Slö SLK

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 16 Mar, 2012 14:08

Enligt verkstan är det kompressorkopplingen som är kass ändå, vi får se. Jag chansar och låter dem byta den.

ca 5 papp. :-(
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Fri 16 Mar, 2012 18:09

phastey wrote:Enligt verkstan är det kompressorkopplingen som är kass ändå, vi får se. Jag chansar och låter dem byta den.

ca 5 papp. :-(

Vilken verkstad använder du ?
Jag är nyfiken eftersom jag bor i Östergötland och har kompressorproblem jag med.

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 18 Mar, 2012 21:21

Just nu står bilen på verkstaden i ett försäkringsärende, en plåtskada, så jag valde att låta dem fixa felkodsläsning och reparation också som ett separat jobb när plåtskadan var klar.

Walls Bilplåt i Söderköping. På plåtskador är de iaf helt suveräna!
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Thu 22 Mar, 2012 19:53

phastey wrote:Just nu står bilen på verkstaden i ett försäkringsärende, en plåtskada, så jag valde att låta dem fixa felkodsläsning och reparation också som ett separat jobb när plåtskadan var klar.

Walls Bilplåt i Söderköping. På plåtskador är de iaf helt suveräna!


Gör Walls bilplåt alltså även motorreparationer ?

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 25 Mar, 2012 23:05

I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Tue 27 Mar, 2012 18:03

Har du något resultat ännu ?
Har dom bytt kompressorkopplingen ? och blev det bra ?
Mega Sorry om jag "stressar" på "forumsvaren" men jag är mycket intresserad då jag har liknande problem.
Jag har haft isär min LMM och sprayat med "AirSensorCleaner" ( tror jag det hette ) från Mekonomen ... blev ingen skillnad.
Jag har kollat upp R 40 relät och det ser hur fin ut som helst.
Jag har kollat alla elkopplingar / kontakter och de ser utmärkta ut.
Själv så "tror jag" på att det är den elektromagnetiska kompressorkopplingen så pajat ... och såklart vill jag också få detta fixat .....
så du kan väl berätta vad som händer med din SLK.
... och det låter ju bra med ett pris på 5 "papp" för att fixa detta.
Blir du nöjd med din kompressorreparation så kommer jag också att anlita den firma du valt.
Hoppas det blir bra !

Var f.ö. ute och drog "en repa" med kärran i dag, härligt vårväder och hon morrar så fint men men men ... kompressorn slår inte till .... slö som en Volvo .... suck ....

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 27 Mar, 2012 19:02

Jag lovar att återkomma här när det är klart, förhoppningsvis denna vecka. :wink:
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 01 Apr, 2012 22:57

Nu är kompressorkopplingen bytt och det är fortfarande ingen skillnad :-( Känns riktigt surt, både för hjärtat och plånboken.

Vad kommer härnäst? Nya styrboxar? Några idéer någon?
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
AB8
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Wed 25 May, 2011 23:02
Location: Uppsala
Contact:

Re: Slö SLK

Postby AB8 » Mon 02 Apr, 2012 10:14

phastey wrote:Nu är kompressorkopplingen bytt och det är fortfarande ingen skillnad :-( Känns riktigt surt, både för hjärtat och plånboken.

Vad kommer härnäst? Nya styrboxar? Några idéer någon?


Min bil gick väldigt dåligt när jag ställde på den för en månad sen. Eftersom jag har gjort det mesta för att få den att gå bra, lämnade jag in bilen på Hedins här i Uppsala. Efter fem timmars felsökning ringer dom till mig och frågar om bilen är trimmad/chippad (dom kommer inte in i datorn!). Hittar ett kvitto från en trimfirma och ringer dom. Kompressorhjul utbytt + mappning (originalchip).
Åker då och hämtar min trasiga bil hos Hedins, betalar 1.900:- för ingenting (jag skrev på ang. denna felsökningsavgift när jag lämnade bilen..)

Det tog 30 minuter för TMC i Eskilstuna att konstatera trasig luftmassemätare. Dom bytte den åt mig och hemresan blev mycket roligare!

Edit: Hedins nästa steg var att byta styrbox..

Mvh
Bruno, Uppsala
SLK 230k -99
Mvh
Bruno, Uppsala
www.garaget.org/ab8

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Slö SLK

Postby torake » Mon 02 Apr, 2012 13:23

Hur f-n kan man ta 1900kr i felsökningsavgift om felsökningen begränsar sig till att koppla upp (försöka att..) och läsa ut felkoder? Tragiskt. :roll:

Mercedesverkstan i berga (Walter) tar 375 eller nått sånt för det.

Ska man felsöka för 1900 så ska man fanimig ägna 1,5-2 timmar till att faktiskt leta rätt på felet, inte ge upp efter 5 minuter och ta betalt. Jag hade blivit rosenrasande :evil:

EDIT nu ser jag att de hållit på i fem timmar då fick du ju valuta för pengarna! Men vad gjorde de? Byta lmm för att prova tar 30 minuter inkl provkörning...
Last edited by torake on Mon 02 Apr, 2012 18:12, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Mon 02 Apr, 2012 18:03

Hmm, det kanske kan vara värt ett försök att köpa en original LMM trots allt? Jag köpte ju en ny pirat som gjorde varken till eller från...

Det trista är ju att den som sitter (mercedes original) endast är två år gammal. Min bil har inte varit trimmad heller för den delen. Dessutom går bilen mycket "bättre" än förra gången jag var tvungen att byta den. Den drar fint och går rent genom hela registret. En omkörning går bra om man bara kör kickdown (=varvar 4000 varv och uppåt). Men kompressorn kopplar inte in och jag märker inget av det fina bottendraget som fanns med kompressor.

Sist jag åkte på ett byte var den extremt slö. En uppförsbacke var jobbig och en omkörning var inte att tänka på...

EDIT: Man får en från tyskland för ca 2000kr väl? Jag hade gärna testat men det hade svidit mindre om man kunde hävda att piraten var kass så man fick lite ersättning från skruvat.se.

EDIT2: Var bara tvungen att prova piratmätaren igen och bilen går riktigt dåligt med den inkopplad. Hostar och hackar och tvekar vid gaspådrag. Med den gamla originalmätaren går den hur lent som helst...Borde inte vara LMM med andra ord...
I'm the operator with my pocket calculator

Bullmerca
Guru
Guru
Posts: 2660
Joined: Thu 14 Oct, 2004 22:15
Location: Jönköping

Re: Slö SLK

Postby Bullmerca » Mon 02 Apr, 2012 19:26

CLS350CDI 4Matic

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 03 Apr, 2012 07:48

Tackar, får se om jag köper någon ny (igen).
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Slö SLK

Postby Mimmi » Tue 03 Apr, 2012 10:00

Hej!

Apropos felsökningskostnad.

För skojs skull hörde jag efter på Kinna Bil (Volvo Renault Ford Dacia) vad de tar för felsökning.
De har ett fast pris på 995:-. Detta oavsett hur länge de får hålla på och leta fel.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

User avatar
AB8
Hangaround
Hangaround
Posts: 12
Joined: Wed 25 May, 2011 23:02
Location: Uppsala
Contact:

Re: Slö SLK

Postby AB8 » Tue 03 Apr, 2012 10:49

torake wrote:Hur f-n kan man ta 1900kr i felsökningsavgift om felsökningen begränsar sig till att koppla upp (försöka att..) och läsa ut felkoder? Tragiskt. :roll:

Mercedesverkstan i berga (Walter) tar 375 eller nått sånt för det.

Ska man felsöka för 1900 så ska man fanimig ägna 1,5-2 timmar till att faktiskt leta rätt på felet, inte ge upp efter 5 minuter och ta betalt. Jag hade blivit rosenrasande :evil:

EDIT nu ser jag att de hållit på i fem timmar då fick du ju valuta för pengarna! Men vad gjorde de? Byta lmm för att prova tar 30 minuter inkl provkörning...


Dom började med att läsa felkoder, inga fel.
Sen kontrollerade dom bränsletrycket, insprut, tändspolar samt gjorde ett kompressionsprov. Enligt kundtjänst hade dom gjort "många andra tester också"
Något lmm-test gjordes inte!
Mvh
Bruno, Uppsala
www.garaget.org/ab8


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests