Alternativ till MB för att köpa delar?

SL, modellen som tillverkades mellan 1989-2001
Torben
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 05 Oct, 2015 18:59

Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Torben » Thu 16 Aug, 2018 09:37

Hej, jag har en fråga till kloka er härinne.
Jag köpte en grymt fin SL320-94 för ett par veckor sedan och älskar verkligen bilen.
Men en sak jag noterat är att den lilla gråa plastbiten som sitter uppe i hörnet och täcker ramen på solskyddet var trasigt. Så jag gick till Jemtbil och skulle beställa en ny och den kostade 235 pix, vilket kan tyckas dyrt för en liten plastbit kan jag tycka.
Men igår fick jag reda på att den nummerändrats och kostade nu 778 spänn! :shock:
Vilken j#$%&a rip-off för att pröjsa Hamiltons lön och det kommer jag ALDRIG att betala.
Reservdelskillen tyckte det var för j#$%&a oxå, så min fråga är: finns det någon som har alternativ till MB för t.ex. en sådan sak jag letar?
/Torben.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Marie » Thu 16 Aug, 2018 11:02

Jag skulle vilja vända på saken. Vem utöver MB har fortfarande på lager sådana saker till en så gammal bil? Lagerhållning kostar stora pengar.
Vill du ha bilen i ordning så kostar det.

Sen har du ju alltid begagnatmarknaden, ebay.de t.ex. Och så kan du testa om du kan spara några tior genom att beställa hos någon MB-handlare som inte har lika högt eget påslag.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Torben
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 05 Oct, 2015 18:59

Re: Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Torben » Thu 16 Aug, 2018 16:10

Marie, du måste verkligen ha ett torftigt eftersom du måste in och kommentera ALLT!
Herregud människa, skaffa ett liv eller nåt.
/Torben.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Fotografen » Thu 16 Aug, 2018 18:25

Man kan tycka vad man vill om Maries kommentarer och uttryckssätt, men faktum är att hon har rätt.
Det är ganska unikt att hitta reservdelar av typen "plastbit till inredning" till en bil från -94, går du in hos Ford tex och vill ha något till en 24 år gammal bil finns kanske ett oljefilter, är bilen ännu äldre har de inte ens kataloger.
Tro mig.
Lagerhållning kostar pengar, jag håller med om att nästan 800 spänn är överdrivet saftigt men delen finns, det är det man betalar för.
Jag antar att du fick med dig partnumret? Sök på detta, har du tur får du träff nånstans.
Alternativa inköpsställen är handlare i Tyskland och USA, men prisskillnaden har minskat delvis pga kronraset.
Ebay, Tradera kan ge napp, skrotfirmor inom och utom riket likaså.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

Torben
Prospect
Prospect
Posts: 43
Joined: Mon 05 Oct, 2015 18:59

Re: Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Torben » Thu 16 Aug, 2018 21:01

Herregud, jag förstår väl allt det där men min fråga var om någon hade nån alternativ inköpskälla som kunde rekommenderas.
Klart lagerhållning kostar pengar men som jag skrev: det var oskäligt enligt mig! Sedan är det väl en balansgång för i detta fall MB, om nån överhuvudtaget köper en plastbit för 800 spänn som kostade en knapp fjärdefel för bara ett litet tag sedan. Annars blir det ju en kronisk hyllvärmare så då var det ju ingen bra affär med en sådan bisarr höjning eller?
Nog om det, fick ju inget svar på frågan jag ställde och ja: jag fick MB-numret på delen så jag ska Googla och se.
Och vad gäller Maries enorma behov av att kommentera allt i alla kategorier som det verkar, så är det väl så då. Men det är störande och görs ofta på ett sätt som känns som om man inte fattar eller kan nåt, vilket jag inte gillar!
Och det är säkert fler som tycker lika som jag men nu går jag vidare och släpper det.
/Torben.

Bateman
Expert
Expert
Posts: 495
Joined: Thu 15 Apr, 2004 20:48

Re: Alternativ till MB för att köpa delar?

Postby Bateman » Fri 05 Oct, 2018 20:43

Jag hade en själv en SL R129, där ett plastlock bakom armstödet gick sönder. Det gick inte att köpa nytt utan man var tvungen att köpa mittkonsolen, den kostade över 30 000 kr.
Det man ska ha i åtanke är väl att SL är en av Mercedes dyraste modeller och är riktad till en målgrupp som inte har några större problem med att betala "hutlösa" priser för plastdetaljer.


Return to “R129”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests