Hej,går i tankarna att skaffa mig en slk r170 nu till våren.har lite frågor till er som kanske vet mer ang dessa bilar:
-vilket motorval är det bästa av de 4 cyl bilarna?
-blir dom trötta med automater?vilken att föredra?manuell/aut?
mvh sälen
val av motor och låda i begaggnad slk??
Re: val av motor och låda i begaggnad slk??
Jag tycker du ska undvika den första och slöaste SLK200.
Jag har personligen en SLK230K från -99 med automat och är mycket nöjd.
De senare (från 2000 och framåt) finns ju som antingen SLK200K eller SLK230K. (den trötta 200 sugmotorn försvann) 230K:n har en lite råare och mer "osofistikerad" gång jämfört med 200K:n enligt mitt tycke, men har en avslappnad och mer kraftfull, vridstark känsla vid körning - utmärkt för en automatlåda med andra ord.
Beträffande växellåda gäller enligt mitt tycke att automaten går utmärkt ihop med 230K och förmodligen (har ej testat) med 200K men ska undvikas till den slöaste, 200 utan kompressor.
Det fanns en importvariant som hette 200K med 192 hk, men jag tycker det känns lite onödigt att köpa en bil som inte såldes i Sverige med tanke på reservdelar mm. Speciellt för att denna inte är bättre på något än någon av de svensksålda varianterna.
Bränsleförbrukningen skiljer inte nämnvärt mellan modellerna.
Jag röstar för en 230K! Automat eller manuell beroende på skicket på bilen i övrigt.
Jag har personligen en SLK230K från -99 med automat och är mycket nöjd.
De senare (från 2000 och framåt) finns ju som antingen SLK200K eller SLK230K. (den trötta 200 sugmotorn försvann) 230K:n har en lite råare och mer "osofistikerad" gång jämfört med 200K:n enligt mitt tycke, men har en avslappnad och mer kraftfull, vridstark känsla vid körning - utmärkt för en automatlåda med andra ord.
Beträffande växellåda gäller enligt mitt tycke att automaten går utmärkt ihop med 230K och förmodligen (har ej testat) med 200K men ska undvikas till den slöaste, 200 utan kompressor.
Det fanns en importvariant som hette 200K med 192 hk, men jag tycker det känns lite onödigt att köpa en bil som inte såldes i Sverige med tanke på reservdelar mm. Speciellt för att denna inte är bättre på något än någon av de svensksålda varianterna.
Bränsleförbrukningen skiljer inte nämnvärt mellan modellerna.
Jag röstar för en 230K! Automat eller manuell beroende på skicket på bilen i övrigt.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: val av motor och låda i begaggnad slk??
Tack för bra tips!!tänkte samma som du att bilen måste ha kompressor.och jag låter nog skicket får avgöra om det blir automat eller manuell.färg,skick är viktigare än v-låds val för mig.men väljer nog helst en manuell.hur är det med utrustning.är det samma på alla eller har de olika?mvh sälen
Re: val av motor och låda i begaggnad slk??
Bland de svensksålda har väl prinicip alla Skinnklädsel och AC, men jag tror inget av det är standard egentligen. Saknar bilen det så borde den vara "iskall" på begmarknaden.
BOSE-ljudsystem är ju också trevligt om det finns, ej standard men tämligen vanligt ändå.
BOSE-ljudsystem är ju också trevligt om det finns, ej standard men tämligen vanligt ändå.
I'm the operator with my pocket calculator
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests