Nyckel

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
anyman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 125
Joined: Sun 23 Jul, 2006 12:29

Nyckel

Postby anyman » Tue 27 Dec, 2016 20:29

Försökte strax före jul att beställa ny nyckel till min 129:a hos Hedins i Helsingborg. Blev lite förvånad när jag fick svaret att man inte längre kan beställa den typen av nyckel som jag har. Nyckeln ska passa till en 96:a.

Skam den som ger sig, tänkte jag och började felsöka den gamla trasiga. Visade sig att dioden för överföring av signal från promet på chipset var trasig. En snabb undersökning av utbudet hos Kjell och co resulterade i inköp av en påse dioder i blandade färger. Den trasiga dioden monterades bort från kortet och en ny frisk diod mördades dit. Efter en del testande av signalen limmade jag ihop nyckelskalet, lät det torka över natten och gick ut till bilen. Glädjande nog fungerade allt utan problem!

Felsökningen bestod i att kontrollera dioden med hjälp av mobilens kamera. Dioden skickar ut ljus som inte är synligt för blotta ögat, men om man kollar genom mobilen och trycker på knappen syns det om dioden är aktiv eller inte. Frånvaro av aktiviteter kan naturligtvis även bero på att någon annan del på kortet gett upp, men den enklaste delen att byta är dioden och därför valde jag att börja där.

I mitt fall fick jag även byta microbrytaren, dvs tryckknappen som också är lödad på plats. Brytaren föll i bitar när jag öppnade skalet, om någon undrar..Ingen raketforskning, värm försiktigt bort och löda noggrant den nya på plats.

När dessa operationer är färdiga funkade som sagt allt. Det jag vill säga med detta är att det är snart riktigt svårt att skaffa sig en uppsättning nycklar. Man ska dock inte låta sig avskräckas av Hedin, det går att lösa genom lite eget pyssel så länge man har kvar original nyckeln kretskort.

Tyvärr har jag inga bilder, men jag kan eventuellt skaka fram.

Delarna jag använt införskaffades på ebay, bla ett nytt nyckelskal inklusive microbrytaren.

AMG108
Proffs
Proffs
Posts: 252
Joined: Sun 06 Nov, 2016 14:19

Re: Nyckel

Postby AMG108 » Tue 27 Dec, 2016 21:12

Snyggt jobbat :-D

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Nyckel

Postby Björne sl » Thu 29 Dec, 2016 16:48

:cheers:


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests