Hej alla
Har nästan snubblat över en SL 500 till ruggigt bra pengar. Det är en 03a med en gubbe som ägt den. Helt oginal utombakljusen som är faceliftade.
Har denna modell mindre barnsjukdomar än 2002?
Nått speciellt å kolla? Jag vet en del men har fått för mig att denna är rätt "säker " att köpa...
Vad kostar era att försäkra?
Kan man ha en sån som entusiast fordon? Har ju redan 3 andra bilar att köra med när jag inte ska handla glass
Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
här var det dött....
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
Skillnaderna mellan 2002 och 2003 är ytterst små.
Dom "barnsjukdommar" som R230 modellen drogs med hade inte identifierats redan efter 1 år så det mesta hängde med även på 03:orna.
Som ägare av en 02:a som tidigare ägts av okunniga och uppenbarligen otekniska individer så har jag fått ta hand om och åtgärda de flesta av dom klassiska problemen som 230 modellen drogs med i början.
//Björn
Dom "barnsjukdommar" som R230 modellen drogs med hade inte identifierats redan efter 1 år så det mesta hängde med även på 03:orna.
Som ägare av en 02:a som tidigare ägts av okunniga och uppenbarligen otekniska individer så har jag fått ta hand om och åtgärda de flesta av dom klassiska problemen som 230 modellen drogs med i början.
//Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07
-
- Guru
- Posts: 2798
- Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
- Location: Skåne, Åstorp
- Contact:
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
Roadster wrote:Skillnaderna mellan 2002 och 2003 är ytterst små.
Dom "barnsjukdommar" som R230 modellen drogs med hade inte identifierats redan efter 1 år så det mesta hängde med även på 03:orna.
Som ägare av en 02:a som tidigare ägts av okunniga och uppenbarligen otekniska individer så har jag fått ta hand om och åtgärda de flesta av dom klassiska problemen som 230 modellen drogs med i början.
//Björn
Tack Björn
Vad är det jag ska koll aupp extra då?
Har kollat på 3st å alla har börjat rosta i skärmarna. Sjukt dåligt...
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
http://www.dperssonbilrekond.se
Dan -78;a
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
Hej,
Rost i skärmarna har jag inte sett till på någon av dom två R230 bilar jag haft/har.
Typiska problem som jag stött på är läckande låsmekanism till bakluckan (vacumläckage) vilket beror på att själva huset spricker på ett visst ställe.
Detta resulterar i sin tur i att vacumpumpen får jobba, om inte konstant, så tillräckligt mycket för att så småningom krokna (elmotorn tar slut).
På en R230 innebär problem med vacum att det mesta i bilen strejkar.
Sprickbildning i huset till bromsljuset i bakluckan är vanligt och leder till att vatten börjar tränga in.
Man ser det enklast på att ändarna på glaset inte längre sluter tätt mot bakluckan.
Bristfällig dränering på luftintaget till ventilationssytemet kan leda till översvämning i lådan framme i motorummet vilket leder till att vatten rinner in i kupén och hamnar under mattan på passagerarsidan. Efter en tid uppstår korrosion och dålig kontakt i kopplingsdosan för canbus systemet (den sitter nere mot golvet under mattan) och när detta händer får hela bilen "tuppjuck" och felkoderna bara strömmar in.
Tätlisterna för variotaket vid bakluckan tenderar att läcka in vatten på dom flesta bilar.
Sen har vi ju givetvis det helt suveräna ABC systemet som tyvärr inte var helt fulländat på dom första årsmodellerna. Förutom att stötdämparna kan börja läcka efter en tid så är det vanligaste felet att föroreningar sätter sig i ventilhusen vilket gör att trycket sjunker så snart man stänger av motorn och bilen sjunker ner ungefär som en gammal Citroen "padda". En frisk bil skall hålla höjden åtminstone 5-6 dagar innan den börjar sjunka.
Det finns nog mer att redovisa, men det är det jag kommer på såhär i all hast.
Min spontana rekomendation är nog att ska man köpa en tidig R230 (02-04) så får man vara beredd på lite strul enligt ovan. Man bör skaffa sig en dator med diagnosprogram för avläsning och radering av felkoder samt gilla att skruva och fixa. Om man måste vända sig till verkstad varje gång det krånglar blir det nog omotiverat dyrt i längden
//Björn
Rost i skärmarna har jag inte sett till på någon av dom två R230 bilar jag haft/har.
Typiska problem som jag stött på är läckande låsmekanism till bakluckan (vacumläckage) vilket beror på att själva huset spricker på ett visst ställe.
Detta resulterar i sin tur i att vacumpumpen får jobba, om inte konstant, så tillräckligt mycket för att så småningom krokna (elmotorn tar slut).
På en R230 innebär problem med vacum att det mesta i bilen strejkar.
Sprickbildning i huset till bromsljuset i bakluckan är vanligt och leder till att vatten börjar tränga in.
Man ser det enklast på att ändarna på glaset inte längre sluter tätt mot bakluckan.
Bristfällig dränering på luftintaget till ventilationssytemet kan leda till översvämning i lådan framme i motorummet vilket leder till att vatten rinner in i kupén och hamnar under mattan på passagerarsidan. Efter en tid uppstår korrosion och dålig kontakt i kopplingsdosan för canbus systemet (den sitter nere mot golvet under mattan) och när detta händer får hela bilen "tuppjuck" och felkoderna bara strömmar in.
Tätlisterna för variotaket vid bakluckan tenderar att läcka in vatten på dom flesta bilar.
Sen har vi ju givetvis det helt suveräna ABC systemet som tyvärr inte var helt fulländat på dom första årsmodellerna. Förutom att stötdämparna kan börja läcka efter en tid så är det vanligaste felet att föroreningar sätter sig i ventilhusen vilket gör att trycket sjunker så snart man stänger av motorn och bilen sjunker ner ungefär som en gammal Citroen "padda". En frisk bil skall hålla höjden åtminstone 5-6 dagar innan den börjar sjunka.
Det finns nog mer att redovisa, men det är det jag kommer på såhär i all hast.
Min spontana rekomendation är nog att ska man köpa en tidig R230 (02-04) så får man vara beredd på lite strul enligt ovan. Man bör skaffa sig en dator med diagnosprogram för avläsning och radering av felkoder samt gilla att skruva och fixa. Om man måste vända sig till verkstad varje gång det krånglar blir det nog omotiverat dyrt i längden
//Björn
SL500 R129 -98 (såld)
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07
SL500 R230 -02 (såld)
E500 T 4MATIC W211 -05 (såld)
SL55 AMG R230 -02
E63 T AMG W211 -07
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
Måste vara bakskärmarna då, framskärmarna är i aluminium.
Har inte sett några med rostiga bakskärmar själv ännu.
Har inte sett några med rostiga bakskärmar själv ännu.
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995
Re: Är det nån skillnad på en 2002 och en 2003a ?
lagolag wrote:Måste vara bakskärmarna då, framskärmarna är i aluminium.
Har inte sett några med rostiga bakskärmar själv ännu.
inte jag heller
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest