Däcktrycksgivare?

SL 2001-2012
User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Däcktrycksgivare?

Postby Roadster » Wed 16 May, 2012 10:28

Hej,

Min bil var original utrustad med däcktrycksgivare.
I dag finns inga givare monterade, men mottagarna finns kvar och funktionen är aktiv i instrumenteringen.
Min fundering gäller hur dessa givare fungerar.
Sitter det utbytbara batterier i givarna eller är det "slit och släng" alltså när batterierna är slut måste man köpa nya givare.
Jag kan få tag på fyra begagnade givare som jag vet fungerade när dom plockades bort.
Skulle det vara så att det går att stoppa i nya batterier verkar det som en lösning.
Någon som vet ungefärlig livslängd på batterierna i givarna.


///Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Däcktrycksgivare?

Postby Uky » Mon 09 Jul, 2012 21:26

Jag har jobbat för Siemens VDO som levererar TPMS till Mercedes.

TPMS infördes som lagkrav i USA efter den sk. "Firestone skandalen"

Inom EU har det diskuterats att även införa det här då
dåligt pumpade däck medför såväl höga bränslekostnader
som olycksrisker.

TPMS kan enbart lämna information om relativt långsamma
punkteringar. Trottoarkantsskador anser man att föraren
själv skall kunna "detektera"

Det finns ett antal varianter av sådana system där de enklaste
mäter och jämför rotationshastigheterna på två hjul på samma
axel (punka = lägre hjul = snabbare rotation). Systemet
har inga sändande sensorer. Finns ofta i billigare bilmodeller.

TPMS sensorer ser från utsidan ut som "vanliga" ventiler, men
har muttrar av aluminium som skruvas från utsidan. (Kan ha
ändrats sedan jag lämnade SVDO 2008)

Det första "egentliga" systemet är utrustat med sensorer i varje fälg (USA 315/433 EU 433 MHz).
Sensorerna känner när man startar och kör. Man får enbart indikering på
att något av hjulen har lågt tryck. (Exvis Volvo S80/V70 mfl).
Det finns modernare varianter av detta där man programmerar in varje hjul
vid tillverkningen för att på så sätt få bilen att meddela vilket hjul som pyser,
men det är en idiotisk idé för alla som skiftar hjul för att balansera slitaget...

Det bästa systemet är WBL "Warning By Location". Systemet bygger på att en sändande antenn
(125 kHz) sitter i varje hjulhus och triggar respektive sensor (se ovan) att avge mätvärden.
På så sätt får man individuell information om varje däcks tryck.
Har Du en meny som visar varje hjul och dess tryck så var glad: Du har WBL.

I Instrumentclustret skall det finnas en meny för att aktivera
eller avaktivera systemet (exvis om man kör med vinterhjul utan
sensorer).

Däkstrycksgivarna är små kompletta sändare med inbyggt batteri.
När jag jobbade på SVDO snackades det om att en däcktryckssensor
skulle hålla 10 år eller ~10.000 mil. Jag minns faktiskt inte exakt vilket
Därefter kastas den. (Batterierna är ingjutna) Sensorn leverar bla. information om:

* ID.
* Tryck.
* Temperatur.
* Batterispänning.

Systemet är såpass smart att det kompenserar
tryck visavi temperatur: Om man kör ut på autobahn
och temperaturen stiger utan att trycket ändras => Pyspunka!

Startar man på morgonen med vesäntligt mindre tryck i ett
av däcken än de andra => Pyspunka.

Osv. Det finns algoritmer för att lära in nya sensorer
om man har bytt ett hjul, att känna igen en sändande sensor
som inte roterar om den sitter på reservhjulet. mm mm mm.

Sensorerna är oftast datummärkta. Märkningen kan vara
komplett datum DDMMYY, MMYY, WWYY, eller YYWW. (!)

TPMS är en ganska bra idé. Nackdelen är att sensorerna
väger en del vilket gör att man måste balansera duktigt
med vikter på motsatta sidan.

Funderar Du på att låta montera sensorerna, kolla NOGA (!)
att typen passar i Din bil. Har Du en USA-import är det inte
säkert att EU-sensorer går att använda, men bägge
frekvenserna 315 eller 433 MHz förekommer

Edit: En bil som man hänger på hjul med sensorer skall klara av att
automatiskt "lära in" sensorernas ID mm genom att man efter montaget
slår på funktionen i Clustret och därefter kör en sväng.
Hur MB har det med sitt StarDiagnos vet jag inte, men jag
vill tro att man kan programmera in koderna där också.

Edit II: En MB verkstad bör ha en "Pinger", ett verktyg med vars hjälp
man kan tvångstrigga en sensor att ge ifrån sig statusinformation.
På så sätt kan man se om sensorn lever, vilken batterispänning den har osv.
Man behöver således inte montera i en sensor för att kontrollera
om/att den fungerar.


:robot:

User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Re: Däcktrycksgivare?

Postby Roadster » Wed 11 Jul, 2012 12:19

Hej,

Tackar för ett mycket utförligt svar.


///Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Däcktrycksgivare?

Postby Björne sl » Wed 11 Jul, 2012 17:18

Uky wrote:Jag har jobbat för Siemens VDO som levererar TPMS till Mercedes.

TPMS infördes som lagkrav i USA efter den sk. "Firestone skandalen"

Inom EU har det diskuterats att även införa det här då
dåligt pumpade däck medför såväl höga bränslekostnader
som olycksrisker.

TPMS kan enbart lämna information om relativt långsamma
punkteringar. Trottoarkantsskador anser man att föraren
själv skall kunna "detektera"

Det finns ett antal varianter av sådana system där de enklaste
mäter och jämför rotationshastigheterna på två hjul på samma
axel (punka = lägre hjul = snabbare rotation). Systemet
har inga sändande sensorer. Finns ofta i billigare bilmodeller.

TPMS sensorer ser från utsidan ut som "vanliga" ventiler, men
har muttrar av aluminium som skruvas från utsidan. (Kan ha
ändrats sedan jag lämnade SVDO 2008)

Det första "egentliga" systemet är utrustat med sensorer i varje fälg (USA 315/433 EU 433 MHz).
Sensorerna känner när man startar och kör. Man får enbart indikering på
att något av hjulen har lågt tryck. (Exvis Volvo S80/V70 mfl).
Det finns modernare varianter av detta där man programmerar in varje hjul
vid tillverkningen för att på så sätt få bilen att meddela vilket hjul som pyser,
men det är en idiotisk idé för alla som skiftar hjul för att balansera slitaget...

Det bästa systemet är WBL "Warning By Location". Systemet bygger på att en sändande antenn
(125 kHz) sitter i varje hjulhus och triggar respektive sensor (se ovan) att avge mätvärden.
På så sätt får man individuell information om varje däcks tryck.
Har Du en meny som visar varje hjul och dess tryck så var glad: Du har WBL.

I Instrumentclustret skall det finnas en meny för att aktivera
eller avaktivera systemet (exvis om man kör med vinterhjul utan
sensorer).

Däkstrycksgivarna är små kompletta sändare med inbyggt batteri.
När jag jobbade på SVDO snackades det om att en däcktryckssensor
skulle hålla 10 år eller ~10.000 mil. Jag minns faktiskt inte exakt vilket
Därefter kastas den. (Batterierna är ingjutna) Sensorn leverar bla. information om:

* ID.
* Tryck.
* Temperatur.
* Batterispänning.

Systemet är såpass smart att det kompenserar
tryck visavi temperatur: Om man kör ut på autobahn
och temperaturen stiger utan att trycket ändras => Pyspunka!

Startar man på morgonen med vesäntligt mindre tryck i ett
av däcken än de andra => Pyspunka.

Osv. Det finns algoritmer för att lära in nya sensorer
om man har bytt ett hjul, att känna igen en sändande sensor
som inte roterar om den sitter på reservhjulet. mm mm mm.

Sensorerna är oftast datummärkta. Märkningen kan vara
komplett datum DDMMYY, MMYY, WWYY, eller YYWW. (!)

TPMS är en ganska bra idé. Nackdelen är att sensorerna
väger en del vilket gör att man måste balansera duktigt
med vikter på motsatta sidan.

Funderar Du på att låta montera sensorerna, kolla NOGA (!)
att typen passar i Din bil. Har Du en USA-import är det inte
säkert att EU-sensorer går att använda, men bägge
frekvenserna 315 eller 433 MHz förekommer

Edit: En bil som man hänger på hjul med sensorer skall klara av att
automatiskt "lära in" sensorernas ID mm genom att man efter montaget
slår på funktionen i Clustret och därefter kör en sväng.
Hur MB har det med sitt StarDiagnos vet jag inte, men jag
vill tro att man kan programmera in koderna där också.

Edit II: En MB verkstad bör ha en "Pinger", ett verktyg med vars hjälp
man kan tvångstrigga en sensor att ge ifrån sig statusinformation.
På så sätt kan man se om sensorn lever, vilken batterispänning den har osv.
Man behöver således inte montera i en sensor för att kontrollera
om/att den fungerar.

Världsklass på det svaret :notworthy:


:robot:


Return to “R230”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests