Hej på er!
Som diskuterats tidigare:
Polaren och jag har planerat att åka den 11/6 i år (2015), en torsdag. Vi åker på natten.
Polare och polare, snarare 2 gubbar runt femtio
Kommer fram till Trelleborg på morgonkvisten. Färjan gick i alla fall förra året ca 7:30.
Hyr hytt, 600 kr, sov i 6 timmar. Framme i Rostock. Kör 10 min. Fri fart till Berlin, ca 22 mil om minnet är rätt.
Sanslös bra väg med lite trafik. Vill man toppa finns alla förutsättningar!
Framme på eftermiddagen. Vi lärde oss att man kan åka en timme till, för att komma till Polen, halva priset på allt och allt är enklare än i Berlin, som parkering, alltid låsta grindar, oftast med bevakning, ca 700 för ett dubbelrum.
Vår plan är öppen, skulle vara skoj med Tjeckien i år. Förra året var det Polen (ca 300 mil), året innan Tyskland (ca 400 mil)med Rehndalen osv. Som sagt, vi är öppna för förslag. Har en dröm om Grossglockner passet, åkte med en Opel för några dekader sedan, fantastisk tripp, dock ganska lång resa. Tänk på att resan är målet men målet är inte bara resa!
Polsk ÖL och Tjeckisk ÖL är bra. Jäkligt bra!
Tror att en 4-7 bilar är vad man kan hantera. Skulle vi bli flera kör vi med fri åkning, och bestämda platser för möten.
Troligen blir det förhoppningsvis några stycken i alla fall. Helst R129 men annat kan ju alltid få dispens...
Tänk på att en välservad bil med schyssta bromsar, välfylld tank och dito kreditkort är obligatoriskt.
Räkna med 6000 i soppa, 5000 i boende samt mat är vad det kostar. Vi har haft ett snitt på 1 - 1,1 L per mil.
M113 -99. Ha med i kalkylen vad din bil drar.
Hör av er om ni är intresserade!
//Peter
Europa resa R129 - Våren 2015
Europa resa R129 - Våren 2015
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Bra att du annonserar i såpass god tid, så att vi kan vara säkra på att Autobahnpolizei står redo.
Även om ingen specifik hastighetsgräns gäller så älskar de att kunna plocka in gasglada svenskar (i synnehet om det handlar om grupper) som beter sig som nysläppta kalvar på grönbete. Och glöm inte att det finns ett antal korta bitar med hastighetsgräns på ganska många ställen mellan Rostock och Berlin. Tysk polis har faktiskt också mobila fartkameror, som liksom de flesta fartkameror i Tyskland saknar varje form av förvarningsskylt. Svensk polis bistår enligt ett EU-avtal med fartbotsindrivningen.
Lycka till!
Även om ingen specifik hastighetsgräns gäller så älskar de att kunna plocka in gasglada svenskar (i synnehet om det handlar om grupper) som beter sig som nysläppta kalvar på grönbete. Och glöm inte att det finns ett antal korta bitar med hastighetsgräns på ganska många ställen mellan Rostock och Berlin. Tysk polis har faktiskt också mobila fartkameror, som liksom de flesta fartkameror i Tyskland saknar varje form av förvarningsskylt. Svensk polis bistår enligt ett EU-avtal med fartbotsindrivningen.
Lycka till!
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Eller som alltid, kör med förnuft!
Resan handlar inte om toppfart hit och dit, utan det är resan som är målet
//peter
Resan handlar inte om toppfart hit och dit, utan det är resan som är målet
//peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
petgre wrote:Hej på er!
Som diskuterats tidigare:
Polaren och jag har planerat att åka den 11/6 i år (2015), en torsdag. Vi åker på natten.
Polare och polare, snarare 2 gubbar runt femtio
Kommer fram till Trelleborg på morgonkvisten. Färjan gick i alla fall förra året ca 7:30.
Hyr hytt, 600 kr, sov i 6 timmar. Framme i Rostock. Kör 10 min. Fri fart till Berlin, ca 22 mil om minnet är rätt.
Sanslös bra väg med lite trafik. Vill man toppa finns alla förutsättningar!
Framme på eftermiddagen. Vi lärde oss att man kan åka en timme till, för att komma till Polen, halva priset på allt och allt är enklare än i Berlin, som parkering, alltid låsta grindar, oftast med bevakning, ca 700 för ett dubbelrum.
Vår plan är öppen, skulle vara skoj med Tjeckien i år. Förra året var det Polen (ca 300 mil), året innan Tyskland (ca 400 mil)med Rehndalen osv. Som sagt, vi är öppna för förslag. Har en dröm om Grossglockner passet, åkte med en Opel för några dekader sedan, fantastisk tripp, dock ganska lång resa. Tänk på att resan är målet men målet är inte bara resa!
Polsk ÖL och Tjeckisk ÖL är bra. Jäkligt bra!
Tror att en 4-7 bilar är vad man kan hantera. Skulle vi bli flera kör vi med fri åkning, och bestämda platser för möten.
Troligen blir det förhoppningsvis några stycken i alla fall. Helst R129 men annat kan ju alltid få dispens...
Tänk på att en välservad bil med schyssta bromsar, välfylld tank och dito kreditkort är obligatoriskt.
Räkna med 6000 i soppa, 5000 i boende samt mat är vad det kostar. Vi har haft ett snitt på 1 - 1,1 L per mil.
M113 -99. Ha med i kalkylen vad din bil drar.
Hör av er om ni är intresserade!
//Peter
Låter mycket intressant och jag hade gärna hängt på men för min del krockar det med 2 evenemang som sabbar detta
Ska inte säga något 100% ännu utan ska kolla olika möjligheter nu när detta intressanta kom upp.
Hur länge planerar du att vara iväg ungefär?
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Hemma onsdag eller torsdag
Så alla kan fira midsommar!
//Peter
Så alla kan fira midsommar!
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
petgre wrote:Eller som alltid, kör med förnuft!
Resan handlar inte om toppfart hit och dit, utan det är resan som är målet
//peter
Skulle ni trots allt dra er söderut mot lite höga bergspass, så hojta till, så kan vi kanske ansluta söderifrån - men med en valross...
I det området jag känner mig hemma har jag ju många förslag på vackra vägar. Sannolikt fler än ditt tilltänkta tidsschema tillåter...
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Marie, bara önskade att man hade en månad innan semestern bara för skoj, sen komma hem och ha skoj (på annat sätt) med familjen!
Vi tillbringade 3 veckor (början av nittiotalet), åkandes i serpentin från ena änden av Österrike till den andra, och sen hem igen. I en, då ny, Opel Omega. Kombi. Ful som stryk.
Det var på den tiden det inte kostade något att använda tjänstebilen privat. Det roliga är att vi förlovade oss på ena sidan om en stor grön sjö. Tror alpen hette krickenstein eller liknande.
Tror Bonde söker fru paret var där på tv. Namnet känns inte helt rätt men åt det hållet.
Fantastiskt vackert. Åka och se massor med mer, sen på hemvägen så kom vi till en stor grön sjö igen, den vackraste vi sett.
Samma sjö fast från andra sidan
Vi hör av oss om det blir något åt det hållet.
Försökte hjälpa till för 2 år sedan. 3 i sommar. En lite äldre gentleman ville samla MB Sverige klubben på en resa runt i Tyskland.
Funkade inte. Han skrev brev. Ingen kom. Försökte strukturera upp det med mail men det började bli sent. Vi åkte själva ..
Så, jag skulle bli himla glad om vi hade i alla fall en eller två bilar till. Det är alltid svårt med denna typ av resor. Alla vill, få kommer.
Kunde vi bli några bilar, bestämma vart vi vill, så kan vi kontakta R129 klubbar i landet. Helt övertygad om att vi får respons!
//Peter
Vi tillbringade 3 veckor (början av nittiotalet), åkandes i serpentin från ena änden av Österrike till den andra, och sen hem igen. I en, då ny, Opel Omega. Kombi. Ful som stryk.
Det var på den tiden det inte kostade något att använda tjänstebilen privat. Det roliga är att vi förlovade oss på ena sidan om en stor grön sjö. Tror alpen hette krickenstein eller liknande.
Tror Bonde söker fru paret var där på tv. Namnet känns inte helt rätt men åt det hållet.
Fantastiskt vackert. Åka och se massor med mer, sen på hemvägen så kom vi till en stor grön sjö igen, den vackraste vi sett.
Samma sjö fast från andra sidan
Vi hör av oss om det blir något åt det hållet.
Försökte hjälpa till för 2 år sedan. 3 i sommar. En lite äldre gentleman ville samla MB Sverige klubben på en resa runt i Tyskland.
Funkade inte. Han skrev brev. Ingen kom. Försökte strukturera upp det med mail men det började bli sent. Vi åkte själva ..
Så, jag skulle bli himla glad om vi hade i alla fall en eller två bilar till. Det är alltid svårt med denna typ av resor. Alla vill, få kommer.
Kunde vi bli några bilar, bestämma vart vi vill, så kan vi kontakta R129 klubbar i landet. Helt övertygad om att vi får respons!
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
petgre wrote:Försökte hjälpa till för 2 år sedan. 3 i sommar. En lite äldre gentleman ville samla MB Sverige klubben på en resa runt i Tyskland.
Funkade inte. Han skrev brev. Ingen kom. Försökte strukturera upp det med mail men det började bli sent. Vi åkte själva ..
Om jag minns rätt hade vi väl lite kontakt då, men upplägget med följebil och mycket annat mojs kändes ju - lindrigt sagt - överambitiöst.
Jag undrade ju om det var ett antal 1890-tals Daimler som skulle ut på tur? Men jag har för mig att vi kom fram till att man väntade sig ett antal 50-60-tals uppsminkade lik = penselrenoveringar, där tekniken kunde förväntas vara i skrotskick.
För något år sedan var en brittisk RR-klubb på tur i Österrike med några dussin Silver Ghost. Självklart hade man kört för egen maskin hela vägen, och det var en fröjd att se alla dessa 90 till 100 år gamla bilar rulla på alpvägarna utan att bli stoppklossar. Jag tvivlar starkt på att motsvarande hade kunnat sägas om det hade handlat om Mercedesar äldre än 50-60 år....
Jag hade oturen att fastna bakom en MB 170 på Großglockner Hochalpenstraße för några år sedan. Det gick INTE fort. Som tur var, var de tvungna att stanna för att kyla av den lite, de svängde av och stannade i ett ångmoln....
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Varför inte ta nattfärjan från Trelleborg och docka i hamn vid 06:15 i Rostock istället? Alltid trevligare att börja i Tyskland direkt på morgonen. :)
Drog 14 länder och 722mil i somras med våran 211a. Bland annat via just Polen, Tyskland, Tjecken, Slowakien, Ungern etc. Sedan stannade vi i kroatien ca 2v och drog hem igenom Italien, Österrike, Schweiz etc. Riktigt härlig resa!
Har varit sugen på att dra en sväng i Europa med 129:an också om man får iordning den till sommaren. Får se vart allting landar.
Drog 14 länder och 722mil i somras med våran 211a. Bland annat via just Polen, Tyskland, Tjecken, Slowakien, Ungern etc. Sedan stannade vi i kroatien ca 2v och drog hem igenom Italien, Österrike, Schweiz etc. Riktigt härlig resa!
Har varit sugen på att dra en sväng i Europa med 129:an också om man får iordning den till sommaren. Får se vart allting landar.
Garaget
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
S211 E220CDI Avantgarde -09, R129 SL500 -92, W108 280S -72
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Självfallet ett alternativ!
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Färja bokad.
Vi åker den 11/6
Färjan avgår 22:45, framme 06:15
Vi åker ned till Tjeckiska gränsen, får se vilken sida vi övernattar på.
Ca 50 mil så då bör man vara vid gränsen vid ca 14 tiden med reservation för köer, toa, pauser etc.
Ska ni med, tänk på att boka hytt i samband med resan. Ca 1600 för resa + hytt.
//Peter
Vi åker den 11/6
Färjan avgår 22:45, framme 06:15
Vi åker ned till Tjeckiska gränsen, får se vilken sida vi övernattar på.
Ca 50 mil så då bör man vara vid gränsen vid ca 14 tiden med reservation för köer, toa, pauser etc.
Ska ni med, tänk på att boka hytt i samband med resan. Ca 1600 för resa + hytt.
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Ja, då blir vi uppenbarligen själva på resan
Bilen är servad och godkänd av besiktningen i veckan.
Nya däck sitter på sedan 100 mil.
Vevaxelgivaren gav upp för ett par veckor sedan, bytte den + kamaxelgivaren.
Har ni en M113, som aldrig bytt dessa givare, gör det så slipper ni bli strandsatta.
Ca 1800 för BOSCH prylar på Ebay.
Vägrar den helt plötsligt starta. Häll vatten på CPS givaren, i bakkant av motorn, mot rutan. Förarsidan.
Titta ned, svart sladd. Häll på vatten och åk hem och byt. Fungerar oftast. Annars bärgning.
Dessutom, bilen blev betydligt piggare efter detta, strunt samma varför men skillnaden är stor.
Så, bilen har ju aldrig krånglat tidigare, så förutsättningarna finns i alla fall för en skön vecka med SL:en!
//Peter
Bilen är servad och godkänd av besiktningen i veckan.
Nya däck sitter på sedan 100 mil.
Vevaxelgivaren gav upp för ett par veckor sedan, bytte den + kamaxelgivaren.
Har ni en M113, som aldrig bytt dessa givare, gör det så slipper ni bli strandsatta.
Ca 1800 för BOSCH prylar på Ebay.
Vägrar den helt plötsligt starta. Häll vatten på CPS givaren, i bakkant av motorn, mot rutan. Förarsidan.
Titta ned, svart sladd. Häll på vatten och åk hem och byt. Fungerar oftast. Annars bärgning.
Dessutom, bilen blev betydligt piggare efter detta, strunt samma varför men skillnaden är stor.
Så, bilen har ju aldrig krånglat tidigare, så förutsättningarna finns i alla fall för en skön vecka med SL:en!
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Marie wrote:Svensk polis bistår enligt ett EU-avtal med fartbotsindrivningen.
Nja, jag blir blitzad varje år ett flertal gånger och har aldrig fått hem något. Enda gången det faktiskt kom hem en bot var när jag körde en bil med röda tyska två veckors-skyltar men inte heller den boten drevs in på något sätt.
Om man sedan räknar med ett snitt på 1-1,1L/milen med en M113 V8 så har man knappast tänkt slå några fartrekord eller hålla särskilt hög snitthastighet. Snarare runt hastighetsbegränsningen.
Mercedes-Benz SL 65 AMG Designo -05
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Mercedes-Benz CLS 350 CDI -12
Mercedes-Benz E 320 CDI Avantgarde -08
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Vad det gäller snittfarten. Bara att konstatera att det går snabbare i SE och DK än i Tyskland generellt.
Första året ca 400 mil, 420 L bensin
Andra året ca 300 mil, ca 310 L bensin.
50 -100 mil autobahn påverkar inte så mycket.
Snittfart motorväg, 140 km/h ger ca runt litern i min SL.
Det är klart att 12 mil mot Berlin tog 20 L, med ett snitt runt 200.
Slår man ut det på en vecka så kör jag troligtvis snabbare hemma än i Tyskland..
//Peter
Första året ca 400 mil, 420 L bensin
Andra året ca 300 mil, ca 310 L bensin.
50 -100 mil autobahn påverkar inte så mycket.
Snittfart motorväg, 140 km/h ger ca runt litern i min SL.
Det är klart att 12 mil mot Berlin tog 20 L, med ett snitt runt 200.
Slår man ut det på en vecka så kör jag troligtvis snabbare hemma än i Tyskland..
//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Europa resa R129 - Våren 2015
Hej
Det funkade det inte för mig att hänga på denna resa, man vill mer än man lyckas med tyvärr
Jag får önska en trevlig resa ut i Europa med 129:an och tack för tipset med givarna.
Mikael
Det funkade det inte för mig att hänga på denna resa, man vill mer än man lyckas med tyvärr
Jag får önska en trevlig resa ut i Europa med 129:an och tack för tipset med givarna.
Mikael
Att ta hand om:
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
C126 560 SEC -90
R129 SL 500 -99
Volvo XC70 -16
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest