Hej!
Mitt grenrör på min SLK 230 -99 verkar ha spruckit någonstans för det låter som f** när den är kall. Jag har haft ljudet där i ca 1000 mil och det har blivit högre o högre just när man startar bilen. Nu ska en polare hjälpa mig att svetsa detta.
Någon som sitter inne på en manual för hur man lossar grenröret enklast?
(Antar att man måste plocka bort kompressorn, så om någon sitter inne på info hur mycket stort hjul man kan sätta dit så kompressorn matar mer luft utan att det ställer till något för blandningen av bensin så tar jag tacksamt emot detta också men det är mer en sekundär fråga).
Svetsa grenrör - slk -99
Re: Svetsa grenrör - slk -99
Sök på "pulley kit" på tex mbworld så hittar du mycket info om vilka satser som finns till kompressorn.
/John
/John
Ex MB
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05
SLK 230K- 99
CL500 - 93
E 240 -05
Re: Svetsa grenrör - slk -99
Om du skall dreva om kompressorn, kolla att spridarna kan leverera tillräckligt mycket annars kommer den gå sämre än original - finns några olika vad jag förstått.
Glöm inte heller att du förmodligen måste flytta på LMM, om den sitter långt ner (det gör den på pre-facelift CLK 208 iaf). Med originalmonteringen av LMM skapas en virvel i det röret vilket gör att mätvärdena blir fel, och du får en kraftig "dip" i motorkraften runt 3200 rpm. Finns ombyggnadssatser för det med. Efter flytt av LMM högre upp blir luftströmmen jämn igen och du får jämnt och fint kraftflöde.
Gällande grenröret så rekommenderade de mig när jag bytte att inte svetsa det då arbetet i sig var så dyrt, men gör man det själv kan det säkert löna sig. Lycka till
Glöm inte heller att du förmodligen måste flytta på LMM, om den sitter långt ner (det gör den på pre-facelift CLK 208 iaf). Med originalmonteringen av LMM skapas en virvel i det röret vilket gör att mätvärdena blir fel, och du får en kraftig "dip" i motorkraften runt 3200 rpm. Finns ombyggnadssatser för det med. Efter flytt av LMM högre upp blir luftströmmen jämn igen och du får jämnt och fint kraftflöde.
Gällande grenröret så rekommenderade de mig när jag bytte att inte svetsa det då arbetet i sig var så dyrt, men gör man det själv kan det säkert löna sig. Lycka till
David
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)
Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Re: Svetsa grenrör - slk -99
Igår plockade vi bort grenröret, tog ett par timmar.
FYI så behöver man inte plocka bort kompressorn som jag trodde från början. Så jag skippar att byta hjulet i kompressorn.
FYI så behöver man inte plocka bort kompressorn som jag trodde från början. Så jag skippar att byta hjulet i kompressorn.
Re: Svetsa grenrör - slk -99
hejsan har svetsat grenröret på min slk också å du behöver inte ta bort kompressorn.
Re: Svetsa grenrör - slk -99
gammal tråd men blev det tyst på bilen efter svetsning? Mvh/Johannes
Re: Svetsa grenrör - slk -99
Jepp, det löste alla mina ljusproblem.
Re: Svetsa grenrör - slk -99
Hathol wrote:Jepp, det löste alla mina ljusproblem.
låter kanon, då är det bara börja riva i clkn.
var det svårt att få bort grenröret? satt bultarna hårt?
vad ska man tänka på?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest