sl 55 från usa

SL 2001-2012
User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: sl 55 från usa

Postby Marie » Sat 19 Mar, 2011 02:52

Jag förstår i varje fall mycket väl varför en USA-import skall vara ordenligt mycket billigare.

Det kostar en hel del att snygga till en USA-specad bil så att den blir vettig. Jag skulle inte stå ut många minuter med dubbelskale-hastighetsmätare och körsträckemätare i miles. Sen tillkommer ju att man måste byta baklucka på de flesta modeller (inkl kostnad för lack) för att få en som ser vettig ut och som rymmer en riktig EU-skylt. Dessutom finns det en hel del ytterligare irriterande detaljer som stinker av den där jädrans storebrorstaten därborta och som man aldrig vill bli påmind om.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: sl 55 från usa

Postby JohnE » Sat 19 Mar, 2011 02:58

Marie wrote:Jag förstår i varje fall mycket väl varför en USA-import skall vara ordenligt mycket billigare.

Det kostar en hel del att snygga till en USA-specad bil så att den blir vettig. Jag skulle inte stå ut många minuter med dubbelskale-hastighetsmätare och körsträckemätare i miles. Sen tillkommer ju att man måste byta baklucka på de flesta modeller (inkl kostnad för lack) för att få en som ser vettig ut och som rymmer en riktig EU-skylt. Dessutom finns det en hel del ytterligare irriterande detaljer som stinker av den där jädrans storebrorstaten därborta och som man aldrig vill bli påmind om.



Du räknas inte Marie, du står ju inte ut med någonting som inte är strikt orginal med ursprungsbevis i tre kopior. :lol: :wink:
Mercedes-Benz CE55 -93

lillekillen
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Mon 04 Sep, 2006 18:25
Location: Göteborg

Re: sl 55 från usa

Postby lillekillen » Sat 19 Mar, 2011 03:08

vilka är det där ytterligare detaljerna...?

vill man byta mätare och baklucka så finns det faktiskt ett antal till salu från
kvaddade bilar till riktigt överkomliga priser men visst det är ett jobb som
man om man nu störst av det måste lägga tid och pengar på...

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: sl 55 från usa

Postby Marie » Sat 19 Mar, 2011 03:13

JohnE wrote:
Marie wrote:Jag förstår i varje fall mycket väl varför en USA-import skall vara ordenligt mycket billigare.

Det kostar en hel del att snygga till en USA-specad bil så att den blir vettig. Jag skulle inte stå ut många minuter med dubbelskale-hastighetsmätare och körsträckemätare i miles. Sen tillkommer ju att man måste byta baklucka på de flesta modeller (inkl kostnad för lack) för att få en som ser vettig ut och som rymmer en riktig EU-skylt. Dessutom finns det en hel del ytterligare irriterande detaljer som stinker av den där jädrans storebrorstaten därborta och som man aldrig vill bli påmind om.



Du räknas inte Marie, du står ju inte ut med någonting som inte är strikt orginal med ursprungsbevis i tre kopior. :lol: :wink:



Även USA-specen är ju definitivt original, men det är ju så inihellskotta fult jämfört med europagrejorna.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: sl 55 från usa

Postby Chris Mbsca » Tue 22 Mar, 2011 12:15

Jo men smaksaker kan man ju inte räkna in här. Det är ju upp till var å en. Utan här handlar det mer om vad man "måste" göra.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: sl 55 från usa

Postby lagolag » Tue 22 Mar, 2011 23:18

USA har andra avgasreningskrav än EU så allt som rör avgasrening (troligtvis även motorstyr) är unikt på USA bilarna och lagerförs knappast av svenska handlare dessa delar blir troligtvis dyrare att köpa i SE om man skulle få problem jämfört med motsvarande EU komponenter.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

lillekillen
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Mon 04 Sep, 2006 18:25
Location: Göteborg

Re: sl 55 från usa

Postby lillekillen » Wed 23 Mar, 2011 01:35

härligt, det finns medlemmar som sitter inne på lite kunskap och inte bara åsikter... :-D
detta var ju en bra sak att ha i minnet om man funderar på en us bil
men skillnaden på avgasreningen påverkar väl inte besiktningen iaf då
kraven väl är högre i usa än i sverige? kan tänka mej att det kan skilja
lite i effekt kanske men det borde väl vara försumbart, eller?

finns det något mer matnyttigt?

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: sl 55 från usa

Postby Chris Mbsca » Wed 23 Mar, 2011 03:10

Det är ingen skilldnad. Du kan sätta på nytt från europa utan problem med avgaser. Det är bara att du får lite sämre rening med EU modellen. Dom e lite hårdare på sånt i det "hemska" landet over there.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

JohnE
Expert
Expert
Posts: 665
Joined: Mon 17 May, 2004 18:11
Location: Västerås

Re: sl 55 från usa

Postby JohnE » Wed 23 Mar, 2011 14:27

lagolag wrote:USA har andra avgasreningskrav än EU så allt som rör avgasrening (troligtvis även motorstyr) är unikt på USA bilarna och lagerförs knappast av svenska handlare dessa delar blir troligtvis dyrare att köpa i SE om man skulle få problem jämfört med motsvarande EU komponenter.


Reglerna varierar från stat till stat. I Michigan har de nästan inga krav alls, medans Kalifornien är hårdast i världen.
Man bör alltså tänka efter vart i USA man ska handla bil.
Mercedes-Benz CE55 -93

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: sl 55 från usa

Postby lagolag » Wed 23 Mar, 2011 23:50

Det är skillnad på avgasrening och som sagts tidigare så är det hårdare krav i Kalifornien.
I USA så prioriteras rening mot mot ämnen som kan förorsaka Cancer medan EU så är fokus på CO2.

Jag kan inte tänka mig att det är samma komponenter på en MB map avgasrening när det inte är det på en Volvo om man jämför en EU & en USA, skillnaderna ligger garanterat i motorstyr mjukvarorna om det inte ligger på komponentnivå.

När Jag köpte min SL55 så var jag också varnad för USA bilar så jag valde en EU bil.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: sl 55 från usa

Postby Chris Mbsca » Thu 24 Mar, 2011 02:43

Allt går att programmera i dessa nya bilar...Ingen som är nått problem. Samma moduler som bara programmeras om.
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

lillekillen
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Mon 04 Sep, 2006 18:25
Location: Göteborg

Re: sl 55 från usa

Postby lillekillen » Thu 24 Mar, 2011 13:29

lagolag wrote:Det är skillnad på avgasrening och som sagts tidigare så är det hårdare krav i Kalifornien.
I USA så prioriteras rening mot mot ämnen som kan förorsaka Cancer medan EU så är fokus på CO2.

Jag kan inte tänka mig att det är samma komponenter på en MB map avgasrening när det inte är det på en Volvo om man jämför en EU & en USA, skillnaderna ligger garanterat i motorstyr mjukvarorna om det inte ligger på komponentnivå.

När Jag köpte min SL55 så var jag också varnad för USA bilar så jag valde en EU bil.


Vad exakt var det du blev varnad för? Det verkar som om det bara är luddiga och svävande varningar om vad det egentligen är för "fel" på en us bil och tyvärr få konkreta fakta
Jag kan ju tänka mej att Chris känner till hur det är med delarna till avgasrening och liknande, så innan jag gör något dumt så vore det tacksamt om någon kunde förklara exakt varför en us bil är så mycket värre att köpa en en europabil

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: sl 55 från usa

Postby Chris Mbsca » Thu 24 Mar, 2011 14:41

Skulle det desutom av nån händelse va ett relä eller del som är USA specifik så är det desutom billigare å ta hem den sen från USA än att köpa en på MB här.. :wink:

Instrumentet är inga problem alls tex. Bara köpa ett beggat med km/h och flytta över tavlorna. Det digitala programerar man bara att den ska visa km/h istället för mph. Va inte rädd för att importera därifrån. Har jag gjort förut å aldrg haft problem. Va ett tag sen dock nu. :mrgreen:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image

User avatar
GUS
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2272
Joined: Fri 28 Oct, 2005 12:51
Location: Stockholm

Re: sl 55 från usa

Postby GUS » Thu 24 Mar, 2011 16:53

Största fördelen med att ha en USA-kärra är ju att man slipper de gigantiska fruktansvärda EU-skyltarna. Underbart snyggt med en liten ful sak jämfört med en gigantiskt ful sak... :-D

Jag kör ju 129 USA-specad, det enda som störde/stör mig är framlyktorna (hemska på 129, har EU nu), bakljusen är snyggare i USA. Och sen har vi ju mätarhuset med dubbla skalor, MPG och Fahrenheit, inte roligt, men har vant mig.

Skulle utan tvekan ta från USA, allra helt eftersom de trycker $ som det vore toalettpapper så den är ju knappt värd nåt.
www.longway.to
Mina bilar
Roadtrip to Murmansk
Roadtrip to Odessa

32 cylindrar, ca 1100 hk Mercedes
MB 170s -50
MB 560SL -86
MB SL600 -94
MB CLS550 -09

User avatar
Chris Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 7236
Joined: Sun 27 Apr, 2003 01:13
Location: Skärgårdsstad/Sthlm
Contact:

Re: sl 55 från usa

Postby Chris Mbsca » Thu 24 Mar, 2011 18:38

Jag har EU tavlor original om du vill ha? Bara flyta över! :wink:
Chris
--------------------------
Kör just nu:
S63 AMG BiTurbo(W222)
ML350/GLE (W166)

MBSCA-Shopen
CKM Car Design
Image


Return to “R230”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests