Page 1 of 2

Värdeminskning på en SL500

Posted: Sun 22 Feb, 2015 17:24
by bigsnake
Hejsan på er go vännen. Nu är det snart dags att damma av sommarbilen igen :-D. Jag har en ganska enkel fråga. Finns det något egenvärde i att behålla en SL500 2003 original?
Är det så att det spelar ingen roll vad man gör? Den blir inte mer värd eller lättare att sälja om man får för sig detta.
Varför jag fråga är att jag har ju stora Bose stereon men allt vad det innebär av Nokia sladdmobil, CD-växlare o Optokablar. Nu funderar jag på att uppdatera anläggningen med Alpine INE-W928R. Det innebär att allt åker ut.
Nu är frågan. Påverkar detta negativt på pris eller möjligheten att sälja bilen?

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sun 22 Feb, 2015 18:19
by torake
Om du sparar grejerna som du plockar ur så får du ju det bästa av båda världar. Om den nya anläggningen är modern och välfungerande så tippar jag att det inte är någon nackdel, och om originalgrejerna finns kvar går det ju alltid att plocka i igen. Och vill nästa ägare absolut inte ha dem kan du kränga dem på ebay för några tusenlappar.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sun 22 Feb, 2015 19:28
by bigsnake
Ja det är klart att jag sparar grejerna. Dom låter faktiskt riktigt bra men jag vill ha en modern GPS karta o Blåtand.
Nuvarande GPS har dom senaste kartorna (2014) men skärmen påminner om att den är gammal och ja bilen har ett eget mobilnummer och funkar men som sagt det är en gammal Nokia 6091. TV:n är analog och tar inte emot något men den funkar. Som du ser så finns det en del anledningar till uppgraderingen.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Tue 24 Feb, 2015 21:00
by Uky
Tror att det finns eftermarknadsgrejor till stereon så att man byter CD-växlaren
till en USB-spelare. Det finns i alla fall till min gamla 2.5-Comand med det
äldre fiberinterfacet.

Nokias sladdtelefon lär man kunna byta ut mot en
"Nokia-BT-adapter" så att man kan använda
modernare telefoner. Dock finns det ett "otal" varianter på Bluetooth
kompatibilitet så det gäller att kolla vilka mobiler som kan fungera.

Jag hade länkarna fram tills jag bytte dator för något år sedan.

Googla och finn...

:robot:

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Fri 27 Feb, 2015 21:14
by lagolag
Med en Viseeo modul så kan du köra din smartphone via blåtand och ha kvar en del av orginalfunktionerna så som rattknappar mm. Jag har detta i min 03a. Jag har dragit fram en AUX anslutning till mittkonsolen så jag kan köra musik från mobilen. Kör också en MP3 via radiofrekvens som jag byggt in i askkoppen. När det gäller Navi så kör jag detta via mobilen och då kör ja Here map som är helt gratis och man kan ladda ner hela världen utan kostnad, 3d kartor mm.
För att hålla smartphonen på plats som navi mm så använder jag denna hållare:
http://www.aliexpress.com/item/Car-Air- ... 65307.html
Har tittat mycket på att bygga om anläggningen men med ovan så klara jag mig fint!

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 28 Feb, 2015 08:53
by svnartis
Om jag skulle köpa en äldre SL skulle det vara absolut krav att bilen är i originalskick, så långt det bara går. Allt annat skulle gå bort. Många resonerar så, orörda bilar betingar helt andra värden än bilar där delar är utbytta och moderniserade eller "förbättrade".

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 28 Feb, 2015 11:59
by torake
Frågan är ju om man köper bilen för att bruka den eller krama och putsa den?
Snart kommer ju DAB också, och CD är lika ute som kassett och då blir det ju väldigt tyst i bilar med multimediautrustning från tidigt 2000-tal

Tror inte man heller har så mycket nytta av en navigator med 30 år gamla kartor, men visst vore det skoj!

Sparar man originalsakerna i en låda så sliter man ju inte heller på dom, så knappar m.m. behålls i fint skick.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 28 Feb, 2015 21:25
by svnartis
I bilar av mer samlarkaraktär, som en SL, från 80-talet vill jag åtminstone ha en kassettspelare och i en från 2000 får det gärna sitta en CD-spelare. Viktigast är att bilen är så orörd eller så lite "förbättrad" eller moderniserad som möjligt. Vill man ha en modern bil, finns det ju en uppsjö att välja på. En fläskmerca som är tre år säljs idag i princip för vad en ny Volvo kostar, som var och varannan svensk har på sin uppfart.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 28 Feb, 2015 21:49
by Marie
svnartis wrote:I bilar av mer samlarkaraktär, som en SL, från 80-talet vill jag åtminstone ha en kassettspelare och i en från 2000 får det gärna sitta en CD-spelare. Viktigast är att bilen är så orörd eller så lite "förbättrad" eller moderniserad som möjligt.


Precis!
Och i en kärra som nylevererades i september 1991 är det kul med en kassett-trasslare med 10-plattors CD-växlare i skuffen, när hela konkarongen suttit där sedan september 1991...

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 28 Feb, 2015 21:56
by torake
svnartis wrote:I bilar av mer samlarkaraktär, som en SL, från 80-talet vill jag åtminstone ha en kassettspelare och i en från 2000 får det gärna sitta en CD-spelare. Viktigast är att bilen är så orörd eller så lite "förbättrad" eller moderniserad som möjligt. Vill man ha en modern bil, finns det ju en uppsjö att välja på. En fläskmerca som är tre år säljs idag i princip för vad en ny Volvo kostar, som var och varannan svensk har på sin uppfart.


Fast en radio är ju relativt enkel att plocka i och ur. Eller menar du att bilen skulle bli mindre värd bara för att man tagit ur radion och stoppat i den igen?

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sun 01 Mar, 2015 05:49
by svnartis
Ja, bilen ska helst vara så orörd som möjligt. Det är ju fullt möjligt att man som köpare inte kan se detta men lämnas det en upplysning om att utrustning beroende av el varit i och ur bilen ser åtminstone jag inte det som något positivt.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sun 01 Mar, 2015 10:11
by torake
Hm. Okej, det var en väldigt extrem åsikt anser jag.

Som ingenjör och tekniker tycker jag det låter befängt att värdet skulle minska av att man har tagit isär något och satt ihop det igen. Förutsätter givetvis att man klarar av att sätta ihop det så som konstruktören avsett.

Men det är klart, klåpare finns ju - tänker på denna installation:
Image
Någon har mödosamt stuckit in ett bågfilsblad och sågat av original aluminumfästram, gissningsvis för att denne inte visste att man lossar två dolda skruvar inne i luftutblåsen och två snäppen i nederkant för att ta bort hela träpartiet...

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Fri 06 Mar, 2015 06:43
by svnartis
De bilauktioner jag följt visar att högst värde får man på fabriksorörda bilar i fint skick och därefter; fint helrenoverade bilar till orginalskick. Om bilarna modifierats om än i riktigt begränsad utsträckning påverkar detta priset ofta i sänkande riktning.

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Fri 06 Mar, 2015 10:03
by torake
svnartis wrote:De bilauktioner jag följt visar att högst värde får man på fabriksorörda bilar i fint skick och därefter; fint helrenoverade bilar till orginalskick. Om bilarna modifierats om än i riktigt begränsad utsträckning påverkar detta priset ofta i sänkande riktning.


Hur vet man om den är orörd? Kanske ägaren har haft isär den i molekyler och skickat delarna i kartonger runt halva jorden och sedan satt ihop den igen? Det är ingen som helst konst att ta isär en Mercedes och sätta ihop den igen utan att det syns. Finns faktiskt en hel yrkeskår som inte gör annat, dagarna i ända. Bilmekaniker kallas de...

Re: Värdeminskning på en SL500

Posted: Sat 07 Mar, 2015 07:39
by svnartis
Visst, man kan se på slitna bultar, lackering m.m. om något varit isärtaget, Men du har rätt, detta går att åtgärda så helt säker kan man aldrig vara.