Slö SLK

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Slö SLK

Postby Björne sl » Mon 23 Apr, 2012 19:21

phastey wrote:Problemet löst, äntligen!

Det visade sig att det var en kombination av egen klantighet och fel i kabelstammen.

Jag hade dragit nya kablar till kompressorn, innan jag upptäckte att en kabel till spjället som styr luften till kompressorn var av.

Efter att ha lött om den trasiga kabeln trodde jag att allt var ok, men det var lika illa som innan. I helgen fick jag en snilleblixt, att spjället rimligtvis borde ha 12 volt, men jag kunde bara mäta upp 6,5 volt. Sen ohmmätte jag en av de gamla kablarna till kompressorn mot pluskabeln till spjället. 0 ohm! Jag hade alltså i min iver råkat fimpa en annan vital funktion, utan att veta det. :roll:

En lödning, sen var allt ok igen! Och med den nya kompressorkopplingen går det bättre än någonsin! 8)


Bara att grattulera :salute: Kul att allt löste sig :-D

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Slö SLK

Postby torake » Mon 23 Apr, 2012 21:23

Jag har slöbläddrat tråden men fattar inte vad som var fel från början, kan du inte sammanfatta lite är du hygglo?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 24 Apr, 2012 07:59

torake wrote:Jag har slöbläddrat tråden men fattar inte vad som var fel från början, kan du inte sammanfatta lite är du hygglo?


Kompressorn slutade fungera kring jul. Efter diverse felsökning, bl.a. med en annan luftmassemätare och nytt spjällhus till kompressorn utan resultat så lämnade jag in den för felkodsläsning.

Felkoden visade (enligt verkstan) trasig kompressorkoppling vilken de också bytte. Trots detta fungerade inte kompressorn.

Jag gav mig på allt igen själv och det visade sig att en kabel till ovan nämnda spjäll var av innanför kabelisoleringen (alltså förbannat svårt att hitta). Efter diverse onödiga dyra inköp, lödning och misstag så funkar nu allt igen! Spjället och kompressorkopplingen styrs från samma krets och matas med en gemensam 12 voltsförsörjning vilket jag inte visste från början.
I'm the operator with my pocket calculator

jale
Expert
Expert
Posts: 847
Joined: Sat 03 Jan, 2004 13:26

Re: Slö SLK

Postby jale » Tue 24 Apr, 2012 10:36

Stort grattis phastey ... jag har med intresse tagit del av dina idoga försök att få kompressorn att fungera och lärt mig mycket.
Nu ska jag ta tag i min bil också och försöka få kompressorn att gå för det är ju "två helt olika bilar med eller utan fungerande kompressor". Tack för att du rapportetat i tråden med jämna intervall !

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Tue 24 Apr, 2012 22:58

Lycka till!

Jag har ett K40 relä "extra" som du kan få köpa billigt. Men har du kollat lödningarna på ditt ska det inte heller vara några problem med ditt egna.

Skala även av den svarta krympslangen runt de tre kablarna till spjället och kolla så den inte är av.
Mät upp med en multimeter:
Med motorn igång ska den röd-gröna ha ca 12-14 volt, den blå-vita(?, kanske blå-grön) ska ha 0-12 volt beroende på gaspådrag, den bruna är jord.
I'm the operator with my pocket calculator

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Thu 03 May, 2012 10:44

Hej alla SLK ägare och kanske speciellt till phastey....

Efter ca 3v av trevligt SLK ägande får jag samma fel som phastey -kompressorn slutar ladda..= HJÄLP!!

Har läst tråden - har inte läst ut felkoder ännu utan tänkte om ni kunde komma med något tips först..

Symptom:

Vid KALL bil -allt fungerar perfekt kompressorn drar (magneten slår till vid ca 2000 varv, ett ljudligt pfff vid öppen huv hörs och syns..)

När bilen är driftsvarm, temp runt 82C, efter några kilometer - ingen kompressor längre. (testat flera ggr- samma resultat)


Åtgärder:

*Lött om ALLA punkter på K40 (började med "de tre" -inga klantlödningar, gjort av person med 40 års erfarenhet)

Bilen går fint efter detta men med samma symptom ....kall bil OK - varm bil, ingen kompressor

* Lagt på extern 12V på matningen till komp => magnetkoppl. drar = magnetkoppl. fungerar
(har +12v vid tändning och +13,7v när bilen är på (borde vara samma som laddspänningen))

* Har mätt upp 12v på kontakten som går till spjället vid kompressorn - Kan man kolla på något mer sätt på denna?

* LMM ser fin ut - bilen går ju bra annars

* Spjället rör sig vid gaspådrag ( dit luften går från LMM)


Fråga : vilken av kontakterna (på K40) har med kompressorspänningen/regleringen att göra om man ger dem nr från 1-5
där 1 är längst in mot torpeden


Det verkar ju som om spännigen som kommer ner till kompressorn. inte är tillräcklig "kräm" i för att dra magnetkopplingen

Testade att belasta med en 21W glödlampa - den tändes inte.


Har ju läst att ibland blir det ju faktiskt fel på K40 - är mitt nästa steg att köpa ett nytt K40? - Vad tror ni?

Andra förslag mottages tacksamt med för den delen:) för utan kompressorn försvinner ju halva känslan med bilen....





(Ps. phastey : Har du möjlighet får du gärna slå mig en pling på mitt jobbnr 076-8052858)


Mvh
//Anders

User avatar
Bågspännaren
Expert
Expert
Posts: 930
Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Slö SLK

Postby Bågspännaren » Thu 03 May, 2012 10:49

Kan det vara kylningen som inte fungerar, på min sitter det en extra pump framför höger hjul som ser till att kylvatten cirkulerar genom kylaren och kompressorn.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Thu 03 May, 2012 11:24

Hej bågspännaren !

Tack för input...det var faktiskt helt nytt för mig...får undersökas lite.

Men den vanliga tempen är ju stenstabil o funkar som det ska..

är det en särskild vattenslinga för komp.?

Allt vatten borde väl gå i samma "slinga"

Svamlar .... är hungrig redan


Mvh
Anders

User avatar
Bågspännaren
Expert
Expert
Posts: 930
Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Slö SLK

Postby Bågspännaren » Thu 03 May, 2012 11:50

Det är samma vatten dumt nog men en separat pump
och kylare på AMGn vet ej om det är samma på dom andra.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Thu 03 May, 2012 22:18

Ingen mer som kan komma med erfarenheter / förslag i ämnet kompressor??


Trevlig kväll


Mvh
Anders

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Fri 04 May, 2012 15:59

Hej Mr Mustang!

Någon extra vattenpump till intercoolern har inte vi, bara AMG-modellen. Cirkulationspump till värmepaketet kan finnas, men det är inte samma sak. IC:n är en luft-luft, dvs endast luftkyld.

Steg 1:
Kolla spjället som styr luften till kompressorn. Du ska ha 12v på den röda, den bruna ska ha chassijord (0 ohm) och den sista tvåfärgade ska ha olika spänning beroende på gaspådrag. Starta upp motorn och mät när motorn är varm (dvs när kompressorn inte funkar). (du kan ju mäta med minuspolen på mot bruna kabeln)

Funkar allt detta så funkar också sannolikt K40-relät.

Ett tips är faktiskt att du direkt klipper upp den svarta isoleringen/krympslangen ca 15 cm från kabelstycket och bakåt, så ser du direkt om någon kabel är skadad eller helt av (som i mitt fall). Sen eltejpa ihop de tre kablarna når du är klar bara, du behöver inte klippa i kablarna alls, bara själva isoleringen.


Steg 2:
Jag skulle nog rekommendera dig att kolla alla vakuumanslutningar under den gråa plastkåpan på framsidan av motorn samt vakuumslangarna kring kompressorn. Därefter kolla EGR-ventilen och den "andra" ventilen som sitter strax ovanför kompressorn. Se nedan:

http://www.google.se/imgres?q=egr+valve ... 0,s:0,i:92

Rengör dessa till att börja med, kolla att slangarna är hela och inte igensatta.

Lycka till!
I'm the operator with my pocket calculator

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Sun 06 May, 2012 18:26

Hej igen Phastey!


Tog en dust med SLKn igen idag..

*Motorn startar alltid - och går jämt o fint

*Kompressorn drar precis som den ska när bilen är kall

*När driftstemp har uppnåtts (ca82C) - så slutar den att dra

Gäller om man kör bilen några kilometrar eller låter den stå på tomgång och bli varm

Man kan vänta ca 2 timmar tills den svalnat - då fungerar allt som det ska i några minuter igen tills den blir varm igen.

* Saknar båda ventilerna bl a EGR som din bild hänvisar till (min bil är byggd 970427)

* inga skador på vakumslangar runtomkring (även kåpa bortmonterad)

* inga kablar som är av eller skadade

* Spjället verkar alltid öppet (ryckte lite i det en gång) - drar man ur trestiftskontakten vid kall motor så slutar komp. att dra
(alltså ventilen/ spjället klumpen som sitter på luftburken)

* Det du beskriver att spänningen skall variera - det gör den inte (varken vid kall/varm motor eller olika varvtal)

* När skall spjället stänga, funktion?? - den blåser ju fullt när bilen är kall och komp. drar - då ska ju spjället vara öppen

* Har inte samma färger som du beskriver på trestiftskontakten
mina är svart-blå +12v, blå-grön samt brun som har 0V


ALLT FUNGERAR VID KALL BIL, NÄR BILEN ÄR VARM - INTE (och allt detta på ca 4 min eller några kilometrar)


Phastey: Har du möjlighet -Ring gärna en pling till mig 076-8052858 hade uppskattat det jättemkt
det är så svårt att beskriva allt i text

Ha en trevlig kväll

Mvh
Anders

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Sun 06 May, 2012 18:30

Glömde ju säga :

Tack till Phastey för att du tar dig tid att svara


Mvh
Anders

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Slö SLK

Postby phastey » Sun 06 May, 2012 19:32

MrMustang wrote:Hej igen Phastey!


Tog en dust med SLKn igen idag..

*Motorn startar alltid - och går jämt o fint

*Kompressorn drar precis som den ska när bilen är kall

*När driftstemp har uppnåtts (ca82C) - så slutar den att dra

Gäller om man kör bilen några kilometrar eller låter den stå på tomgång och bli varm

Man kan vänta ca 2 timmar tills den svalnat - då fungerar allt som det ska i några minuter igen tills den blir varm igen.

* Saknar båda ventilerna bl a EGR som din bild hänvisar till (min bil är byggd 970427)

* inga skador på vakumslangar runtomkring (även kåpa bortmonterad)

* inga kablar som är av eller skadade

* Spjället verkar alltid öppet (ryckte lite i det en gång) - drar man ur trestiftskontakten vid kall motor så slutar komp. att dra
(alltså ventilen/ spjället klumpen som sitter på luftburken)

* Det du beskriver att spänningen skall variera - det gör den inte (varken vid kall/varm motor eller olika varvtal)

* När skall spjället stänga, funktion?? - den blåser ju fullt när bilen är kall och komp. drar - då ska ju spjället vara öppen

* Har inte samma färger som du beskriver på trestiftskontakten
mina är svart-blå +12v, blå-grön samt brun som har 0V


ALLT FUNGERAR VID KALL BIL, NÄR BILEN ÄR VARM - INTE (och allt detta på ca 4 min eller några kilometrar)


Phastey: Har du möjlighet -Ring gärna en pling till mig 076-8052858 hade uppskattat det jättemkt
det är så svårt att beskriva allt i text

Ha en trevlig kväll

Mvh
Anders


Tror spjället ska stänga när kompressorn laddar. När motorn är kall fungerar kompressorn som en extra luftpump för att värma katalysatorn extra snabbt (en avgasreningsgrej). Osäker på hur spjället ska fungera då...

DU ska ha en EGR ventil, den sitter på sidan av motorn, strax bakom-ovanför kompressorn. Jag har samma modell som du, dvs 230K före facelift.

Har du kollat felkoderna? det är att rekommendera annars!

Om signalen till spjället inte är ok tyder det på att något är fel på vägen dit. Jag gissar på någon givare, luftmassemätaren är tyvärr komplicerad att mäta upp och den ger inte alltid en felkod. Har du provat
med en annan, eller en ny?

En klassiker är ju annars vevaxellägesgivaren som sitter bakom motorn, typ uppe på sprängkåpan mellan motor och växellåda. Ta loss kontakten och mät på givaren: Den ska ha ca 600-800 ohm. När du drar runt motorn med startmotorn (du behöver en medhjälpare) så ska du kunna mäta upp en spänning, ca 0,2-0,3 volt. Den brukar dock kunna ge andra symptom, t.ex. att motorn inte startar när den är varm. Den kan ge en felkod vid en avläsning.

Går bilen annorlunda, typ ryckigt eller ojämt? Har du märkt av att t.e.x kompressorn inte fungerar innan, att den slår "av och på, av och på" under pågående acceleration, innan den "la av" helt? Svarar kompressorn inte alls om du torrvarvar och tittar under huven (när motorn är varm)?
I'm the operator with my pocket calculator

MrMustang
Hangaround
Hangaround
Posts: 11
Joined: Thu 19 Apr, 2012 16:43

Re: Slö SLK

Postby MrMustang » Mon 07 May, 2012 12:15

Hej Phastey!

Långbänk denna (och inte slut än..men ja ger mig inte heller..:)

Ska kolla upp klassikern vevaxellägesgivaren....men har som sagt inga problem att starta eller liknande.

Kall bil: Körning :den laddar jämnt - accelererar bra utan problem går att hålla den på alla vxl till stop - inga tendenser till att komp. går av/på under acc.

Torrvarvning: slår på vid ca 2000 varv ....och förblir inkopplad tills jag släpper "gasen" kan göra detta om och om igen tills bilen når upp till drifttemp.

Sen är det precis som du skriver:

kompressorn svarar inte alls (kopplar aldrig till) om jag torrvarvar och tittar under huven/kör (när motorn är varm)

Den drar inte (aldrig då) vid varm bil

men...

Låter den svalna 2-3 timmar

Resultat :Då är allt som det ska igen... till den åter blir varm igen



Får nog krypa till korset och beställa tid för urläsning av koderna och se om det kan ge något mer att gå på.

Antingen är jag bilnd....snett bakom komp. helt tomt - ska kolla efter jobbet igen..


Har inte testat med ny LMM .....Bilen går ju helt perfekt ialla lägen.


Mvh
Anders


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests