Page 1 of 2

Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 09:03
by johnjohn
Hej,

Jag har sökt på forumet och googlat lite men vill bara stämma av med er, vad är topp 5 att titta på när man köper R230?
Jag känner mig hemma och säker vid köp av Porsche men gällande MB är jag okunnig.

Det jag tror att jag skall köpa och köra över sommaren är en 350 från 03-04 med 7-15000mil i dom billigare prisspannen 200-260k. En 500 kan också vara intressant men då skall den vara tokfin för en 350 känner jag duger bra åt mig.

Så kan någon kunnig människa ge mig några viktiga modellunika punkter att titta på förutom dom självklara delarna som ägare, miltal, servicehistorik, karossinpassning, omlackeringar mm?

Tack på förhand.

Mvh John

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 10:26
by Zed
Läs detta först angående 350-motorn.

viewtopic.php?f=2&t=60997

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 11:04
by johnjohn
Tack för bra tips. När jag läser detta så verkar det gälla de senare bilarna med M272 och M273 motorn.
Men vet ni om detta också gäller de äldre bilarna 01-06 som har M112 och M113 motorerna?

Mvh John

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 15:57
by Bullmerca
Nej M112 och M113 är skottsäkra.

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 16:01
by johnjohn
Härligt nu blev jag glad igen :)
Kommer med en följdfråga då jag gärna vill slippa problem så långt som möjligt.
Jag kan leva med "vanlig" fjädring på bilen och undviker gärna läckande ABC.

Var ADC standard på SL500?
Är det vanligt att SL350 levererades utan ABC under de tidiga åren 2003?
Finns det något enkelt sett att se på en bild av en bil exempelvis inredningen om den har ABC eller ej?

Mvh John

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 16:09
by Bullmerca
Luft är standard på 500

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 16:17
by Björne sl
johnjohn wrote:Härligt nu blev jag glad igen :)
Kommer med en följdfråga då jag gärna vill slippa problem så långt som möjligt.
Jag kan leva med "vanlig" fjädring på bilen och undviker gärna läckande ABC.

Var ADC standard på SL500?
Är det vanligt att SL350 levererades utan ABC under de tidiga åren 2003?
Finns det något enkelt sett att se på en bild av en bil exempelvis inredningen om den har ABC eller ej?

Mvh John


Hej John !
Har en 350sl med den skottsäkra motorn och utan ABC dravlet :-D
Kunde inte haft en bättre bil :shock: :mrgreen:

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Fri 13 Apr, 2012 21:23
by lagolag
Bullmerca wrote:Luft är standard på 500

ABC - Active Body Control - är Hydralisk fjädring, så om det läcker så är det olja som läcker ut - inte luft.

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Mon 16 Apr, 2012 08:55
by johnjohn
lagolag wrote:
Bullmerca wrote:Luft är standard på 500

ABC - Active Body Control - är Hydralisk fjädring, så om det läcker så är det olja som läcker ut - inte luft.



Aha men jag tolkar det som att ABC är det som krånglar men att detta kan man hitta 350 utan?
Men ABC är inte samma sak som att man har luftfjädring?

Kan man ha luftfjädring utan ABC?

Nu har jag nog rört ihop det lite är jag rädd :)

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Mon 16 Apr, 2012 22:28
by lagolag
Följande känner jag till:
På R230 finns det bara ett aktivt chassi och det är jobbar med vätska/olja.
På de enklare modellerna är det konventionella gasstötdämpare.

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Mon 09 Jul, 2012 21:59
by Uky
ABC är underbart - Så länge det fungerar!

Det behöver inte vara katastrof att köpa en bil med ABC, men det finns
några "Oops":

* MB specar inget oljebyte på dessa system.
Med det är en j-a lögn, då oljan härsknar med tiden
och förlorar sina egenskaper. Oljan är grön
när den är fräsch. Lyfter man på
locket och oljan är gråaktig = BYT!
Och BYT även det lilla filtret. Tyvärr
går det åt ett antal flaskor med olja innan
systemet anses "spolat" och dom är inte billiga...

* Efter ~10.000 mil börjar en pulsationsdämpare
att "ta slut" det yttrar sig som ett morrande ljud
mellan ~1200-1800 RPM. Typiskt är att ljudet försvinner
när man varvar över 1800. Komponenten är inte
dyr och bytet är inte svårt.

* En bil med ABC-system får "sjunka" med tiden, men den får
inte sjunka ner för snabbt. Det finns en spec på det men jag vet
idag inte hur mycket och på vilken tid.

* Efter introduktionen gick det en tid och bilar med dämpare
som "fastnat" började uppträda. Till en början byttes dämparna
men så kom man på att man kunde få dom att "släppa" genom
att köra en test "Rodeo"

http://www.youtube.com/watch?v=91YIP1-E1Bk

Testen stressar systemet och efter kan man läsa eventuella
felkoder.

För 215 var det en kampanj där man bytte ett av rören till
systemet, men vilket och varför vet jag inte. Bör kollas om
det även gäller 230.

Jag har 113-motorn i min 215, och den går snällt och bra
utan balansaxeldrev och annat skit. Visserligen "bara" 306 Hk
men det räcker för mig, och det torde räcka i en 230
en varm sommarkväll med taket nere...

:robot:

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Mon 09 Jul, 2012 23:00
by E55
Uky wrote:ABC är underbart - Så länge det fungerar!

* MB specar inget oljebyte på dessa system.
Med det är en j-a lögn, då oljan härsknar med tiden
och förlorar sina egenskaper. Oljan är grön
när den är fräsch. Lyfter man på
locket och oljan är gråaktig = BYT!
Och BYT även det lilla filtret. Tyvärr
går det åt ett antal flaskor med olja innan
systemet anses "spolat" och dom är inte billiga...


Vet du några ungefärliga miltal när detta kan vara aktuellt? Har du någon ungefärlig prisuppgift? Borde detsamma gälla min CL65 -08? Får ta och kolla oljans färg. Var sitter locket till denna olja?

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Tue 10 Jul, 2012 16:40
by Uky
MB verkar inte ha gjort någon större förändring
av placering av olika komponenter i motorrummet
på 216 jfrt med 215. Om mitt antagade stämmer:

Följ länken:

http://www.renntechmercedes.com/www/node/834

Klicka på bilden. (Bild 1 av 3)

I bildens nedre högra hörne finns en anslutning som har en blå/grön etikett
på sig (Där står oljans MB-nummer). Bredvid sitter en "hatt". Vicka av
hatten och stryk ut några droppar olja på en non-woven-duk. Oljan
skall vara grön.

När det gäller bytesintervall har jag inte en aning. MB specar som sagt
inget bytesintervall. Jag bytte min ganska direkt efter köpet, men den
bilen var då 6 år gammal och hade rullat en hel del och den oljan såg
inte trevlig ut...

:robot:

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Tue 10 Jul, 2012 19:45
by E55
Uky wrote:MB verkar inte ha gjort någon större förändring
av placering av olika komponenter i motorrummet
på 216 jfrt med 215. Om mitt antagade stämmer:

Följ länken:

http://www.renntechmercedes.com/www/node/834

Klicka på bilden. (Bild 1 av 3)

I bildens nedre högra hörne finns en anslutning som har en blå/grön etikett
på sig (Där står oljans MB-nummer). Bredvid sitter en "hatt". Vicka av
hatten och stryk ut några droppar olja på en non-woven-duk. Oljan
skall vara grön.

När det gäller bytesintervall har jag inte en aning. MB specar som sagt
inget bytesintervall. Jag bytte min ganska direkt efter köpet, men den
bilen var då 6 år gammal och hade rullat en hel del och den oljan såg
inte trevlig ut...

:robot:


Ska kolla vid tillfälle. Man tackar!

Re: Köpa SL? Några snabba råd?

Posted: Wed 17 Apr, 2013 10:57
by Roger J
Så ni menar att det finns R230 som varken har luftfjädring eller ABC :?: Är nämligen lite småsugen på en själv :wink: