Varning för översvämning!

SL 2001-2012
User avatar
Roadster
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 105
Joined: Wed 12 Aug, 2009 08:38
Location: Ytterby

Varning för översvämning!

Postby Roadster » Tue 27 Nov, 2012 10:09

Hej,

Tänkte komma med ett litet tips efter att ha upptäckt ett problem på min bil.
Luftintaget till ventilationssystemet/Air condition på höger sida i motorutrymmet är utformat som en låda vilket utgör en vattenfälla.
Upptill i lådan finns en öppning utformad som en bred spalt bakåt där luften till ventilationsystemet tas in.
Vattenfällan rymmer säkert ett par liter, men vad hjälper det om dränerhålet är igensatt.
Det var det på min bil visade det sig. Jag tog bort skyddsgallret över luftintaget av en ren tillfällighet och tittade ner i en vattenfylld låda.
Nivån stod kanske 2 cm under spalten där luften tas in. Efter mycket möda fick jag rent i dränerhålet som sitter i det främre, högra hörnet av lådan.
Det var helt igensatt av en kladdig massa bestående av pollen, gamla löv och annan smörja.
Det är helt klart att vid mycket regn och efter biltvätt har jag haft översvämning i lådan och därmed fått in vatten i ventilationssystemet.
Vatten har sedan runnit in i bilen och samlat sig på höger sida under mattan där skummgummiisoleringen sugit åt sig mängder med vatten.
Ett följdfel som detta ledde till var att en CAN-bus kontakt blev dränkt i vatten vilket ledde till galvanisk korrosion som åt upp delar av kontakten och orskade avbrott och förmodligen viss kortslutning.
Bilen fick spader. Bland annat instrumentpanelen vars varningslampor blinkade och slocknade om vartannat. Stundtals dog hela panelen i några sekunder.
När man kollade upp bilen med diagnosutrustning hade i stort sett alla system lagrat felkoder.
Tips alltså att kolla denna dränering för att undvika liknande problem.


///Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Varning för översvämning!

Postby vic viper » Tue 27 Nov, 2012 10:17

Nu kan jag inte R230 serviceschema särskilt bra, men på flera andra modeller är rengörning av vattenavledaren en servicepunkt vid auktoriserad service.
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Varning för översvämning!

Postby lagolag » Sat 15 Dec, 2012 01:17

Tack för tippset!
Skall hålla koll på detta så man slipper råka ut för samma problem.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:


Return to “R230”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests