Vad har du gjort med din SL idag?

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
Jojjet
Guru
Guru
Posts: 5980
Joined: Mon 25 Oct, 2004 07:32
Location: Vnrl

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Jojjet » Thu 21 Jun, 2018 12:13

cabben wrote:Jag tackar så mycket för hjälpen jag ska kolla upp det där, jag har forskat lite och tror faktiskt att det är mbsca som har stylat min bil för ca. 15-20 år sedan ganska kul faktiskt :-D


Såg dig i "stan" förra veckan. Mkt riktigt är bilen stylad av Chris. Tror den t.o.m är den första han gjorde. Var längesedan jag såg den bilen live, kul återseende. Ser lika fin ut nu som då.
Nu: a124, x204
Tidigare: w111, w110, s/w/a/c124, w201, s202, s/w210, c208, r129, s211, s203, c123.

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Mimmi » Thu 21 Jun, 2018 12:41

cabben wrote:Jag tackar så mycket för hjälpen jag ska kolla upp det där, jag har forskat lite och tror faktiskt att det är mbsca som har stylat min bil för ca. 15-20 år sedan ganska kul faktiskt :-D


Hej!
Hur gick det, har Du fått ordning på strålkastarna?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Sat 30 Jun, 2018 17:26

Idag har jag bytt hydraulcylindrar till låsmekanismen i vindrutans överkant. Litet pilligt jobb, man måste vara noga med inpassningen av täckplattan, annars går inte låsen igen. Följden blir då att elektoniken inte känner av rätt läge och stannar i ett läge där bakdelen av suffletten och luckan är uppfällda..Efter lite extra jobb med inpassningen fungerar det dock galant igen. Återstår nu att suga upp den gla oljan och fylla på med ny färsk som ändå inhandlades tillsammans med cylindrarna. Givetvis fick Motorcentrum i Markaryd leverera, så allt är i original kvalitet.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Mon 23 Jul, 2018 17:28

Idag har jag bytt bromsvätska. Lite pilligt, men med hjälp av tryckluftsdrivet verktyg gick det fint. Kommer att lufta ytterligare en gång, brukar "sätta sig" efter ett par dagar och då passar jag på innan semestern är slut.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Sat 28 Jul, 2018 13:23

Luftat en andra gång på oken fram. Stum och fast känsla i pedalen. Gamla vätskan var rejält skitig, har antagligen inte varit bytt på ett tag. Nu är det hursomhelst gjort så nu är det samvetet rent.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Sat 28 Jul, 2018 19:18

Idag blev det oljeservice med frisk olja och nytt filter. Den här säsongen har samtliga oljor och vätskor blivit bytta i takt med att jag haft tid. Återstår bara att byta bromsbelägg fram, sen är allt klart. Hoppas att det blir en lång säsong..

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Lasse Bender » Mon 20 Aug, 2018 22:21

anyman wrote:Luftat en andra gång på oken fram. Stum och fast känsla i pedalen. Gamla vätskan var rejält skitig, har antagligen inte varit bytt på ett tag. Nu är det hursomhelst gjort så nu är det samvetet rent.


Bilprovningen har nya direktiv och är numera skyldiga att kontrollera renheten på bromsvätskan. Alltför skitig vätska är lika med ombesiktning.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Marie » Mon 20 Aug, 2018 22:43

Lasse Bender wrote:
anyman wrote:Luftat en andra gång på oken fram. Stum och fast känsla i pedalen. Gamla vätskan var rejält skitig, har antagligen inte varit bytt på ett tag. Nu är det hursomhelst gjort så nu är det samvetet rent.


Bilprovningen har nya direktiv och är numera skyldiga att kontrollera renheten på bromsvätskan. Alltför skitig vätska är lika med ombesiktning.


Är det inte vattenhalten/kokpunkten de kollar?

Här nere har ju vattenhalten kollats sen åratal tillbaka, och det är ju den som är det viktiga. I Sverige har det slarvats oerhört mycket med bromsvätskebyten. Den som en gång upplevt kokande bromsvätska slarvar aldrig mera om vederbörande överlever....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Lasse Bender
Expert
Expert
Posts: 591
Joined: Sun 22 Nov, 2009 22:10
Location: Beddingestrand

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Lasse Bender » Tue 21 Aug, 2018 18:19

Marie wrote:
Lasse Bender wrote:
anyman wrote:Luftat en andra gång på oken fram. Stum och fast känsla i pedalen. Gamla vätskan var rejält skitig, har antagligen inte varit bytt på ett tag. Nu är det hursomhelst gjort så nu är det samvetet rent.


Bilprovningen har nya direktiv och är numera skyldiga att kontrollera renheten på bromsvätskan. Alltför skitig vätska är lika med ombesiktning.


Är det inte vattenhalten/kokpunkten de kollar?

Här nere har ju vattenhalten kollats sen åratal tillbaka, och det är ju den som är det viktiga. I Sverige har det slarvats oerhört mycket med bromsvätskebyten. Den som en gång upplevt kokande bromsvätska slarvar aldrig mera om vederbörande överlever....



Detta enligt besiktningsmannen som i maj besiktigade min hustrus 500. Han skruvade av locket och kollade ner om det var rent. Och det var det.

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Tue 21 Aug, 2018 19:44

Oavsett ren eller skitig eller förorenad av vatten måste vätskan bytas då den till sist inte längre uppfyller funktionella krav. Att bli utan bromsar är synnerligen olämpligt, oavsett orsak...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby Marie » Tue 21 Aug, 2018 21:18

anyman wrote:Oavsett ren eller skitig eller förorenad av vatten måste vätskan bytas då den till sist inte längre uppfyller funktionella krav. Att bli utan bromsar är synnerligen olämpligt, oavsett orsak...


Det som händer är att bromsvätskan är hygroskopisk, dvs den drar åt sig vatten. Genom att vattenhalten ökar - och det gör den i ett bromssystem oavsett om du kör eller inte - sjunker kokpunkten, och det är därigenom som den inte längre uppfyller funktionella krav som du uttrycker det. Visst kan man mäta vattenhalten och utifrån det välja när det är nödvändigt att byta bromsvätska, men jag gör det enligt serviceplanen dvs vartannat år. Och då har jag ändå ersatt alla bromsslangar av gummi med slangar av stålomspunnen teflon där vattendiffusionen från luften är åtskilligt mindre än vid gummislang.
Som jag sade tidigare, den som överlevt ett bromsbortfall i Alperna orsakat av kokande bromsvätska är dj-t petnoga med bromsvätskebytena. Det är en upplevelse man inte vill göra fler gånger. Jag lovar....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby petgre » Wed 22 Aug, 2018 08:13

Litet tips baserat på erfarenhet.
Stor man framför motorn, på höger sida går det en gummislang till mojjen som suger upp bensinångorna, för återförbränning.
Kolla att den är hel och tät, om inte - svampig känsla vid inbromsning. Lossnar den - motorlampan visar gult.
Den sitter som sagt på höger sida, lite halvt dolt.

//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Wed 22 Aug, 2018 11:18

Hmm, bra tips det där. Är det samma för en bil med m104? Jag har för mig att du åker V8, är det inte så?

Mvh
Anders

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby petgre » Wed 22 Aug, 2018 11:22

Bra fråga - men gissningsvis ja, det är en liten plastmojj med slang i, ganska långt ned.
Höger sida, framför ABS enheten.

Hittade den när min motor strulade. Ett riktigt bra tips (igen) är att ta en burk med startgas.
Spreja runt i motorn runt slangar etc. Ändras varvtalet, där har du en vaccumläcka.
Spreja inte som en galning, och framför allt - rök inte :)
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Vad har du gjort med din SL idag?

Postby anyman » Wed 22 Aug, 2018 12:41

Tack för info. Detta blir ett bra höstpyssel. Jag tycker mig höra ett vinande ljud som mycket väl kan vara en vacuumläcka. Pusselbitarna börjar falla på plats..


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest