Slö SLK

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Slö SLK

Postby palton » Tue 03 Apr, 2012 15:25

Jag bytte ju hela min kompressor till en bättre begagnad. När allt var monterat och klart och jag startade upp bilen så ville kompressorn inte slå till alls. Jaha, tänkte jag och såg tusenlapparna rinna iväg igen. Men kunde några minuter senare konstatera att kabeln till magnetkopplingen var murken så jag fixade en ny dito och startade upp igen, då slog den till som den skulle vid 1500-1700v och bilen har sedan dess gått precis lika fint och starkt som den bör.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 03 Apr, 2012 15:27

Hej, intressant!

Var det kabeln direkt innan kontaktstycket eller kabeln från kontaktstycket och in till motorns styrbox?

Jag menar, jag har ju ändå mätt upp att det kommer ström fram till kontaktstycket och kompressorkopplingen, inklusive kontakt och sladd är ju bytt. Så det borde inte vara den i mitt fall!

Felet började sporadiskt. Mitt under acceleration kunde bilen börja tappa kraft, sen återfå kraften igen, sen tappa osv...

Sådär höll den på i ca 2 veckor, sen försvann det helt och kompressorn slutade ladda...
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 03 Apr, 2012 15:58

kan det vara kamlägesgivare eller vevaxellägesgivare?

Men då borde väl inte bilen gå så bra som den ändå gör?

EDIT: Fick just en snilleblixt. Eftersom felkoden visade på att kompressorkopplingen var kass, men att den ändå inte fungerar efter bytet, skulle väl kunna betyda att kabeln mellan kontaktstycket och styrboxen är av någonstans? Visserligen mäter jag ju upp spänning på den, men den kanske jordar sig felaktigt nånstans. Sjukt långsökt, jag vet, men jag är desperat...
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
Mimmi
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1814
Joined: Mon 28 Jul, 2008 22:58
Location: Kinna

Re: Slö SLK

Postby Mimmi » Wed 04 Apr, 2012 16:48

phastey wrote: //väl kunna betyda att kabeln mellan kontaktstycket och styrboxen är av någonstans? Visserligen mäter jag ju upp spänning på den, men den kanske jordar sig felaktigt nånstans. Sjukt långsökt, jag vet, men jag är desperat...



Hej!

Att Du mätt upp spänning på kabeln i fråga innebär INTE att det är säkert att den kan lämna tillräcklig spänning och som ett resultat av detta blir den effekt som erfordras i magnetkoppplingen inte tillräcklig vid belastning! Om du mätt med ett universalinstrument så belastar instrumentet kretsen så lite (för att inte påverka mätresultate) att kabeln i princip kan vara av, och enbart ha lite kontakt i en kardel. Men vid belastning så räcker det inte till, resistansen blir så stor att ett högt spänningsfall uppstår, således blir effekten blir för låg för att kunna dra kopplingen.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Wed 04 Apr, 2012 23:36

Ok, jag kollar närmare på kabeln! Kopplingen reagerar på 12v, så den funkar ju iaf...
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Re: Slö SLK

Postby palton » Thu 05 Apr, 2012 19:27

På min var det kabeln från kontakt till kompressorn som var kass, räckte att jag ruckade på den ett par ggr så fick den kontakt och magnetkopplingen slog till, men jag bytte den biten och sedan dess så fungerar det klockrent. Var med om samma fenomen på den gamla kompressorn att den tidvis bara slutade ladda, men hann aldrig gå till botten med det innan jag fick lagerhaveri.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 06 Apr, 2012 11:39

Ok, bra med med input! Jag tror dock att jag börjar i den andra änden av kabeln, dels eftersom problemet uppstod innan bytet av kopplingen (inkl. kabel), dels eftersom kopplingen inkl. kabel, är bytt och helt ny.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 06 Apr, 2012 18:13

Nu har jag precis meckat lite.

Jag tog bort kontaktstycket på kompressorkopplingens kabel och lödde ihop kablarna direkt med kabelstammen.

Sen har jag ohmmätt kablarna ända in till styrboxarna och får upp noll motstånd, dvs inget kabelbrott. Eller?

Det som var lite intressant var att jag kunde mäta upp 13,5 volt i kontakten innan jag knipsade av den, precis som innan. När jag satte ihop kablarna med kompressorns dito så kunde jag inte mäta upp någon spänning alls, dvs. Mimmi borde vara något på spåren.

Det verkar onekligen som någon elektronik är trasig, typ K40 relät, Luftmassemätaren, kanske kamlägesgivaren?
I'm the operator with my pocket calculator

w201-16
Expert
Expert
Posts: 405
Joined: Sun 17 Feb, 2008 23:06
Location: Norge, hedmark
Contact:

Re: Slö SLK

Postby w201-16 » Fri 06 Apr, 2012 19:02

12v er den samme som til vanos, coil og dyser.
- styres av hjernen.
har du 12v+ ,men det blir borte ved belastning er det nok feil på ledningen/kontakt. Hva med å sette på en lampe så ser du om og når den slår inn?
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sat 07 Apr, 2012 22:10

w201-16 wrote:12v er den samme som til vanos, coil og dyser.
- styres av hjernen.
har du 12v+ ,men det blir borte ved belastning er det nok feil på ledningen/kontakt. Hva med å sette på en lampe så ser du om og når den slår inn?


OK! Jag testar att dra nya kablar imorgon :-) Hoppas hoppas! :o
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 08 Apr, 2012 18:04

Nu har jag dragit nya kablar till kompressorn och det hjälpte inte ett dugg... :cry:

Sen upptäckte jag att en kabel till bypass-ventilen/klaffen (den som sitter på luftfilterboxen) var helt av. Den får ström såvitt jag kan uppmäta men det blev inga resultat efter att jag hade lött ihop kabeln igen.

Ska den låta och klicka precis som spjället till insuget? Den varken brummar, klickar eller rör sig överhuvudtaget. Kanske blir en ny från skroten.
Någon vänlig själ som vet om man kan, och i så fall hur, mäta upp en luftmassemätare?

Önskar att man hade tillgång till lite delar så man kunde prova utan att det kostar skjortan...
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 10 Apr, 2012 17:52

Det blir en vända på verkstad igen, hoppas de löser det denna gången.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 15 Apr, 2012 23:13

Den enda felkoden de fick fram var P1420 - En magnetventil som styr nåt vakuumflöde. Har testat den och den funkar... :-(

Nu blir det till att köpa på sig en massa delar och testa sig fram.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Thu 19 Apr, 2012 21:16

Köpte ett K40-relä och ett spjällhus som styr luften till kompressorn. Inget resultat.

Nästa inköp blir en luftmassemätare från Bosch. Eventuellt en kamlägesgivare också.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 22 Apr, 2012 23:23

Problemet löst, äntligen!

Det visade sig att det var en kombination av egen klantighet och fel i kabelstammen.

Jag hade dragit nya kablar till kompressorn, innan jag upptäckte att en kabel till spjället som styr luften till kompressorn var av.

Efter att ha lött om den trasiga kabeln trodde jag att allt var ok, men det var lika illa som innan. I helgen fick jag en snilleblixt, att spjället rimligtvis borde ha 12 volt, men jag kunde bara mäta upp 6,5 volt. Sen ohmmätte jag en av de gamla kablarna till kompressorn mot pluskabeln till spjället. 0 ohm! Jag hade alltså i min iver råkat fimpa en annan vital funktion, utan att veta det. :roll:

En lödning, sen var allt ok igen! Och med den nya kompressorkopplingen går det bättre än någonsin! 8)
I'm the operator with my pocket calculator


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest