Dött batteri, strömlös och kommer inte in i bilen?
Posted: Wed 03 Sep, 2014 08:13
Är ju lite snopet när detta händer, och om man antingen inte har den mekaniska nyckeln eller att de mekaniska låsen har beckat igen (för att de aldrig används) och inte går att vrida: här kommer ett tips som kanske är självklart för vissa, men som kan rädda dagen (och några tusenlappar i plånboken) för en hel del andra:
Skruva loss ena skyltbelysningen bak (två små stjärnskruvar), koppla sedan batteriladdarens plussladd (den röda) till ett av blecken för skyltbelysningslampan, och den andra (minus, den svarta) till avgasröret.
Då går det att ladda batteriet.
Jag hade exakt detta problem, efter att ha byggt en tillbyggnad på huset det tre senaste veckorna (mycket jobb, särskilt som man har ett vanligt jobb på dagarna - så man hinner inte med att njuta av "finbilen" när man hela tiden har dammiga snickarkläder på sig), så ville plötsligt inte SL55:an öppnas efter att ha stått stilla i tre veckor. Urladdat batteri, stendöd! Batteriet är nästan nytt, men det finns uppenbarligen en förbrukare som drar tjuvström.
Och när jag sökte på nätet om "R230 dead battery" hittade jag inget tips alls - i stort sett bara typ: "ring Mercedes-Benz så kommer de och bärgar din bil, det kostar några tusenlappar". Så jag prövade med samma trick som jag brukar använda på mina BMW - och det fungerade bra!
Det tog dock åtta timmars laddande innan bilen gick att öppna. Troligen för att det lilla blecket inte medger några större laddströmmar, och för att R230:s elsystem stänger av vissa funktioner så länge batterinivån är under en viss gräns.
Skruva loss ena skyltbelysningen bak (två små stjärnskruvar), koppla sedan batteriladdarens plussladd (den röda) till ett av blecken för skyltbelysningslampan, och den andra (minus, den svarta) till avgasröret.
Då går det att ladda batteriet.
Jag hade exakt detta problem, efter att ha byggt en tillbyggnad på huset det tre senaste veckorna (mycket jobb, särskilt som man har ett vanligt jobb på dagarna - så man hinner inte med att njuta av "finbilen" när man hela tiden har dammiga snickarkläder på sig), så ville plötsligt inte SL55:an öppnas efter att ha stått stilla i tre veckor. Urladdat batteri, stendöd! Batteriet är nästan nytt, men det finns uppenbarligen en förbrukare som drar tjuvström.
Och när jag sökte på nätet om "R230 dead battery" hittade jag inget tips alls - i stort sett bara typ: "ring Mercedes-Benz så kommer de och bärgar din bil, det kostar några tusenlappar". Så jag prövade med samma trick som jag brukar använda på mina BMW - och det fungerade bra!
Det tog dock åtta timmars laddande innan bilen gick att öppna. Troligen för att det lilla blecket inte medger några större laddströmmar, och för att R230:s elsystem stänger av vissa funktioner så länge batterinivån är under en viss gräns.