95a 500 SL - Motorn vill dö

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby PierreAMG » Wed 16 Aug, 2017 14:47

Efter varje vinter då bilen har stått länge så har den gått väldigt dåligt efter.
Förra året så bytte jag både luftmassemätaren och tändfördelarna.
Då gick den bra igen.
Men nu var det samma sak i våras, och jag hittar inte felet.

När motorn är kall så går den hur bra som helst, men när den har blivit varm så vill den dö på tomgång, och vill inte alls driva.
I P-läget så går den väldigt ojämnt och ryckigt, men då fort jag lägger den i en växel så dör den.
Jag har lyckats att ta bilen hem genom att ge gas precis hela tiden, även när jag stod stilla.

Jag har kollat luftmassemätaren och tändfördelarlocken igen, och där ser inget konstigt ut, tändstiften är bytta för två år sedan.

Vad kan det vara??
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Per_230E » Wed 16 Aug, 2017 19:16

W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Per_230E » Wed 16 Aug, 2017 19:19

Eller kabelhärvan!
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Marie » Wed 16 Aug, 2017 19:21

Per_230E wrote:Tomgångsventilen kanske...
https://www.youtube.com/watch?v=nVI9roGDPoM



Det är det enda det INTE kan vara.

Sådana fanns bara på första serien viken hade KE-Jetronic (och det är det i filmen). Frågeställarens bil har det modernare LH-Jetronic, och där finns definitivt INGEN tomgångsventil.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Per_230E
Guru
Guru
Posts: 2910
Joined: Sat 08 Oct, 2005 17:34
Location: Falun
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Per_230E » Wed 16 Aug, 2017 19:23

Okej! Bra Marie.. visste inte det
W212 E220CDI AMG -12

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby PierreAMG » Thu 17 Aug, 2017 00:21

Ja jag är rädd för kabelhärvan... det lär kosta en hel del att få bytt va?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Marie » Thu 17 Aug, 2017 10:23

PierreAMG wrote:Ja jag är rädd för kabelhärvan... det lär kosta en hel del att få bytt va?

Arbetet att få bytt den lär inte vara det värsta.

Reservdelen kostar ett antal tusenlappar, men till och med en amatör byter den på mindre än en timma.

Alternativet att köra tills man eldar upp några styrboxar är betydligt dyrare. Undersök kablarnas isolering vid givarna och kamaxelställdonen framtill på motorn, och vid insprutarna. Det finns också när du tagit bort luftrenarburken en brun kabel som syns tydligt. Känn om den är hård och spröd i isoleringen.
Observera att det är de färgade kabelisoleringarna du skall undersöka, inte det svarta skyddshöljet som håller samman kablarna.
Att undersöka skicket tar inte så lång stund, sen kan du antingen sova lugnt eller få bråttom att fixa bytet. Det är bättre att veta än att gissa och oroa sig. Om du inte känner bilens historia vet du ju inte om kablaget redan är utbytt. Det kan det ju faktiskt mycket väl vara.

Har du inte redan kört en datordiagnos med MBs diagnosutrustning så gör det. Att hålla på och gissa är inte särskilt meningsfullt. Allt syns förvisso inte i felkoderna, men gissningslek är det inte dags för förrän man gjort en ordentlig felsökning och ändå står rådvill.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby PierreAMG » Thu 17 Aug, 2017 17:56

Tack!
Jag ska kolla allt detta.
Nej jag visste inte ens att vi hade OBD på dessa gamla vagnar, så jag har dumt nog inte ens kollat felkoder.
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Marie » Fri 18 Aug, 2017 02:40

PierreAMG wrote:Tack!
Jag ska kolla allt detta.
Nej jag visste inte ens att vi hade OBD på dessa gamla vagnar, så jag har dumt nog inte ens kollat felkoder.

Jomenvisst finns det diagnoskontakt på de här skrindorna. Förvisso inte de moderna standardiserade OBD2, utan en egen specialkontakt för Mercedes, en rund 38-polig historia. Tyvärr funkar väldigt få diagnossystem på dem utöver Mercedes eget.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby doolar » Sat 26 Aug, 2017 15:45

Hej Pierre,

Tråkigt att din fina SL bråkar. Vi har setts i Lödde när jag var där med vår gemensamma polare Kim.

Har du kollat hur insulatorerna bakom fördelarlocken/rotorerna ser ut? En typisk felkälla för precis det problem du beskriver, så att kolla att dom är hela hade varit det första jag kollat, innan vidare felsökning.
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
PierreAMG
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Sun 11 May, 2003 10:38
Location: Malmö
Contact:

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby PierreAMG » Sat 26 Aug, 2017 23:25

Hmm.. nej jag bytte båda delarna, men innanför det menar du?
Kan du slänga upp en bild?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/

GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)


http://www.garaget.org/SIR_Pierre

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Marie » Sun 27 Aug, 2017 09:53

Jag har ingen bild lättillgänglig just nu, hoppas att doolar har en.

Jag skall i varje fall försöka beskriva. Delen som doolar åsyftar skulle även kunna beskrivas som bakre/inre delen av fördelaren.

Du demonterar först lock och rotor precis som du gjorde när du bytte dem (tre skruvar insexnyckelstorlek 5 till locket, tre skruvar insexnyckelstorlek 3 till rotorn).
Sedan går du vidare. Metalldelen som rotorn är skruvad på demonterar du också. Den sitter med en skruv i centrum (insex, nyckelstorlek 5). Därefter kan du bara lyfta ut den bakelitkopp som utgör baksida i fördelaren, den är inte fäst med några fler skruvar, däremot kan den ha klibbat fast en aning om det läckt olja från tätningen där avgaskamaxeln går ut till fördelaren. Det är den bakelitdelen doolar talar om.

Börja med att inspektera den och rengör den ordentligt. Har den spår av överslag så byt den. Köper du original eller Bosch så medföljer o-ringen som utgör tätning mot fördelarlocket.

Hoppas att den här mångordiga beskrivningen är till lite hjälp.

PS Hittade en bild i en ebayannons. Vet inget om säljaren, men i annonsen finns en bild på rätt del. Observera att på bilden är baksidan uppåt.
http://m.ebay.de/itm/Staubschutzkappe-Z ... iid%253A13
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby doolar » Sun 27 Aug, 2017 16:05

Precis den jag menar Marie!

Inspektera den noga Pierre, dom kan ha lömska mikrosprickor som inte syns vi första ögonblick. Och var försiktig när du skruvar loss sista biten, kolla noga så att insexnyckeln sitter hela vägen in, det är klart okul att runda den. Fråga mig inte hur jag vet... :)
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö

Postby Marie » Sun 27 Aug, 2017 21:16

doolar wrote:Precis den jag menar Marie!

Inspektera den noga Pierre, dom kan ha lömska mikrosprickor som inte syns vi första ögonblick. Och var försiktig när du skruvar loss sista biten, kolla noga så att insexnyckeln sitter hela vägen in, det är klart okul att runda den. Fråga mig inte hur jag vet... :)

Och var lika noga mär du sätter tillbaka den, så att stiftet på axeln kommer rätt i rotorhållaren. Även här ... Fråga inte... :oops:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests