Slö SLK

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Slö SLK

Postby jale » Wed 29 Jun, 2011 21:29

Min SLK, en 230 kompressor från -99 R 170 känns slö ...
enl. spec. så ska den ha 193 Hk orginal, väga 1335 kg., min har dessutom KN filter samt Sprint avgas ( borde väl ge cirka 10 % ytterligare ... )
Den ska enl. spec. göra 0 - 100 på 7,6 sek.
I dag uppmätte jag 0 - 100 på 12,4 sek. Suck.

Min "vardagsbil" är en W 211 200 kompressor - 06 med enl. spec. 163 Hk och en vikt på 1570 kg, den ska enl. spec. göra 0 - 100 på 8,2 sek och detta blev idag uppmätt till 10,3 sek .... och det kan jag "leva med" ....

.... Men ! ... nog borde väl ändå SLK´n vara alertare än så ? framförallt snabbare än W 211´an ...
Det är något som inte stämmer men jag vet inte vad för den går bra och jag hittar inga direkta fel, senaste servicen ( MB ) visade inte heller på några fel ....
Men ! - varför är de så slö ? ... någon som vet nå´t ?
Mvh.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Slö SLK

Postby torake » Wed 29 Jun, 2011 23:39

Om du har obd2-uttag vore det intressant att logga lambdavärde, spikningar och tändförställning från några fullgasrepor.
Kan vara luftmassemätare som spökar, vilket gör att den backar tändningen onödigt långt.
man skulle vilja veta laddtrycket också. Utan ladd blir det inte mycket fart.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Wille SLK
Expert
Expert
Posts: 588
Joined: Wed 16 May, 2007 10:08
Location: Göteborg

Re: Slö SLK

Postby Wille SLK » Wed 29 Jun, 2011 23:53

Med de erfarenheterna som jag har från min SLK -98 så skulle jag gissa på LMM. Har bytt 2 ggr. Jag har nu slutat att använda KN-filter då jag misstänker att de kan vara en anledning till att LMM måste bytas.
Wille
Såld 2011-10: SLK230 -98
_______________________________
När man står med båda fötterna på jorden har man ofta bilen på verkstad.
Image

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Thu 30 Jun, 2011 08:04

Jag håller med, kolla LMM. Det märks inte alltid via felkod och bilen går nästan som vanligt upp till 100.

Har du märkt skillnad på bränsleförbrukningen?

OBD-2 har du troligtvis inte då detta kom efter -00. Jag har också en 230k -99 och den saknar OBD-2.
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Thu 30 Jun, 2011 12:18

Tack för era tips, bränsleförbrukningen har jag inte tänkt på speciellt, använder SLK´n som en ren hobbybil på somrarna så jag bara tankar och ser glad ut ...
Jag ska kolla upp LMM, denna har jag fått byta på flera andra MB jag haft fast då har det kännts annorlunda typ ryckig gång, ojämn tomgång .... inget av detta nu, "bara" slö acceleration ...
Är det svårt att rengöra LMM själv eller är det bara utbyte som gäller ? ( har aldrig skruvat isär någon själv på tidigare MB utan bara låtit MB byta .... blir ju lite dyrt iof.
Mvh.

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Thu 30 Jun, 2011 13:18

Det är jättenenkelt att ta loss LMM och kolla/rengöra den, den sitter på insugsröret som kommer nerifrån laddluftkylaren.

CRC har en produkt som heter just Air mass sensor cleaner eller något sånt. Annars kan vanlig bromsrengöringsspray eller elektronikrengöringsspray funka.

Jag hade en tråd tidigare ang. det så kallade k40 relät som kan ge bekymmer, bilen går in i limp home-läge och blir jätteslö.

Om detta kan du läsa här:

http://www.benzworld.org/forums/r170-sl ... iated.html

Bilderna som finns är bra att ha, om du inte har inloggning till bezworld så skaffa det så du ser bilderna.

Jag lödde om dessa lödningar (som var riktigt usla) och bilen gick bra sen. Har kört över 3000 mil nu.
I'm the operator with my pocket calculator

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Thu 30 Jun, 2011 13:19

I'm the operator with my pocket calculator

Wille SLK
Expert
Expert
Posts: 588
Joined: Wed 16 May, 2007 10:08
Location: Göteborg

Re: Slö SLK

Postby Wille SLK » Fri 01 Jul, 2011 14:04

Jag kom att tänka på en sak jag råkade ut för ett antal år sedan. Efter det att jag rengjort och oljat KN-filtret så missade jag att montera slangen till luftfilterboxen korrekt så efter några mil så blev det mycket tjuvluft vid slangen som inte höll tätt. Då har jag för mig att den blev otroligt slö. Kolla om detta kan vara något.
Wille
Såld 2011-10: SLK230 -98
_______________________________
När man står med båda fötterna på jorden har man ofta bilen på verkstad.
Image

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Slö SLK

Postby pasi » Wed 06 Jul, 2011 21:40

obd2 är det ju inte säkert att bilen har, men det betyder inte att man inte kan kolla felkoder, ska bara ha rätt grejer för det. jag har. så visst går det att kolla felkoder utan obd2 uttag, då använder man sig av uttaget som mercedes verkstäderna använder. mvh pasi
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Sat 16 Jul, 2011 15:27

obd2 har jag inte så för att kolla felkoder måste jag ju till MB , få väl göra det ....
Monterade av LMM idag och rengjorde så gott det gick med CRC´s airsensor cleaner fast själva sensorn kunde jag inte skruva av LMM-"röret" då dess två skruvar var någon slags torx med en lite metallpinne i mitten som hindrade alla mina verktyg från att ta ... så jag sprayade så gott det gick ändå .....
Tog också och kollade luftfiltret, ett KN filter, efter olja och gegga men det var torrt och fint så jag blåste bara rent det, knappt något igensatt alls ....
fast inte blev det något bättre för det tyvärr .... fortfarande 12 sek upp till 100 och det är ju alldeles för segt ...
Får väl lämna in den till MB fast där vet man ju aldrig var notan slutar på ...

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Thu 15 Sep, 2011 19:25

Kan man själv se om den elektromagnetiska kopplingen till kompressorn fungerar ?

Är det "vanligt" att den strular + eller är det vanligare med en felaktig LMM ?

Bilen har bara gått 6000 mil ...

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 16 Sep, 2011 00:05

Det är betydligt vanligare, på gränsen till kutym, att slk:s LMM blir trasig någon gång under bilens första 20 000 mil.

Den elektromagnetiska kopplingen kan du enkelt kolla: Dels vid kallstart så ska den gå/snurra.

Sen slår den av och på lite växlande. Du kan gasa upp motorn på trottelvajern när du står med huven uppe, vid ungefär 2-3000 varv så slår kompressorns koppling till, du ser och hör det på en gång.
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Fri 16 Sep, 2011 07:59

phastey wrote:Det är betydligt vanligare, på gränsen till kutym, att slk:s LMM blir trasig någon gång under bilens första 20 000 mil.

Den elektromagnetiska kopplingen kan du enkelt kolla: Dels vid kallstart så ska den gå/snurra.

Sen slår den av och på lite växlande. Du kan gasa upp motorn på trottelvajern när du står med huven uppe, vid ungefär 2-3000 varv så slår kompressorns koppling till, du ser och hör det på en gång.

Tack för info - har kollat detta nu och kompresorn slår inte till vare sig vid kallstart eller vid uppvarvning ... kan detta bero på en trasig LMM ? eller är det elektromagnetiska kopplingen själv som spökar ?

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 16 Sep, 2011 15:29

Hmm, svårt att svara på.

Att den inte slår till över huvud taget har jag inte hört om förut. Det går ju en kabel till magnetkopplingen, kanske man kan börja rycka i den?
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Thu 12 Jan, 2012 19:53

Liten vinteruppdatering på min slöa SLK :
Jag tog isär och rengjorde LMM med specialspray som jag köpte på Mekonomen men det hjälpte inte.
Har kollat om kompressorn slår till såsom det beskrev i tråden men kompressorn slår inte till alls, alla elkopplingar sitter som dom ska, inget glapp. Har knackat lite på remskivan till kompressorn, tänkte att den kanske bara kärvade men nej ...
Nu stå SLK´n för vintern så jag måste väl uppsöka MB verkstad för att få den diagnostiserad, suck.
Jag bor några mil från Norrköping så jag brukar använda mig av Olofssons Auto men de är ju så dyra ...
Lika dyrt är det väl hos Hedins i Linköping kanske, jag vet inte.

Inte så kul att köra en SLK utan fungerande kompressor, den är ju slö som bara attan, tar 12,4 sek. på sig till 100 .... men ska enl. uppgift från fabrik göra detta på 7,6. ( R 170 230 K-99 med automat ).

Bilen har bara gått 6000 sommarkörad mil, aldrig vinterkörd, så det borde väl inte vara fel så tidigt tycker jag ....

Har iof inte kört så mycket förra sommaren, det blev mest att köra min HD ( 1200 mil ) ...
får väl lov att lämna den på diagnostik iaf till våren ....

Tips mottages tacksamt !


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests