SL55 något tveksam respons vid gaspådrag
Posted: Wed 04 Apr, 2012 19:41
Hej,
Har precis blivit ägare till en SL55 -02 och som ny på modellen vill jag gärna kolla av med er som har lite mer erfarenhet.
Jag upplever att bilen svarar normalt på gaspådrag om man tar det försiktigt eller om man ger på ordentligt.
Men om man ligger på landsvägsfart eller i stan på mellan 1500 och 2500 varv och ger "normalt" gaspådrag upplever jag att motorn tvekar en aning innan den kommer som den ska.
Det handlar kanske bara om en halv sekund, men det känns tydligt. Ett annat typiskt tillfälle är när man kör med farthållare och distronic.
Ligger man bakom en bil som saktar in och min bil släpper av på gasen och man sedan svänger ut för omkörning och den känner att nu är det fritt fram märker man tydligt samma tvekan i responsen hos motorn när farthållaren vill gasa på.
En bilhandlare som sålt många SL55:or säger att det här är typiskt för modellen och hänger ihop med motorns karaktär samt samspelet mellan bränslesystemet, kompressorn och motorns trimningsgrad.
Är det någon av er andra SL55 ägare som har lust att kommentera och säga er mening i detta.
//Björn
Har precis blivit ägare till en SL55 -02 och som ny på modellen vill jag gärna kolla av med er som har lite mer erfarenhet.
Jag upplever att bilen svarar normalt på gaspådrag om man tar det försiktigt eller om man ger på ordentligt.
Men om man ligger på landsvägsfart eller i stan på mellan 1500 och 2500 varv och ger "normalt" gaspådrag upplever jag att motorn tvekar en aning innan den kommer som den ska.
Det handlar kanske bara om en halv sekund, men det känns tydligt. Ett annat typiskt tillfälle är när man kör med farthållare och distronic.
Ligger man bakom en bil som saktar in och min bil släpper av på gasen och man sedan svänger ut för omkörning och den känner att nu är det fritt fram märker man tydligt samma tvekan i responsen hos motorn när farthållaren vill gasa på.
En bilhandlare som sålt många SL55:or säger att det här är typiskt för modellen och hänger ihop med motorns karaktär samt samspelet mellan bränslesystemet, kompressorn och motorns trimningsgrad.
Är det någon av er andra SL55 ägare som har lust att kommentera och säga er mening i detta.
//Björn