Byta Headunit

SL 2001-2012
User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Byta Headunit

Postby lagolag » Sun 13 Apr, 2014 23:34

Finns det någon på forumet som bytt ut sin Comand till något modernare, tänkte närmast på denna Headunit:
http://www.seicane.com/car-dvd-player-f ... h-srd-8817

Skulle vara bra att veta detta så man kan ta del hur installationen gått till.
Har hitta info på MBWorld men tänkte att det kan vara intressant att se vad som gjorts i Sverige.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta Headunit

Postby lagolag » Mon 16 Apr, 2018 21:42

Har nu bytt Comand enheten till en Android 7.1 (länk nedan) och ersatte Bose förstärkaren med Pioneer GM-D1004 slutsteg som driver framdörrarna och subwoofern övriga högtalare drivs av enhetens inbyggda slutsteg.
https://www.aliexpress.com/item/Ouchuan ... 0.0.PdbPLq

Ljudmässigt så är det ingen skillnad mot original (som jag tycker är riktigt bra) men i övrigt är det ljusår och originalutseendet är kvar.
Ratt knapparna funkar för volym och kanalbyte men tyvärr så byter den station när man trycker på menyknapparna, kanske en inställnings sak på Most/D2B boxen som som styr rattknapparna.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta Headunit

Postby lagolag » Mon 18 Jun, 2018 21:01

Nu har jag sorterat ut problemet med rattknapparna så nu fungerar allt som det skall, man är tvungen att ställa in boxen som styr rattknapparna på "Old S-Class".
Har även installerat Backkamera som har trådlös öveföring, mycket smidig installtion och funktionen är klockren.
Och nu när jag kört ett tag så tycker jag att det är bättre och mer distinkt bastryck i de gamla högtalarna mot tidigare med ny Head Unit och ny förstärkare.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

User avatar
bigsnake
Medlem
Medlem
Posts: 53
Joined: Sun 17 Mar, 2013 11:11
Location: Trollhättan

Re: Byta Headunit

Postby bigsnake » Tue 19 Jun, 2018 06:42

Hejsan.
Detta var riktigt intressant. Hur fungerar radiodelen? Tar den jämna frekvenser också?
Kan du göra en lista på vilka delar som du har använt?
Jag har också en Bose anläggning med CD-växlare och telefon. Allt funkar bra
men väldigt out of date så att säga.
Vilka kartor används till GPSen?
MVH
Mikael Karlsson

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta Headunit

Postby lagolag » Sun 24 Jun, 2018 19:56

Hej Mikael,
Radiodelen fungerar bra, men RDS uppdateringar i bakgrunden funger inte så bra, det märks om man lyssnat på annat än radio och förflyttat dig utanför det område som stationen hade täckning för då sparkar det, jag har aldrig haft tålamod att vänta utan sökt manuellt.
Den enda frekvens som inte funkar är 107,3 (mix megapol för mig).

Jag har använt mig av det som står först i tråden kompletterat med kabelmatta som rekommenderas för tidiga bilar:
https://www.aliexpress.com/item/Univers ... 4c4dFdNXhg
Jag använde ISO kontakter från Biltema för att slippa klippa i bilens kabelmattor, jag har anslutit direkt i befintliga kontaktstycken, två hon resp han ISO kontakter gick åt.
Apparaten finns att beställa i Sverige på:
http://www.soundpressure.se/HL-8817GB,% ... 0SL%20R230
Jag hade redan fått hem min från China innan staten började böka med China försändelser och jag har betalt moms.

Jag har installerat denna backkamera:
https://www.aliexpress.com/item/Car-Rea ... 4c4dOha6vr
som jag fick justera lite för att få den på plats i uttaget för höger nr skyllts lampa, till detta enklaste möjliga trådlösa backkamera paket som jag hittade:
https://www.aliexpress.com/item/Wireles ... 4c4dFdNXhg
Tänkte det kunde vara bra att ha en alternativ backkamera om inte min ide med infällning i skylltlyckte platsen skulle fungera.

iGO navigation ingår, jag tror inte detta system underhålls längre, Google speach sök funktion funkar inte så man får skriva in adressen manuellt.
Du kan ladda ner valfri navy app som du kan använda istället, har själv köpt och laddat ner Sygic för hela välden (bra att ha om man reser en del och vi slippa vara uppkopplad) med real trafik info mm, sommar erbjudande (tom 1/7) just nu för €21.99 för life time istf €99.99, man kan använda systemet på tre olika enheter samtidigt, så det är riktigt bra.

Pilnavigeringen i instrumenten fungerar inte, du ser inte telefonnr i instrumentet, displayen är svår att se när man åker öppet trotts att jag har max contrast, har mailat tillverkaren "Hualingan" för att se om det går att göra något.
Jag har antireflex film på för att slippa spegelreflexerna från skärmen, det tar lite av ljusstyrkan.

Mvh Lars
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Byta Headunit

Postby snepo » Mon 25 Jun, 2018 07:12

Hej visserligen en w211. Köpte en mediaenhet från England,som inte funkade alls. Hittade sedan en på Tereteknik.se. Hade samma problem med radion. Fick söka stationer manuellt,när man byter ort typ. Fick heller ingen Gps info i instrumentet. Radiokanaler funkade i instrumentet. Likaså rattknapparna funkade. Jag använde tunein app och Radioplay app som radio. Funkade hyfsat bra. Annars bra enhet. Bra ljud mycket möjligheter att ansluta slutsteg,kameror mm. Gps var kanon. Fick med trådlös backkamera. Bluetooth funkade bra. Min erfarenhet är. radion är kass,annars bra. Bra företag,med bra beskrivning av inkoppling. Mycket hjälpsamma med frågor också. Fördelen att företaget finns i Sverige,om det är nåt strul.

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Byta Headunit

Postby Van der Verhart » Mon 25 Jun, 2018 19:25

[quote="snepo"]Hej visserligen en w211. Köpte en mediaenhet från England,som inte funkade alls. Hittade sedan en på Tereteknik.se. Hade samma problem med radion. Fick söka stationer manuellt,när man byter ort typ. Fick heller ingen Gps info i instrumentet. Radiokanaler funkade i instrumentet. Likaså rattknapparna funkade. Jag använde tunein app och Radioplay app som radio. Funkade hyfsat bra. Annars bra enhet. Bra ljud mycket möjligheter att ansluta slutsteg,kameror mm. Gps var kanon. Fick med trådlös backkamera. Bluetooth funkade bra. Min erfarenhet är. radion är kass,annars bra. Bra företag,med bra beskrivning av inkoppling. Mycket hjälpsamma med frågor också. Fördelen att företaget finns i Sverige,om det är nåt strul.[/

Om du kodar kombiinstrumentet för exempelvis Navi,Tel,Tv mm då får du även upp info där.

User avatar
snepo
Proffs
Proffs
Posts: 254
Joined: Fri 18 Apr, 2014 05:32
Location: Eskilstuna

Re: Byta Headunit

Postby snepo » Mon 25 Jun, 2018 20:12

Det fanns där med original stereon. Inte efter att jag bytte,förutom radiokanalerna.

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta Headunitkan f

Postby lagolag » Thu 05 Jul, 2018 18:16

Van der Verhart wrote:
snepo wrote:Om du kodar kombiinstrumentet för exempelvis Navi,Tel,Tv mm då får du även upp info där.

Och hur gör man för att koda detta för denna China Headunit?
Det enda som kommer upp i panelerna är frekvens på radiokanal alt låt nr när man spelar från SD eller CD.
Skulle vara trevligt att se tfn nr resp få lite pilnavigering, det senare skulle jag verkligen uppskatta.

Mvh Lars
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: Byta Headunit

Postby Van der Verhart » Sat 07 Jul, 2018 15:15

Om bilen är utrustad med telefon från fabrik så är KI kodat med den utrustningen,annars går det att koda KI med Star Diagnosis.
Funkar det ändå inte så är det nya HU (icke original) som inte klarar av det.


Return to “R230”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests