Köpråd SL R129

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
MB 250d -86
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
Location: Hjo

Köpråd SL R129

Postby MB 250d -86 » Fri 29 Apr, 2016 14:05

Går i valet & kvalet om att införskaffa en liten sommarbil... Sl:en är ju en mkt trevlig sådan har jag fått för mig :)
Nåt man ska akta sig för ? Har hittat en 300 sl -90 med 18000 mil på mätaren. En V8 vore kanske bättre/roligare ?

Som sagt, tips mottages gärna !
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )

Riktiga män luktar diesel !

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Köpråd SL R129

Postby petgre » Wed 04 May, 2016 15:55

Personliga reflektioner, tolkas personligen :)

V8 drar inte så mycket mer än en sexa.
Före -99 M119 motorn, 99- M113 motorn. Det är en religiös sak vilken som är bäst. Personligen, nyare är bättre.
300+ hästar är roligare än 230? M119 är bättre högre upp, M113 bättre på lägre varv osv.

Kolla att hydrauliken till cab fungerar. Det sitter 6-8 hydraulkolvar, o-ringarna ger upp med tid och värme, dvs importerad bil från varmare länder = högre felsannolikhet.

Kolla att cabben (tyg och rutor) är hel, det är ofta rutor som går sönder (spricker), går att byta bara rutor, men det verkar vanligare i Sverige att byta hela cabben? Hur som, dyrt.

Kontrollera kabelstammen, fram till 93/94 (tror jag) är det problem med ytterhöljet på elkablar som pulveriseras. De första modellerna har inte detta problem. Kolla i alla fall, dyrt att fixa. Lyft på lite kabelstammar, kolla att kablar ser fina och friska ut. Peta på höljet. Håller det ihop?

Kolla att allt låses som det ska, styrs med pneumatik, alla dörrar, baklucka, glasögonfacket osv.

-96 kom en uppdatering, ny inredning, bromljus på bakluckan. Någonstans där kom den 5-växlade lådan, tidigare en hydraulstyrd 4 petad automat. 5 stegad låda drar betydligt mindre, lägre varv osv.

Klimatkontrollen ändrades under resans gång, vet inte när. Den nyare är i oftast enklare att hitta på utbytesmarknaden i bra skick. Satt i flera modeller än SL.

Många anser att -98 är den bästa modellen, sista året med M119 motorn och 5 vxl aut.

Sen, rent allmänt, skick, service, historik mm.
Ser det sunkigt ut, är gissningsvis det mesta sunkigt.

Personligen skulle jag bara köpa av någon med koll på kvitton, service, pedantskött där allt fungerar.

Slutligen, när du köpt bilen, se till att köra med den, inte bara fjösa runt soliga dagar utan regn. Bilen klarar alla väder, den är liksom gjord för det. Säger som de sa på MB verkstaden i Linköping, Kör, kör.
Fler bilar går sönder av att inte användas. Ta gärna bilen ned till Sydeuropa, det är trevligt med taket nere, från Italien till Nice :-D

Har garanterat glömt något, kolla http://www.benzworld.org/forums/r129-sl-class/1409314-please-read-these-useful-archived-topics.html för mer information.



//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Köpråd SL R129

Postby petgre » Thu 05 May, 2016 13:42

Låsen styrs med vaccum, sorry :-D
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Köpråd SL R129

Postby Frontstar » Tue 10 May, 2016 14:11

Du skriver skaffa liten sommarbil. Nu är R129 inte speciellt liten och faktiskt rätt tung (runt 2 ton). Den har alltså ett ganska "vuxet" uppträdande och är mer glidare än ettrig sportbil.
Den inbjuder därmed inte till speciellt sportig körning men som glidare fungerar den alldeles utmärkt. Och överallt slås man av den fina byggkvalitén. Sedan är det det där med 6-a eller 8-a. 8-an, som flörtade mest med amerikanerna, har mer pondus i ljudet och som sagt ett större effektuttag. 6-an, rak-6 fram t.o.m -97 och sedan V6, ger något bättre driftsekonomi och en del menar att en klassisk SL ska ha 6-a. Räkna dock inte med att vinna några rödljusdueller. Men då det är en glidarbil kan 6-an räcka till.
Personligen tycker jag den blev något snyggare mot slutet, från -96, då stötfångare/sidokåpor blev lite nättare och inredningen också fick en facelift. 300 SL hade från början runt 190 hk och 300 SL-24 runt 230 hk. Mera mos i 24-ventilers alltså man samtidigt var motorn lite skör. Sedan finns även 600SL med V12 men då ska man vara noga med att den är välskött, annars har man en aldrig sinande utgiftskälla.
Det viktigaste, kanhända viktigare än motortypen, är dock att bilen är välskött. Då finns förutsättningar för ett något sånär ekonomiskt och bekymmersfritt ägande. Som ofta med denna typ av bil, oavsett om dom heter Mercedes eller BMW, så finns en risk att dom någon period av sitt liv bott hos en slarvig ägare utan resurser att sköta service och rätt reservdelar och detta kan sedan skapa riktiga risbuskar.

En sak är i alla fall bra med de flesta exemplar -dom är inte rostkänsliga.

MB 250d -86
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 96
Joined: Thu 01 Jan, 2009 21:05
Location: Hjo

Re: Köpråd SL R129

Postby MB 250d -86 » Mon 16 May, 2016 16:07

Ja, nä jag vet att R129 inte är en "liten" bil, men ändå... En SLK är ju liten, fast SL:en tilltalar mig lite mer. Fördelen med en SLK är väl plåtcabben då, men jag personligen tycker det slår lite högre med en tygcab på en "sommarbil". Sen är det ju mer åt glidarhållet som jag ska åka ( är ju trots allt 40+ :-)
MB 240d 3,0 -75 ( w115 )
MB 250d -86 ( w124 )
MB 300se -88 ( w126 )
MB 280se 3,0d -76 ( w116 )
MB 250td 20v -96 ( w124 )
MB 220cdi -99 ( w210 )
MB 220cdi -07 ( w204 )
MB 220cdi -14 ( w212 )
MB 190d -85 ( w201 )

Riktiga män luktar diesel !

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Köpråd SL R129

Postby 230E-85 » Mon 16 May, 2016 17:15

https://www.r129sl-club.de/der-r129/kaufberatung.html

Denna lilla bok köpta jag då jag var på gång att byta min r107 mot en r129. Så blev det inte. Boken rekommenderas.

User avatar
Frontstar
Medlem
Medlem
Posts: 64
Joined: Tue 03 Dec, 2013 16:04

Re: Köpråd SL R129

Postby Frontstar » Tue 17 May, 2016 08:25

Håller med om att en SLK är lite mer "damfrisörskebil" om man får använda uttrycket. Plåtcabben är bra ifall man tänker köra bilen året om men det verkar inte vara ditt syfte. SLK är lite sportigare i sitt uppträdande, speciellt med en potent motor. Men du verkar nöja dig med en glidare och som sådan är R129-an perfekt (jag har inte min kvar men jag kommer ihåg att man kunde ligga i 140 km/t på motorväg med suffletten nere utan att känna nämnvärt drag.)
Ser man det rent krasst ekonomiskt så tror jag man får mycket för pengarna nu då man köper en R129.
R107, som också är en utmärkt glidarbil, börjar få lite mer av veteranbilsstämpel över sig och därmed har priserna för fina ex rakat i höjden. Det brukar vara så det börjar -först stiger priserna på fina lågmilare, därefter kommer fina långmilare och sedan får man betala bra även för vrak. Se på Pagodan. Jag tror R129-an har ett tag kvar innan den kommer dit men även bland dessa börjar fina lågmilare stiga (jag sålde min till Tyskland för ett par år sedan, det var en lågmilare).
Men nu är det ju inte bara ekonomi som styr, man ska ha en bil man trivs med och njuter av. En välhållen R129 är en trivsam bil som samtidigt är pålitlig och därmed ekonomisk att äga.

User avatar
moffa699
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 330
Joined: Sun 13 May, 2007 22:41
Location: Tidan

Re: Köpråd SL R129

Postby moffa699 » Fri 27 May, 2016 08:10

Klart du ska tygcab broder

petgre
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 326
Joined: Thu 09 Jun, 2005 13:19
Location: Linköping

Re: Köpråd SL R129

Postby petgre » Fri 27 May, 2016 08:28

Kan tillägga, efter ca 4 år och 1500 mil i Europa med en R129, att ligga på autobahn i 150+ med taket nere är betydligt trevligare än med taket uppe :-D Upp till 200 är det inga konstigheter alls!

Nästa vecka drar vi iväg igen, Ungern detta år. 3-400 mil på en vecka, inga problem i en R129. Gammal bil med rejäl komfort, bra med plats för bagage och prylar.

Ska man hitta någon svaghet så är det svårt att sova bekvämt en stund, eftersom man inte kan luta bak stolsryggen tillräckligt utan att stolen automatiskt åker framåt..

//Peter
Peter
-------------------------------------------------------
SL 500 -99 17 500 mil, varav 5k mina mil, varav ca 2,5k på Autobahn/Europa
VW Tiguan - 17, tjänstebil. Helt ok, fast det är en hemsk diesel...borde förbjudas..
VW Tiguan -14 tjänstebil, nu kör jag på 0.65/mil - utbytt
V70 2.5 FT -11 tjänstebil, bytt, survolvon, drog aldrig mindre än 1,1 L/milen, utbytt
CLK 280 -06, W209 - coupé SÅLD - min bästa hittills :-) - fel, SL är bättre..
CLK 230 Kompr. -00, CAB (Såld)
BMW Z3 1.9 (såld till förmån för CLK)


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests