Originalfälgar

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Originalfälgar

Postby anyman » Fri 11 Mar, 2016 13:41

Nu slutligen har jag fått tag i originalfälgar - 8-hålare. Ser fram emot förhoppningsvis bättre komfort med däck i rätt storlek, har förnärvarande 245/40/18 på en uppsättning AMG-fälgar som egentligen ska sitta på antingen en R230 eller W220 (vet inte riktigt vilken..). Det ser kanske bra ut i andras ögon men jag tycker 8-hålarna passar bäst. Jag har för mig att bilen blev försedd med Continental från fabriken och tänker nog satsa på det, är det någon som har erfarenhet av ContiPremiumContact-däcken?

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Originalfälgar

Postby Hynboholm » Fri 11 Mar, 2016 14:16

Grattis, kul att fler gillar original!
Vilken dimension ska det vara på din bil? 225/55-16?

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Originalfälgar

Postby anyman » Fri 11 Mar, 2016 16:28

Jepp, 225/55/16 ska det vara. Jag tycker att bilen gör sig bättre med original rent utseendemässigt, men den största vinsten hoppas jag blir komforten. R129 är känd för att vara känslig för vibrationer och en potentiell felkälla är just icke-original fälgar. Spacers kan fungera, men det är tydligen vanligare att det inte gör det med vibrationer som följd. Rapport följer, just nu är processen med att skaffa rätt däck på gång och undersökning pågår.

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Originalfälgar

Postby petgre » Tue 15 Mar, 2016 16:17

Den stora nackdelen med 16 tummare och 225 är att det kommer att förbrukas massor med bakdäck, då de spinner konstant :-D

Märkte stor skillnad på mina 18" som satt på vid köpet, tidigare ägare hade 265 bak. Nu har jag 275 bak på äkta 18" AMG fälgar.
Bakdäcken räcker betydligt längre!

Men du har säkert helt rätt i att komforten blir betydligt bättre. Min kom dock med 17'" som standard.
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Originalfälgar

Postby anyman » Fri 25 Mar, 2016 15:36

Nu är däcken införskaffade. Blev faktiskt en uppsättning Michelin Premacy... råkade springa på en uppsättning hos lokala däckgubben som hade skruvat bort från en nysmälld BMW..De är runda, svarta och fina med lagom mycket kvar för mig att slita på. Jag tror det kommer att bli stor skillnad mot det som sitter på nu - dubbfria vinterdäck med "fel" AMG-fälgar. Återstår att få hem rätt hjulbultar. Till original Alamak-fälgarna krävs originalbultar, dvs något längre än de som bilen begåvats med av en tidigare ägare. Det är viktigt dock att längden blir helt rätt, annars kommer bulten att sticka ut för långt på baksidan och rensa rent det som kommer i vägen. Det gäller att vara noga med sina val när man äger en Benz, men den som väntar på något gott..:-)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Originalfälgar

Postby anyman » Fri 01 Apr, 2016 19:52

Äntligen är hjulen på! Otroligt vilken skillnad det blev. Tidigare drog bilen till höger trots rätt hjul inställning, den vibrerade och kändes inte bra på vägen. Bullrigt var det också. Nu är det som att åka dunsäng i jämförelse. Drar inte åt något håll, komfortabelt och med god precision som det ska vara med de här bilarna. Det blir nog Michelin även nästa gång, givetvis med originalfälg (med risk för att befria tråkig..:)

User avatar
Hynboholm
Guru
Guru
Posts: 4824
Joined: Mon 21 Mar, 2011 14:43
Location: Wermland.

Re: Originalfälgar

Postby Hynboholm » Fri 01 Apr, 2016 20:15

anyman wrote:Äntligen är hjulen på! Otroligt vilken skillnad det blev. Tidigare drog bilen till höger trots rätt hjul inställning, den vibrerade och kändes inte bra på vägen. Bullrigt var det också. Nu är det som att åka dunsäng i jämförelse. Drar inte åt något håll, komfortabelt och med god precision som det ska vara med de här bilarna. Det blir nog Michelin även nästa gång, givetvis med originalfälg (med risk för att befria tråkig..:)


:thumbleft:


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests