Varm M104

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Varm M104

Postby anyman » Wed 08 Jun, 2016 18:52

Under värmeböljan som passerade skåne har motorn gått lite småvarm. Vid landsvägskörning har nålen legat på ca 90 grader - normalt brukar den vara som klistrad vid 80 grader. Jag har ännu inte hört fläktarna gå igång, men de kanske inte startar förrän motorn är ännu varmare?

Detta fick mig att börja tänka på om man kan förbättra kylningen. M104 kan enligt bister erfarenhet blåsa toppapackningen om den blir för varm, och den övningen är jag inte intresserad av. Någon som vet vad man göra i förebyggande syfte?

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Varm M104

Postby Jovani » Thu 09 Jun, 2016 06:51

90°c är "svalt" om du har fräsch glykolblandning i systemet.
Varför du inte hör fläktarna dra igång är för att du har en visko-koppling som blir segare dess då varmare motorn blir å på så sett suger in mer luft genom cellpaketet.
AC-fläktarna startar på full mutter när du börjar närma dig 100°c.
Men vill du vara på säkra sidan så byt visokopplingen och skölj motorn från gammal glykol och ta bort allt smuts mellan kondensor och kylare i fronten ( där finns allt möjlig skit från alla år på vägarna)
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Re: Varm M104

Postby anyman » Thu 03 May, 2018 15:14

Jo, jag vet att tråden är gammal men det kan ju vara trevligt att veta hur det gick. Jag har varit hos Motorcentrum i Markaryd och låtit dem byta viscokopplingen samt spola ur kylsystemet. Dessutom satte de i en ny termostat eftersom den gamla var trasig. Nu går temperaturen upp som den ska, och förhoppningsvis stannar den även där den ska. Fläkten verkar gå som den ska eftersom motorn håller sig inom intervallet 80-90 grader. Det har ju inte varit så varmt ännu så jag har inte hunnit testa allt riktigt än. Hursomhelst, det borde funka. Motorcentrum brukar alltid göra bra jobb och den här gången ska väl inte skilja sig från andra.


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests