Efter varje vinter då bilen har stått länge så har den gått väldigt dåligt efter.
Förra året så bytte jag både luftmassemätaren och tändfördelarna.
Då gick den bra igen.
Men nu var det samma sak i våras, och jag hittar inte felet.
När motorn är kall så går den hur bra som helst, men när den har blivit varm så vill den dö på tomgång, och vill inte alls driva.
I P-läget så går den väldigt ojämnt och ryckigt, men då fort jag lägger den i en växel så dör den.
Jag har lyckats att ta bilen hem genom att ge gas precis hela tiden, även när jag stod stilla.
Jag har kollat luftmassemätaren och tändfördelarlocken igen, och där ser inget konstigt ut, tändstiften är bytta för två år sedan.
Vad kan det vara??
95a 500 SL - Motorn vill dö
95a 500 SL - Motorn vill dö
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Tomgångsventilen kanske...
https://www.youtube.com/watch?v=nVI9roGDPoM
https://www.youtube.com/watch?v=nVI9roGDPoM
W212 E220CDI AMG -12
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Per_230E wrote:Tomgångsventilen kanske...
https://www.youtube.com/watch?v=nVI9roGDPoM
Det är det enda det INTE kan vara.
Sådana fanns bara på första serien viken hade KE-Jetronic (och det är det i filmen). Frågeställarens bil har det modernare LH-Jetronic, och där finns definitivt INGEN tomgångsventil.
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Ja jag är rädd för kabelhärvan... det lär kosta en hel del att få bytt va?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
PierreAMG wrote:Ja jag är rädd för kabelhärvan... det lär kosta en hel del att få bytt va?
Arbetet att få bytt den lär inte vara det värsta.
Reservdelen kostar ett antal tusenlappar, men till och med en amatör byter den på mindre än en timma.
Alternativet att köra tills man eldar upp några styrboxar är betydligt dyrare. Undersök kablarnas isolering vid givarna och kamaxelställdonen framtill på motorn, och vid insprutarna. Det finns också när du tagit bort luftrenarburken en brun kabel som syns tydligt. Känn om den är hård och spröd i isoleringen.
Observera att det är de färgade kabelisoleringarna du skall undersöka, inte det svarta skyddshöljet som håller samman kablarna.
Att undersöka skicket tar inte så lång stund, sen kan du antingen sova lugnt eller få bråttom att fixa bytet. Det är bättre att veta än att gissa och oroa sig. Om du inte känner bilens historia vet du ju inte om kablaget redan är utbytt. Det kan det ju faktiskt mycket väl vara.
Har du inte redan kört en datordiagnos med MBs diagnosutrustning så gör det. Att hålla på och gissa är inte särskilt meningsfullt. Allt syns förvisso inte i felkoderna, men gissningslek är det inte dags för förrän man gjort en ordentlig felsökning och ändå står rådvill.
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Tack!
Jag ska kolla allt detta.
Nej jag visste inte ens att vi hade OBD på dessa gamla vagnar, så jag har dumt nog inte ens kollat felkoder.
Jag ska kolla allt detta.
Nej jag visste inte ens att vi hade OBD på dessa gamla vagnar, så jag har dumt nog inte ens kollat felkoder.
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
PierreAMG wrote:Tack!
Jag ska kolla allt detta.
Nej jag visste inte ens att vi hade OBD på dessa gamla vagnar, så jag har dumt nog inte ens kollat felkoder.
Jomenvisst finns det diagnoskontakt på de här skrindorna. Förvisso inte de moderna standardiserade OBD2, utan en egen specialkontakt för Mercedes, en rund 38-polig historia. Tyvärr funkar väldigt få diagnossystem på dem utöver Mercedes eget.
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Hej Pierre,
Tråkigt att din fina SL bråkar. Vi har setts i Lödde när jag var där med vår gemensamma polare Kim.
Har du kollat hur insulatorerna bakom fördelarlocken/rotorerna ser ut? En typisk felkälla för precis det problem du beskriver, så att kolla att dom är hela hade varit det första jag kollat, innan vidare felsökning.
Tråkigt att din fina SL bråkar. Vi har setts i Lödde när jag var där med vår gemensamma polare Kim.
Har du kollat hur insulatorerna bakom fördelarlocken/rotorerna ser ut? En typisk felkälla för precis det problem du beskriver, så att kolla att dom är hela hade varit det första jag kollat, innan vidare felsökning.
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Hmm.. nej jag bytte båda delarna, men innanför det menar du?
Kan du slänga upp en bild?
Kan du slänga upp en bild?
SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
http://www.sirpierre.se/
GOLDEN 350Z-RS
Lexus LS 400 "UCF21 Series IV"
Lexus LS 600h L
Mercedes SL 500 (1995)
Mazda Miata - Stance (1995)
http://www.garaget.org/SIR_Pierre
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Jag har ingen bild lättillgänglig just nu, hoppas att doolar har en.
Jag skall i varje fall försöka beskriva. Delen som doolar åsyftar skulle även kunna beskrivas som bakre/inre delen av fördelaren.
Du demonterar först lock och rotor precis som du gjorde när du bytte dem (tre skruvar insexnyckelstorlek 5 till locket, tre skruvar insexnyckelstorlek 3 till rotorn).
Sedan går du vidare. Metalldelen som rotorn är skruvad på demonterar du också. Den sitter med en skruv i centrum (insex, nyckelstorlek 5). Därefter kan du bara lyfta ut den bakelitkopp som utgör baksida i fördelaren, den är inte fäst med några fler skruvar, däremot kan den ha klibbat fast en aning om det läckt olja från tätningen där avgaskamaxeln går ut till fördelaren. Det är den bakelitdelen doolar talar om.
Börja med att inspektera den och rengör den ordentligt. Har den spår av överslag så byt den. Köper du original eller Bosch så medföljer o-ringen som utgör tätning mot fördelarlocket.
Hoppas att den här mångordiga beskrivningen är till lite hjälp.
PS Hittade en bild i en ebayannons. Vet inget om säljaren, men i annonsen finns en bild på rätt del. Observera att på bilden är baksidan uppåt.
http://m.ebay.de/itm/Staubschutzkappe-Z ... iid%253A13
Jag skall i varje fall försöka beskriva. Delen som doolar åsyftar skulle även kunna beskrivas som bakre/inre delen av fördelaren.
Du demonterar först lock och rotor precis som du gjorde när du bytte dem (tre skruvar insexnyckelstorlek 5 till locket, tre skruvar insexnyckelstorlek 3 till rotorn).
Sedan går du vidare. Metalldelen som rotorn är skruvad på demonterar du också. Den sitter med en skruv i centrum (insex, nyckelstorlek 5). Därefter kan du bara lyfta ut den bakelitkopp som utgör baksida i fördelaren, den är inte fäst med några fler skruvar, däremot kan den ha klibbat fast en aning om det läckt olja från tätningen där avgaskamaxeln går ut till fördelaren. Det är den bakelitdelen doolar talar om.
Börja med att inspektera den och rengör den ordentligt. Har den spår av överslag så byt den. Köper du original eller Bosch så medföljer o-ringen som utgör tätning mot fördelarlocket.
Hoppas att den här mångordiga beskrivningen är till lite hjälp.
PS Hittade en bild i en ebayannons. Vet inget om säljaren, men i annonsen finns en bild på rätt del. Observera att på bilden är baksidan uppåt.
http://m.ebay.de/itm/Staubschutzkappe-Z ... iid%253A13
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
Precis den jag menar Marie!
Inspektera den noga Pierre, dom kan ha lömska mikrosprickor som inte syns vi första ögonblick. Och var försiktig när du skruvar loss sista biten, kolla noga så att insexnyckeln sitter hela vägen in, det är klart okul att runda den. Fråga mig inte hur jag vet... :)
Inspektera den noga Pierre, dom kan ha lömska mikrosprickor som inte syns vi första ögonblick. Och var försiktig när du skruvar loss sista biten, kolla noga så att insexnyckeln sitter hela vägen in, det är klart okul att runda den. Fråga mig inte hur jag vet... :)
Re: 95a 500 SL - Motorn vill dö
doolar wrote:Precis den jag menar Marie!
Inspektera den noga Pierre, dom kan ha lömska mikrosprickor som inte syns vi första ögonblick. Och var försiktig när du skruvar loss sista biten, kolla noga så att insexnyckeln sitter hela vägen in, det är klart okul att runda den. Fråga mig inte hur jag vet... :)
Och var lika noga mär du sätter tillbaka den, så att stiftet på axeln kommer rätt i rotorhållaren. Även här ... Fråga inte...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest