie skriver så börjar kompetensen om äldre motorstyrning och även hydralik försvinna. Här på forumet är det relativt många som har betat av en R129 på sin bucketlist och har erfarenheter.
Lycka till med letandet. PS en SL ska vara röd DS

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sat 10 Jan, 2015 17:58

MKE560 wrote:Låter som en bra strategi.
Och du får ta min på en testtur när vädret medger så du får lite 129 känsla 8)

Jag vågar inte förresten,kan åka med när du kör 8)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sat 10 Jan, 2015 18:10

psycho wrote:Det är nu du ska köpa entusiastbil. Januari är en av de svagaste månaderna för att köpa och sälja bilar och främst då entusiastfordon. Jag köpte min SL i Januari och kunde pruta rätt bra. Antal ägare tycket inte jag är ett jätteproblem, viktigare är att den är vårdad. Många gjorde nog som jag köpte SL när man var DINK (dubble income no kids). så dessa bilar hinner få flera ägare äm en vanligt bil. Jag höll emot och körde min SL året om och även när jag var föräldraledig, men när barn två kom fick jag släppa min SL. Driftkostnaderna att "uppgradera" till M119 är försumbara så finns ingen ekonomi i att snåla på motor om du inte kör mycket.
En sak att tänka på är att fram till ca 94 var lacken på bilarna hårdare, så en tidig bil (92-94) som har originallack skulle jag leta efter. Det jag gillade med min 500SL var ljudet. Mycket dämpat på tomgång men när den ryter till så låter det underbart med original avgassystem. Vill du verkligen höras och markera din närvaro i kvarteret är ju ljudet maffigt med div eftermarknadssystem. AMG och Eisennman låter bäst tycker jag. En M119 ska heller inte ticka eller låta konstigt på nått sätt. Det finns några plaströr i toppen för olja som kan ställa till med ljud, finns metallditon att få tag på för tyst gång.
Nått att leta efter är en SL med exclusive inredning, kom 94. Då är alla paneler i läder, underbart snyggt och få verkar ha koll på det så priserna på en bil med exclusiveinredning är inte nämnvärt högre. Annat som är eftertraktat är AMG kit och 17" AMG splitfälgar. Nått att undvika om du inte har kompetens eller pengar är ADS. Nu finns det ju hjälp här på forumet men precis som Marie skriver så börjar kompetensen om äldre motorstyrning och även hydralik försvinna. Här på forumet är det relativt många som har betat av en R129 på sin bucketlist och har erfarenheter.
Lycka till med letandet. PS en SL ska vara röd DS

Psycho


När kom M119?
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: köpråd sl500

Postby Mimmi » Sat 10 Jan, 2015 18:21

Hej!

M119 kom som -89 års modell. Den presenterades i R129. Första sedan modellen som fick den var W124.036 vilken presenterades hösten -90 som -91 års modell.Därefter kom ju även W124.034 och W140.042 och W140.43 samt W140.050 och W140.051 med denna motor. Det lustiga är att redan från början hade M119 i alla andra modeller än R129 LH-Jetronic, medan KE-Jetronic användes i R129 till och med årsmodell -92.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sat 10 Jan, 2015 18:37

Mimmi wrote:Hej!

M119 kom som -89 års modell. Den presenterades i R129. Första sedan modellen som fick den var W124.036 vilken presenterades hösten -90 som -91 års modell.Därefter kom ju även W124.034 och W140.042 och W140.43 samt W140.050 och W140.051 med denna motor. Det lustiga är att redan från början hade M119 i alla andra modeller än R129 LH-Jetronic, medan KE-Jetronic användes i R129 till och med årsmodell -92.

Då är det en 93-94 man ska leta efter,med tanke på vad "psycho" skrev.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: köpråd sl500

Postby Cpt Tuttle » Sun 11 Jan, 2015 01:05

pasi wrote:
MKE560 wrote:Låter som en bra strategi.
Och du får ta min på en testtur när vädret medger så du får lite 129 känsla 8)

Jag vågar inte förresten,kan åka med när du kör 8)


Jag har tagit en enda provtur (under tvång) i farsans SL och visst kändes det nervöst, så jag fegade lite, men...så länge man kör lugnt så känns det ungefär som att köra en W124, ja inte så stor skillnad mot en 200D automat om man inte kör den hårdare än vad man kan göra med en 200D automat. :lol:
Inte så konstigt kanske med tanke på att bottenplattan är en kortad och modifierad variant av 124ans i grunden, om jag inte är felinformerad, så du behöver absolut inte vara rädd för att ta en provtur, det kommer du ju bli tvungen till förr eller senare om du är spekulant, för åtminstone jag hade aldrig köpt en sådan här bil utan att ha testat den först... :shock: Inte en på något sätt svårkörd bil.

Jag hade nog heller inte hakat upp mig på att det måste vara en viss motor eller årsmodell utan haft som prio 1 att bilen känts "rätt" i övrigt, finns många buskar, och att den är nyvaxad och har snygga fälgar är inte automatiskt liktydligt med "fin bil"..... (Även om jag personligen hade avstått från V6 då det inte känns som en motortyp jag gärna har i en sportvagn, men det är min privata åsikt. Raksexorna känns mer OK men då pratar jag rent utifrån känslomässiga argument. Men helt klart tar jag M119 framför M103/M104 ifall allt annat är lika. Och utseendemässigt föredrar jag 96-97 då de blir trevligare på ut- och insidan medans jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att de fula bakljusen kommer 1998.)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: köpråd sl500

Postby Marie » Sun 11 Jan, 2015 03:01

psycho wrote:En M119 ska heller inte ticka eller låta konstigt på nått sätt. Det finns några plaströr i toppen för olja som kan ställa till med ljud, finns metallditon att få tag på för tyst gång.


Nu är det ju inte plaströren i sig som låter, utan det är ventiltryckarna som inte får tillräckligt oljetryck. Plaströren har en förmåga att spricka och läcka, men både de och metallrören läcker gärna i O-ringarna som finns i båda ändar för att täta mot själva topplocket, och vid detta laget är de sannolikt ganska trötta i en M119. Det är ingen världsomsegling att byta O-ringarna, bara tidsödande att lossa ett par kamaxelöverfall i taget, plocka loss de båda rör som hålls av de överfallen, byta O-ringarna på de båda rören och sen montera rör och överfall....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sun 11 Jan, 2015 09:04

Cpt Tuttle wrote:
pasi wrote:
MKE560 wrote:Låter som en bra strategi.
Och du får ta min på en testtur när vädret medger så du får lite 129 känsla 8)

Jag vågar inte förresten,kan åka med när du kör 8)


Jag har tagit en enda provtur (under tvång) i farsans SL och visst kändes det nervöst, så jag fegade lite, men...så länge man kör lugnt så känns det ungefär som att köra en W124, ja inte så stor skillnad mot en 200D automat om man inte kör den hårdare än vad man kan göra med en 200D automat. :lol:
Inte så konstigt kanske med tanke på att bottenplattan är en kortad och modifierad variant av 124ans i grunden, om jag inte är felinformerad, så du behöver absolut inte vara rädd för att ta en provtur, det kommer du ju bli tvungen till förr eller senare om du är spekulant, för åtminstone jag hade aldrig köpt en sådan här bil utan att ha testat den först... :shock: Inte en på något sätt svårkörd bil.

Jag hade nog heller inte hakat upp mig på att det måste vara en viss motor eller årsmodell utan haft som prio 1 att bilen känts "rätt" i övrigt, finns många buskar, och att den är nyvaxad och har snygga fälgar är inte automatiskt liktydligt med "fin bil"..... (Även om jag personligen hade avstått från V6 då det inte känns som en motortyp jag gärna har i en sportvagn, men det är min privata åsikt. Raksexorna känns mer OK men då pratar jag rent utifrån känslomässiga argument. Men helt klart tar jag M119 framför M103/M104 ifall allt annat är lika. Och utseendemässigt föredrar jag 96-97 då de blir trevligare på ut- och insidan medans jag har för mig, rätta mig om jag har fel, att de fula bakljusen kommer 1998.)


Jag menade att Mikaels sl är så fin,därför kör jag inte. Självklart provkör jag bilen innan eventuellt köp.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: köpråd sl500

Postby Cpt Tuttle » Sun 11 Jan, 2015 11:34

Inte är väl det något att vara rädd för, chansen att någonting skall hända och att det vore ditt fel är minimal om du kör som folk. :wink:
Du gör så klart som du vill, jag menar bara att jag personligen tycker du kan ta chansen och inte behöver vara rädd... 8)
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: köpråd sl500

Postby pasi » Sun 11 Jan, 2015 20:21

Har kollat alla sl500 som finns på blocket, ingen av dom är vettigt enligt kriterierna jag har.. vill inte ha en bil som gått i tyskland i flera år och med närmare 20 ägare.. alla 500:or från dom årsmodellerna är privatimport och med massa ägare. Den enda i nuläget som jag anser är något vettig är en 320 faktiskt, denna:
http://www.blocket.se/blekinge/Mercedes_Benz_320_SL_Cab___Hardtop_58097873.htm?ca=16&w=3
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: köpråd sl500

Postby Bullmerca » Sun 11 Jan, 2015 22:00

Vi har en 300SL 24-91 som eventuellt kan vara till salu. En ägare i Tyskland 91-97 därefter en man i Åhus till 2001
sen köpte jag bilen och har alltså haft den i snart 14 år och endast kört på sommaren. Hade gått 11 när jag köpte den och nu har den gått 17, så cirka 400 mil om året.

Bilen har helt rätt färgsättning, 199 Blauschwarzmetallic med cremefärgad skinninredning.
CLS350CDI 4Matic

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: köpråd sl500

Postby Hynboholm » Sun 11 Jan, 2015 22:27

Vilket flyt du har Pasi, Rickards bil blir perfekt till dig!

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: köpråd sl500

Postby Bullmerca » Sun 11 Jan, 2015 22:35

Hynboholm wrote:Vilket flyt du har Pasi, Rickards bil blir perfekt till dig!


Nu när jag skrev detta så ångrade jag mig, är nog inte till salu mer :mrgreen:
CLS350CDI 4Matic


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests