Page 1 of 2

Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sat 21 Feb, 2015 23:12
by jforsell
Hej alla! Har en SL55 R230, tänkte kapa av mellersta katalysatorerna samt dom två första ljuddämparna (inte dom längst bak) och ersätta med raka rör, för att få lite goare ljud, men frågan är då om det blir effektförminskning? Isåfall hur mycket på ett ungefär, någon som vet? :-D

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sat 21 Feb, 2015 23:27
by Marie
Men den frågan har du ju redan fått ett fullödigt svar på här:

Code: Select all

http://www.mb-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=7866#p41382

så varför frågar du på fler ställen?

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 01:37
by Bullmerca
Marie wrote:Men den frågan har du ju redan fått ett fullödigt svar på här:

Code: Select all

http://www.mb-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=7866#p41382

så varför frågar du på fler ställen?

:thumbright:

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 09:44
by torake
Jag kan tänka mig flera anledningar till att jforsell ställer exakt samma fråga på ett till ställe, men hade han känt till Maries falkblick så hade han nog låtit bli :lol: Jforsell, kan det vara så att du inte förstod svaret? ... eller att du helt enkelt aldrig var ute efter något svar? Om vi tar första delen av inlägget igen:

jforsell wrote:Hej alla! Har en SL55 R230, tänkte kapa av mellersta katalysatorerna samt dom två första ljuddämparna (inte dom längst bak) och ersätta med raka rör, för att få lite goare ljud


Du berättar vilken bil du har och att du tänker göra någon form av modifikation på den. Sen kanske du tänkte "oj det här blev lite tunt material för ett inlägg"? Och så drar du till med en fråga som du kanske inte insåg har ett väldigt torrt akademiskt svar? Jag vill med detta inlägg säga att det är okej att bara vilja dela med sig. Vi är många som inget hellre önskar än att höra om, och helst se bilder på, onödiga modifikationer på fräna bilar. :thumbleft:

Fast det skall såklart vara eleganta modifikationer på en välskött bil OCH i vår kollektiva smak, annars kan du kallt räkna med att bli sågad med fotknölarna.

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 10:50
by jforsell
Nej grejen är så att jag är helt ny medlem, och tänkte fixa avgassytemet nu i helgen och behövde snabbt svar, då jag fick tillgång till svets, trodde inte att ni var så aktiva i dessa forum, så jag få ursäkta mig att jag ställde samma fråga På flera ställe :roll:

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 18:23
by 190 dtm
Skrämm inte bort en ny medlem nu.

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 20:43
by Feliks
Varför be om ursäkt för det, förstår inte varför vissa personer ovanför gnäller för att du frågat på två olika forum - mycket märkligt. Välkommen och grattis till en rolig bil :wink: !

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Sun 22 Feb, 2015 22:46
by Marie
Jag får väl göra en pudel, och be uppriktigt om ursäkt för bemötandet. Det jag reagerade på att det var ganska många timmar från att du fick ett uttömmande svar på det andra forumet (som inte får nämnas vid namn här, för då slår automatcensuren till - därav mitt krystade sätt att publicera länken) till dess att du ställde frågan här.

Men jag sällar mig till den övriga kören och hälsar dig välkommen hit. Vi är många som skriver på både två och tre Mercedesfora, och är lika hjälpsamma överallt (och även lika magsura ibland :oops: )

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Mon 23 Feb, 2015 23:28
by snowman
Hur tänkte du att bilen skulle klara avgasvärdena om du fimpar kattarna?
Din bil bör också vara utrustad med en sond bakom kattarna och när den märker att avgaserna inte är tillräckligt städade kommer datorn att tända motorlampa och ge felkoder.

Förövrigt får jag önska dig välkommen och släng upp lite bilder!
Det piggar alltid upp! :-D

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Mon 23 Feb, 2015 23:49
by torake
Hm, sitter inte sond nr 3 och 4 mellan kattarna? Dvs man kan ta bort bakre kattarna utan problem?

Kan ju kolla men känns inte värt besväret så bra om nån vet på rak arm...

Avgasvärdena klarar sig nog på tomgång där bilprovningen mäter.

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Mon 23 Feb, 2015 23:55
by snowman
Avgaserna mäts på tomgång samt vid 2500 rpm.
Såvida det inte är en bil där felkoder läses av.
Då sker mätningen bara vid 2500 rpm

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Tue 24 Feb, 2015 00:07
by torake
Klarar den inte det på bara en katt per bank om motorn är frisk?

Kattarna är ju avpassade för att kunna rena avgaserna även när motorn utvecklar ett par hundra hästar, så flödet vid 2500, när den utvecklar max 10 bör inte vara ngt problem?

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Tue 24 Feb, 2015 15:22
by Paco
snowman wrote:Avgaserna mäts på tomgång samt vid 2500 rpm.
Såvida det inte är en bil där felkoder läses av.
Då sker mätningen bara vid 2500 rpm

HM?
Min c32-02 kollar dom bara felkoder och inga avgasprover alls?!?

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Tue 24 Feb, 2015 23:57
by snowman
Paco wrote:
snowman wrote:Avgaserna mäts på tomgång samt vid 2500 rpm.
Såvida det inte är en bil där felkoder läses av.
Då sker mätningen bara vid 2500 rpm

HM?
Min c32-02 kollar dom bara felkoder och inga avgasprover alls?!?


Kopplades en slang på avgasröret?

Re: Mindre effekt? Raka rör?

Posted: Wed 25 Feb, 2015 10:55
by Paco
snowman wrote:
Paco wrote:
snowman wrote:Avgaserna mäts på tomgång samt vid 2500 rpm.
Såvida det inte är en bil där felkoder läses av.
Då sker mätningen bara vid 2500 rpm

HM?
Min c32-02 kollar dom bara felkoder och inga avgasprover alls?!?


Kopplades en slang på avgasröret?

Nope