Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

SL 2001-2012
User avatar
Lasse-SL-500
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1747
Joined: Sun 03 Sep, 2006 09:48
Location: Stockholm

Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

Postby Lasse-SL-500 » Wed 03 Sep, 2014 08:13

Är ju lite snopet när detta händer, och om man antingen inte har den mekaniska nyckeln eller att de mekaniska låsen har beckat igen (för att de aldrig används) och inte går att vrida: här kommer ett tips som kanske är självklart för vissa, men som kan rädda dagen (och några tusenlappar i plånboken) för en hel del andra:

Skruva loss ena skyltbelysningen bak (två små stjärnskruvar), koppla sedan batteriladdarens plussladd (den röda) till ett av blecken för skyltbelysningslampan, och den andra (minus, den svarta) till avgasröret.

Då går det att ladda batteriet.

Jag hade exakt detta problem, efter att ha byggt en tillbyggnad på huset det tre senaste veckorna (mycket jobb, särskilt som man har ett vanligt jobb på dagarna - så man hinner inte med att njuta av "finbilen" när man hela tiden har dammiga snickarkläder på sig), så ville plötsligt inte SL55:an öppnas efter att ha stått stilla i tre veckor. Urladdat batteri, stendöd! Batteriet är nästan nytt, men det finns uppenbarligen en förbrukare som drar tjuvström.

Och när jag sökte på nätet om "R230 dead battery" hittade jag inget tips alls - i stort sett bara typ: "ring Mercedes-Benz så kommer de och bärgar din bil, det kostar några tusenlappar". :roll: :cry: Så jag prövade med samma trick som jag brukar använda på mina BMW - och det fungerade bra!

Det tog dock åtta timmars laddande innan bilen gick att öppna. Troligen för att det lilla blecket inte medger några större laddströmmar, och för att R230:s elsystem stänger av vissa funktioner så länge batterinivån är under en viss gräns.
SL500 R129, 450 SL -77, CL600 -01,Kawa ZX9R

andgus52
Expert
Expert
Posts: 863
Joined: Sun 02 Nov, 2003 18:56
Location: Vänersborg

Re: Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

Postby andgus52 » Wed 03 Sep, 2014 13:03

Strålande! 8)
Man vet aldrig när det kommer till nytta.......
/Anders
Mest prylar när han dör vinner!
Mercedes 200 CDI T 2013
Lexus GS 300 -05
MB E 220 CDI T -99...avsomnad.
MB 300 SL -91
Porsche 944-83

User avatar
psycho
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2124
Joined: Wed 31 Mar, 2004 08:49
Location: Karlstad
Contact:

Re: Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

Postby psycho » Mon 08 Sep, 2014 12:41

Känns som ett bra W220 tipps

Psycho
In pursuit of ecxellence!!
Just nu: 300 TDT -83 - Ett stycke bilkultur
B170 NGT-09 vardagstransport
B180 NGT-10 *Såld* - skitbil!
S500Lång-00 *Såld* - Komfortkung
500E-92 *Såld* - Oslagbar!
SL 500-92 *Såld* - Leva en dröm
C230K-96 *Såld* - Helt OK
190-89 *Såld*- Insteget
Image

User avatar
SL Jocke
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1216
Joined: Sun 13 Aug, 2006 11:28

Re: Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

Postby SL Jocke » Fri 08 May, 2015 19:21

Har bilen drag brukar jag koppla batteri boostern till bakljusplinten i dragkontakten och då brukar det gå att öppna direkt.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012

Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.

von_pro
Medlem
Medlem
Posts: 55
Joined: Tue 17 Jun, 2008 16:14

Re: Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?

Postby von_pro » Tue 15 Sep, 2020 18:41

Lasse-SL-500 wrote:.

Det tog dock åtta timmars laddande innan bilen gick att öppna. Troligen för att det lilla blecket inte medger några större laddströmmar, och för att R230:s elsystem stänger av vissa funktioner så länge batterinivån är under en viss gräns.


Hej är det någon som har koll på vilka funktioner den stänger av, vid låg batterinivå?

Har en SL350, som jag lite slarvigt ställde rakt framför portarna till mitt garage för några veckorsen. Tanken med att ställa den just precis så ostrategiskt var ju att jag skulle sätta den på underhållsladning, vilket givetvis inte hände på direkten och sen har jag jobbat på fel sida stan fått barn osv... så det har ju inte blivit av.

Jaja hur som, idag kom jag ju upp till garaget och skulle ha ut grejer som inte kom ut pga att någon klant parkerat en bil rakt framför porten som nu inte bara stod ivägen utan dessutom var stendöd för att ingen satt den på underhållsladdning.

Men inte bara batterierna var ju utan, utan det gick ju heller inte att vrida på nyckeln i tändningslåset.


Så min fråga är ju om det här något samband med låg batterinivå och om det åtgärdar sig självt när batteriet kommer upp i godtyckligspänning?


Alltså svaret är väl kanske att det får du reda på, när du kommer dit nästa gång och batterierna är fulladdade. Så fråga inte innan du uteslutit :-D . Men tiden kommer vara knäpp nästa gång jag är där också så tänker jag frågar först och kollar sen. Och om det är något annat fel finns det något smidigt sätt att få i neutral när man inte kan vrida nyckeln, så bilen går att rulla tillbaks 2m?

Ursäkta en lång anekdot på 2 små frågor.//Per


Return to “R230”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests