230K tvekar vid acceleration

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
kelegris
Prospect
Prospect
Posts: 26
Joined: Fri 24 Feb, 2006 07:30

230K tvekar vid acceleration

Postby kelegris » Fri 26 Feb, 2010 16:20

Hej alla!

Nu börjar man bli smått sugen på att köra SLK, även om vädret verkar hålla i sig :(
Nåja, inför den kommande säsongen är det ett problem som gäckar mig:

När man trycker plattan i mattan så accelererar inte bilen riktigt fullt, utan släpper man upp gaspedalen lite grann, märker man att accelerationen ökar. Den går absolut inte dåligt eller så, men det känns inte riktigt 100%:igt. Vad kan det vara för fel? Inga felkoder visas hos verkstaden. Kan det vara LMM som börjar bli lite dålig?

/Andreas

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby phastey » Mon 01 Mar, 2010 09:06

Kolla denna först och främst:

viewtopic.php?f=65&t=54722&st=0&sk=t&sd=a&start=0

Tar max tio minuter, sitter i svarta plastboxen bredvid batteriet.

Sen är nästa tips LMM samt tänddelar.
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby jale » Sun 07 Mar, 2010 10:47

kelegris wrote:
När man trycker plattan i mattan så accelererar inte bilen riktigt fullt, utan släpper man upp gaspedalen lite grann, märker man att accelerationen ökar. Den går absolut inte dåligt eller så, men det känns inte riktigt 100%:igt. Vad kan det vara för fel? Inga felkoder visas hos verkstaden. Kan det vara LMM som börjar bli lite dålig?

/Andreas

Exakt som du beskriver vid gaspådrag hade jag på min E-klass och felet var trasig LMM. Ny LMM gjorde susen, gav maxacc. direkt. Det var inte så hiskla dyrt heller ... och på sin SLK så finns inget annat än maxacc .... :mrgreen:

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby phastey » Mon 08 Mar, 2010 10:12

Ett tips om du behöver en ny LMM är:

http://www.maf-shop.com/index.php/cat/c ... ea93cdae33

Finns både BOSCH och pirat som du ser...
MBSCA-shopen kan också ha.

På mercedes tar de ca 4400 vill jag minnas, jag bytte för ett par månader sen.
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby Winis Mbsca » Wed 10 Mar, 2010 12:26

Hade liknande bekymmer på min C230K precis några veckor efter att jag köpt den. Den gick bra första 2 minuterna, men sen var den helt slö och misstände kändes det som.
Acclererade man försiktigt gick det bra.
Visade sig vara störningsskyddet i en av tändhattarna som brunnit. När bilen var kall och fick extra ström, så funkade den, men så fort den blev lite varm sket det sig.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby phastey » Wed 10 Mar, 2010 14:02

Hmmm, undrar just om det kan vara något liknande med min?

Jag hade som sagt ett K40 med usla lödningar och efter att jag lödde om dem så har bilen gått bra...Men störningsskyddet, kan man kolla det på något sätt? Mäta? I förebyggande syfte typ?
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: 230K tvekar vid acceleration

Postby Winis Mbsca » Thu 11 Mar, 2010 20:43

Ohm mät tändhatten och jämför så att alla visar ungefär samma.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests