Originalfälgar
Originalfälgar
Nu slutligen har jag fått tag i originalfälgar - 8-hålare. Ser fram emot förhoppningsvis bättre komfort med däck i rätt storlek, har förnärvarande 245/40/18 på en uppsättning AMG-fälgar som egentligen ska sitta på antingen en R230 eller W220 (vet inte riktigt vilken..). Det ser kanske bra ut i andras ögon men jag tycker 8-hålarna passar bäst. Jag har för mig att bilen blev försedd med Continental från fabriken och tänker nog satsa på det, är det någon som har erfarenhet av ContiPremiumContact-däcken?
Re: Originalfälgar
Grattis, kul att fler gillar original!
Vilken dimension ska det vara på din bil? 225/55-16?
Vilken dimension ska det vara på din bil? 225/55-16?
Re: Originalfälgar
Jepp, 225/55/16 ska det vara. Jag tycker att bilen gör sig bättre med original rent utseendemässigt, men den största vinsten hoppas jag blir komforten. R129 är känd för att vara känslig för vibrationer och en potentiell felkälla är just icke-original fälgar. Spacers kan fungera, men det är tydligen vanligare att det inte gör det med vibrationer som följd. Rapport följer, just nu är processen med att skaffa rätt däck på gång och undersökning pågår.
Re: Originalfälgar
Den stora nackdelen med 16 tummare och 225 är att det kommer att förbrukas massor med bakdäck, då de spinner konstant
Märkte stor skillnad på mina 18" som satt på vid köpet, tidigare ägare hade 265 bak. Nu har jag 275 bak på äkta 18" AMG fälgar.
Bakdäcken räcker betydligt längre!
Men du har säkert helt rätt i att komforten blir betydligt bättre. Min kom dock med 17'" som standard.
Märkte stor skillnad på mina 18" som satt på vid köpet, tidigare ägare hade 265 bak. Nu har jag 275 bak på äkta 18" AMG fälgar.
Bakdäcken räcker betydligt längre!
Men du har säkert helt rätt i att komforten blir betydligt bättre. Min kom dock med 17'" som standard.
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)
Re: Originalfälgar
Nu är däcken införskaffade. Blev faktiskt en uppsättning Michelin Premacy... råkade springa på en uppsättning hos lokala däckgubben som hade skruvat bort från en nysmälld BMW..De är runda, svarta och fina med lagom mycket kvar för mig att slita på. Jag tror det kommer att bli stor skillnad mot det som sitter på nu - dubbfria vinterdäck med "fel" AMG-fälgar. Återstår att få hem rätt hjulbultar. Till original Alamak-fälgarna krävs originalbultar, dvs något längre än de som bilen begåvats med av en tidigare ägare. Det är viktigt dock att längden blir helt rätt, annars kommer bulten att sticka ut för långt på baksidan och rensa rent det som kommer i vägen. Det gäller att vara noga med sina val när man äger en Benz, men den som väntar på något gott..
Re: Originalfälgar
Äntligen är hjulen på! Otroligt vilken skillnad det blev. Tidigare drog bilen till höger trots rätt hjul inställning, den vibrerade och kändes inte bra på vägen. Bullrigt var det också. Nu är det som att åka dunsäng i jämförelse. Drar inte åt något håll, komfortabelt och med god precision som det ska vara med de här bilarna. Det blir nog Michelin även nästa gång, givetvis med originalfälg (med risk för att befria tråkig..:)
Re: Originalfälgar
anyman wrote:Äntligen är hjulen på! Otroligt vilken skillnad det blev. Tidigare drog bilen till höger trots rätt hjul inställning, den vibrerade och kändes inte bra på vägen. Bullrigt var det också. Nu är det som att åka dunsäng i jämförelse. Drar inte åt något håll, komfortabelt och med god precision som det ska vara med de här bilarna. Det blir nog Michelin även nästa gång, givetvis med originalfälg (med risk för att befria tråkig..:)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest