Page 1 of 1

Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sat 17 Aug, 2013 07:46
by bigsnake
Hejsan. Jag skall vinterförvara min SL500 för första gången. Det är första gången som jag vinterförvarar en bil över huvud taget så jag behöver lite tips.
Jag har googlat runt på olika siter och blir bara mer och mer osäker hur man förbereder bilen.
Detta har jag kommit fram till so far.
Bilen kommer troligen förvaras kallt.
1. Byt olja innan uppställningen.
2. Pumpa upp däcken till ca: 3,5 kg.

Sedan börjar problemen. Jag har satt en underhållsladdare på consumer batteriet men den laddar tydligen inte startbatteriet.
Skall man ta ut batterierna? Vilka problem kan detta medföra i vår när jag skall starta upp bilen igen?
Skall man lämna ett par cm öppna rutor för ventilation eller skall dom vara stängda?
Skall man öppna alla facken i bilen (hanskfack, dörrfack mm) eller skall dom vara stängda?
Har en dustcover till bilen som skall ventilera bort fukt. Skall man använda den eller inte? risk för repor?

Jag har hittat lika många svar som det finns bilägare.
Snälla, finns det någon som kan ge ett klart besked hur jag skall göra.

MVH
Mikael

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sat 17 Aug, 2013 10:20
by torake
Finns inga klara besked, därför att alla förvaringsplatser är olika och alla biltyper är olika.

Idealt är om det är väldigt torrt och jämn temperatur så kondens inte uppstår, fritt från luftdrag och damm. De flesta något så när ekonomiska förvaringplatser brukar inte se ut så.

Men beskriv platsen där du skall ställa bilen lite mer ingående så kan du säkert få bra råd här.

Min egen W126 tror jag måste tillbringa vintern i en öppen maskinhall, under tak, på singelbädd, men i övrigt utlämnad till väderleken (väggar på tre sidor). Har inte tänkt färdigt vilka åtgärder jag skall vidta för att skydda den lite.

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sun 18 Aug, 2013 00:02
by lagolag
Ladda upp startbatteriet så att det är full laddat innan du ställer undan bilen, låt consumer batteriet vara anslutet till underhållsladdare, så slipper du problem med batterierna till våren.

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sun 18 Aug, 2013 09:41
by bigsnake
Tackar.
Låter inte så komplicerat som många vill göra det till. Min SL kommer också troligen stå i en maskinhall med betongplatta.
Får se om det är någon som har lite råd om ventilationen i bilen. Vill ju inte hämta ut en bil med mögel i.

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sun 18 Aug, 2013 18:23
by Björne sl
bigsnake wrote:Tackar.
Låter inte så komplicerat som många vill göra det till. Min SL kommer också troligen stå i en maskinhall med betongplatta.
Får se om det är någon som har lite råd om ventilationen i bilen. Vill ju inte hämta ut en bil med mögel i.


Låt fönsterna stå ett par cm öppna och ställ in en torrboll !
så gör jag på min SL och det funkar bra.

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Sun 18 Aug, 2013 18:50
by bigsnake
Tack för tipset. Skall man sätta ett överdrag over bilen eller inte? Hur gör du med batterierna?

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Mon 19 Aug, 2013 21:05
by Björne sl
bigsnake wrote:Tack för tipset. Skall man sätta ett överdrag over bilen eller inte? Hur gör du med batterierna?

Jag har inget överdrag på bilen.. sen har jag laddaren på batteriet i skuffen :spam1:

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Tue 20 Aug, 2013 20:15
by Uky
Du har ju ABC på SL'en. Om jag inte har helt fel
borde den kunna ställas i samma tre lägen
som min 215. (Det är ju samma system)

Skaffa 8st 20cm långa kapade 9x9 cm staketstolpsbitar.

Kör in bilen på betongplattan.

Höj upp den i max-läge.

Skjut in träklossarna i par under varje
lyftklosskudde. På min 215 är det ca 2 cm
luftgap när ABC har höjt bilen till maxläge.

Sänk ner. Bilen står nu med obelastade däck
och dämpare.

Så här har jag vinterställt min bil sedan 2006
och inte haft några problem med sulor på däcken.

Koppla inte loss batteriet. Det kan bli strul när
spänningen kommer tillbaka. Du kommer att ha
mängder med felmeddelanden + att alla lägeskalibreringar
av fönster mm måste göras om.

(Edit: Kolla först vilka höjder som bilen kan ha innan Du fixar
träklossarna. Måtten jag angav gäller för mina standardhjul)

8)

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Tue 20 Aug, 2013 21:10
by bigsnake
Super tack för tipsen.
Jag den har samma ABC med tre lägen. Jag har satt en snabbkoppling till bakre batteriet där kopplar jag in en CTEK MXS 10 laddare
som har underhållsläge. Tänkte koppla den via en timer som går på en gang/vecka I 12 timmar.
Det är lite oklart hur det går med startbatteriet. Klarar det en vinter om det är full laddat?
Förra ägaren vinterförvarade bilen från Augsti till Maj utan laddare. Så när jag körde en data anlys på den
så fick jag ut 4 A4 sidor med felkoder om underspänning.

Har du eller någon anna fler tips så är dom välkommna.
Har följande lista.

1. Fulltankad
2. byt olja och filter
3. Lämna en lite springa på fönstren öppna för bättre ventilation
4. Städa ur bilen ordentligt och låt facken vara öppna.
5. avlasta däcken genom att palla upp bilen med hjälp av ABC
6. Fyll däcken till ca: 3.5 kg
7. underhållsladda bakre batteriet.

Har jag glömt något så hör av er.

MVH
Mikael

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Tue 20 Aug, 2013 22:06
by Uky
Har laddaren underhållsläge så finns det ingen anledning att
koppla in och ur den. Låt den vara ansluten och inkopplad
över hela vintern. Jag har en "analog" laddare som har underhålls-
läge. Den får vara på kontinuerligt. Jag går bara in i garaget
någon gång i veckan vintertid och kollar så att laddaren visar "OK".

:robot:

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Tue 20 Aug, 2013 22:18
by lagolag
Om du har ett hyffsat bra startbatteri så räcker det att du laddar det fullt innan du ställer av den.
Använd aldrig Ctek snabbladdkabel med lysdioder där du kan se laddstatus på ett batteri som du inte laddar regelbundet, jag har sabbat ett nytt MB Orginal starbatteri med denna kabel utan att ansluta den till laddaren under vintern.
De första åren jag hade min SL så laddade jag alltid upp batteriet innan uppställning och den startade utan problem varje vår men ett år så slarvade jag och missade detta och batteriet blev totalt urladdat och gick inte att rädda.
Har du en Ctek så kan den stå på hela vintern, den motionerar ditt batteri så det håller sig i bra skick.

Jag låter också min SL vila på träklossar placerade under gummi lyftpunkterna, jag har kapat till 4st 4*4 tum, 135 mm höga som jag låter bilen sjunka ner på. Om du låter den sjunka ner till bumpstoppen så kommer du att få meddelande från röd meddelandemenyer att bilen måste till verkstad, den går inte att köra! Om detta skulle inträffa så är det bara att hissa upp bilen lite i alla fyra hörnen så att det blir mindre belastning för ABC pumpen, därifrån klarar bilen själv att pumpa upp sig till normalläge.

Jag har använder alltid mitt orginal formsydda kapell som skydd mot damm under vintern.

Re: Vinterförvara en R230 SL500. Hjälp!!

Posted: Tue 20 Aug, 2013 23:18
by Marie
lagolag wrote:Använd aldrig Ctek snabbladdkabel med lysdioder där du kan se laddstatus på ett batteri som du inte laddar regelbundet, jag har sabbat ett nytt MB Orginal starbatteri med denna kabel utan att ansluta den till laddaren under vintern.


Jo den där lysdiodsgrunkan är ju ett fanskap som jag inte förstår vad den skall vara bra för?

Kan det vara något batteritillverkarna tvingat Ctek att ta fram eftersom laddarna är så bra att batterierna annars håller i evighet?

Det var ett snille som försäkte prata på mig en sådan när jag skulle köpa några extra snabbkontakter. Inte fanken köper jag en sådan. Även om lysdioderna inte drar mycket ström, så tömmer de ändå ett batteri om de får hålla på några månader....