slk 230 tappar kraft ibland

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
wilhelmsson20
Wannabe
Wannabe
Posts: 2
Joined: Sat 06 Jun, 2009 15:01

slk 230 tappar kraft ibland

Postby wilhelmsson20 » Sun 09 Aug, 2009 02:34

Hej, har ett problem med min slk. Den tappar kraft ibland när jag kör, kanske inträffar en gång var 10onde mil typ, blir helt plötsligt jätte trött och går väldigt segt, känns som nån har hällt kola i tanken typ, för att efter några minuter och kanske nått stopp senare gå helt vanligt igen. Den börjar gå som en slö opel kadett typ :-( .

Så vad tror ni att problemet kan vara?

tack på förhand
fordonshistorik:
honda cr 80
yamaha dt 125
Yamha Dt 50 sm
Husqvarna sm 125
KTM 690 smc
MB SLK 230 -99

Goggi
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 88
Joined: Thu 27 Apr, 2006 07:23

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Goggi » Mon 10 Aug, 2009 08:20

Kan vara LMM som spökar !

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Fri 23 Oct, 2009 10:03

Jag hade samma symptom, trodde först på LMM men det visade sig vara spjället som sitter mellan luftfilterboxen och kompressorn. Reglerar tilluften till kompressorn.

Känns det som bilen går ryckfritt och bra men utan kompressorkraften så kan det vara den. Kostar ca 7-8000 att fixa på MB-verkstad och enligt dem så ska den kodas in till systemet. En begagnad hittar du på skroten för ca 1200-2000:-.
I'm the operator with my pocket calculator

Goggi
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 88
Joined: Thu 27 Apr, 2006 07:23

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Goggi » Tue 27 Oct, 2009 16:09

japp så är det, den går bra men utan kompressorkraft, men bara i bland kan det vara så att den funkar till och från ?

Mvh Görgen

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Tue 27 Oct, 2009 23:38

Ja, precis så var/är det för mig. (Jag ska själv lämna in den på torsdag)

Ibland kan den gå bra, sen vid nästa start så orkar den knappt upp för en backe..Enligt verkstan så var det spjället som gav felkoden för mig.

Det känns som du har två rimliga alternativ, spjället eller LMM.

Jag kan återkomma efter bytet å säga om det blev någon skillnad.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Fri 30 Oct, 2009 08:58

Nu är det fixat och bilen går som en dröm igen!

Växlar mjukt å fint, drar fint, går superbt!

Det visade sig vara BÅDE spjället och LMM som spökade. Fick båda bytta å nu går bilen kanon!
I'm the operator with my pocket calculator

Goggi
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 88
Joined: Thu 27 Apr, 2006 07:23

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Goggi » Fri 30 Oct, 2009 10:14

Kul, låter dyrt dock, vad kostade kalaset ?

Mvh Görgen

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Fri 30 Oct, 2009 19:55

Jag hade en begagnatförsäkring på det som tur var men runt 10 loppor skulle jag tro...
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby R171 » Fri 30 Oct, 2009 19:59

phastey wrote:Jag hade en begagnatförsäkring på det som tur var men runt 10 loppor skulle jag tro...

Var det Blocket försäkringen ?
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Sun 01 Nov, 2009 23:43

Ja, mycket bra service från dem för övrigt...
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Mon 09 Nov, 2009 11:11

Ok, nya rön...

Bilen går för det mesta bra men ibland får den en idiotsläng och börjar slöa...Speciellt på motorväg när man kört ca 20mil. Orkar knappt köra om trots full gas/kickdown i ca 115-120km/h. Stannar man och startar igen efter ca 10min kan den gå bra igen.

Något annat som kan tänkas spöka? Remmen till kompressorn som slirar, magnetkopplingen till kompressorn som blir för varm? Igensatt katalysator?

Fler bud? Några barnsjukdomar man inte känner till? LMM är som sagt bytt på MB-verkstad.

wilhelmsson20, har du kommit på nåt? Mina symptom liknar dina...
I'm the operator with my pocket calculator

Goggi
Hemmamekare
Hemmamekare
Posts: 88
Joined: Thu 27 Apr, 2006 07:23

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Goggi » Mon 09 Nov, 2009 16:36

Tja, samma fel på min, har oxå bytt LMM

Mvh Görgen

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Masta » Mon 09 Nov, 2009 21:29

OK, slänger in lite idéer, du får väl bedöma själv vad som är vettigt...

Antar att du har läst ut felkoderna, när LMM byttes? om inte känns det som en bra idé.

Hur långt har den gått? Har läst att kompressorerna kan ge upp när bilen gått en bit, typ 15000 mil och uppåt. Kan ju isåfall vara att om kompressorns lager är utslitna gör att den börjar gå trögt och magnetkopplingen slår ifrån?

Övrigt service? Tändstift etc fräscha? Är tändkablar, tändmoduler uppmätta? Om den misständer kan den ju gå in i "limp mode" och gå slött pga det? Återigen bör en felkodsavläsning ge en hint.

Annars har du ju fått ett utmärkt råd från Phastey ovan om spjället...Känns värt o kolla upp.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby phastey » Tue 10 Nov, 2009 08:46

Tack för värdefulla tips Masta!

Felkoderna kollades på verkstan i samband med bytet av spjället och LMM. Först larmade spjället, som byttes. Sen larmade LMM när spjället släppte igenom ordentligt med luft, och byttes således också. Efter bytena upplevde jag också att bilen växlade märkbart jämnare och mjukare, speciellt när den är kall.

Bilen har gått 8900 mil i skrivande stund och jag har inga som helst tecken som föranleder misstanke om mätarskruvning...Service är skött klanderfritt enligt boken fram till 7700 mil.

Olja & filter + luftfiter är nybytt. Tändstift & Kablar har jag inte rört. Kanske kan vara värt att testa, det är dags för byte i vilket fall som helst så. Bilen misständer dock inte alls, varken när den går bra eller är "slö", kall eller varm spelar ingen roll.

Jag har läst på amerikanska forum om kabeln som går till spjället, respektive kabeln från kompressorn. Någon av dessa kan ju vara skadad.

Potentiometern/spjällgivaren eller vad det är som är elstyrd från gaspedalen, kan den krångla? Har aldrig hört om någon som haft problem med denna?

K40 relät?
I'm the operator with my pocket calculator

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: slk 230 tappar kraft ibland

Postby Masta » Wed 11 Nov, 2009 23:58

phastey wrote:Tack för värdefulla tips Masta!

Felkoderna kollades på verkstan i samband med bytet av spjället och LMM. Först larmade spjället, som byttes. Sen larmade LMM när spjället släppte igenom ordentligt med luft, och byttes således också. Efter bytena upplevde jag också att bilen växlade märkbart jämnare och mjukare, speciellt när den är kall.

Bilen har gått 8900 mil i skrivande stund och jag har inga som helst tecken som föranleder misstanke om mätarskruvning...Service är skött klanderfritt enligt boken fram till 7700 mil.

Olja & filter + luftfiter är nybytt. Tändstift & Kablar har jag inte rört. Kanske kan vara värt att testa, det är dags för byte i vilket fall som helst så. Bilen misständer dock inte alls, varken när den går bra eller är "slö", kall eller varm spelar ingen roll.

Jag har läst på amerikanska forum om kabeln som går till spjället, respektive kabeln från kompressorn. Någon av dessa kan ju vara skadad.

Potentiometern/spjällgivaren eller vad det är som är elstyrd från gaspedalen, kan den krångla? Har aldrig hört om någon som haft problem med denna?
K40 relät?



Till och börja med får jag nog be om ursäkt för att jag blandade ihop dig och trådskaparen, det var ju du som redan hade bytt spjället. Aja, man är väl trött ibland... Att kompressorn skulle ge upp efter 9000 mil har jag mycket svårt att tro, speciellt om den inte är trimmad (alltså "omdrevad" kompressor).

Om du redan läst ut felkoderna lär den ju inte misstända, det skulle ju stå i loggen tydligt då, vilken cylinder och när det inträffade. Om spjälllägesgivaren krånglade skulle du väl inte kunna varva bilen, vilket det ju verkar som du kan? Jag tolkar det som att bilen går som den skall, fast utan att kompressorn kickar in? Borde väl också ge en felkod isf?
Jag skulle nog byta stiften om det ändå är dags, förmodligen hjälper det inte men det känns bra att ha det struket från listan iallafall. Någon här borde ju ha koll på hur man mäter upp tändkablarna också?

Det enda tillfälle som kompressorn slutade gå på min förra CLK var när en av tändmodulerna gick sönder, förmodligen kortslöts och tog med sig ett av utgångsförstärkarna i styrboxen (!). Så efter byte av tändmodul gick inte kompressorn. Kan säga att jag och min dåvarande expert på området kliade oss i huvet ett tag där.

Men det lär ju inte vara felet på din.

Jag tror du är inne på rätt spår att läsa de amerikanska forumen, finns så många SLKs "over there" så de har redan haft alla problem (och förhoppningsvis löst dem).
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests