Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
roxenhall
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 30 Jun, 2017 17:40

Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

Postby roxenhall » Sat 01 Jul, 2017 18:55

Hej alla!

Jag har en 500SL -92 sedan ca 15år tillbaka.
Jag har problem med höger parkeringsljus fram, som ofta inte lyser, indikerar inne i bilen att det är en lampa trasig, har bytt lampa men hjälper ej, däremot när jag knackar på ljusstyrenheten så tänds lampan ofta upp och lyser någon dag eller så där, så det har inte haft min största prioritering , nu dock har mitt problem blivit lite mer akut då det inte räcker med att knacka på boxen och nu har även höger bakljus slocknat och det är inte lampan som är trasig, och den indikerar heller inte lampfel längre inne på panelen. Så nu känner jag att jag måste ta en titt på detta. Hur sitter lampstyrenheten fast undertill i boxen? sitter den med stift och bara att lyfta rätt upp eller sitter den med kabelskor till varje uttag? Jag skickar med en bild var den sitter och den heter "N7" på bilden. Är det någon som vet? någon som vet prisbilden på en sån här lampstyrenhet? och är det någon som vet artikel nr? Mycket tacksam för svar!
MVH

Image
Micael Roxenhall.

kimsababy
Expert
Expert
Posts: 808
Joined: Sun 18 Nov, 2012 05:30
Location: Stockholm

Re: Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

Postby kimsababy » Sun 02 Jul, 2017 20:21

har ingen aning om hur det ser ut på en SL, men eftersom de e samma årgång som 124 så misstänker jag det är en svart kontakt in i strålkastaren. i den konstakten så blir hylsorna glappa med tiden och det räcker med att öppna upp kontakten och klämma åt dem lite.
Toyota Auris touring sport -15 bruksbil
W124 500E 1992 hobbybil
W123 250S 1980 projekt

230E-85
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1459
Joined: Thu 20 Dec, 2007 21:44
Location: Trollhättan

Re: Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

Postby 230E-85 » Mon 03 Jul, 2017 07:59

Jag brukar göra en som tyskarna kallar "massekur" när jag har problem av den typen som du beskriver. Det betyder att dra isår elektriska förbindningar och sätta ihop dom igen, se över alla jordpunkterna och sanera batteriets förbindningar med polfett. Om jag ser oxid gör jag rent och sprayar med elektronikspray.

roxenhall
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 30 Jun, 2017 17:40

Re: Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

Postby roxenhall » Mon 03 Jul, 2017 20:28

Tack för tipsen!
Men är ganska säker på att det sitter i Lampstyrenheten och skulle vilja öppna den och rengöra om det går (antar att det sitter några reläer inuti den lilla lådan) eller byta till en fungerande, men som sagt vet jag ju inte om man vågar slita den rakt upp? så inte det lossnar en massa sladdar under som man inte vet hur de ska sitta.


roxenhall
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Fri 30 Jun, 2017 17:40

Re: Hur sitter Ljus-styrenheten fast under till?

Postby roxenhall » Sat 08 Jul, 2017 09:45

Tack 230E-85!!! Precis vad jag ville se!! :-D
Då ska det gå att dra den rakt upp utan att något lossnar undertill !

Tack!

Ha en härlig helg på er alla!!

Roxenhall


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests