Hej!
Jag fyller på lite allteftersom jag felsöker.
-Har bytt LMM utan resultat, den gick snarare sämre (bytte mot en pirat) Bytte tillbaka igen.
-Har konstaterat att Bypass-ventilen som ska stänga när kompressorn laddar står öppen jämt, oavsett gaspådrag. Den är bytt för två år sedan ~4000 mil. Kass igen kanske? Kompressorn vägrar att slå till, sen om det beror på spjället eller inte vet jag inte.
-Har lött om lödningarna i K40 relät
-Vid kallstart går det konstant ca 13.5 volt till kompressorn, (vid avstängd motor är det 0v).
-Har ohmmätt kabeln till kompressorn och det verkar inte vara något kabelbrott på den.
-Har rengjort EGR-ventilen
-Har trippelkollat alla vakuumanslutningar.
-Har lyft av batteripolerna i en timme (vet inte om det clearar några felkoder, men värt ett försök)
-Har kalibrerat om trottelspjället enligt en beskrivning (tändning på, full gas i 30 sek, av med tändningen, släppa gaspedalen)
Bilen går jättebra på alla varvtal, varm som kall. Inga misständningar eller effektdippar någonstans i registret, även om den givetvis känns slö.
Kompressorn vägrar bara att slå till...
Slö SLK
Re: Slö SLK
Last edited by phastey on Tue 24 Jan, 2012 11:51, edited 1 time in total.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
-Nytt spjällhus (bypass-ventil) till kompressorn beställt, jag avvaktar med kraft.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
phastey wrote:-Nytt spjällhus (bypass-ventil) till kompressorn beställt, jag avvaktar med kraft.
Ensam i eländet. Spjällhus till kompressorns spjäll bytt, ingen skillnad...
Nästa demontering blir kompressorn och dess kablage.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
phastey wrote:phastey wrote:-Nytt spjällhus (bypass-ventil) till kompressorn beställt, jag avvaktar med kraft.
Ensam i eländet. Spjällhus till kompressorns spjäll bytt, ingen skillnad...
Nästa demontering blir kompressorn och dess kablage.
Låter väldigt deprimerande. Jag lider med dig ... har ju samma problem själv ...
Alla SLK ägare här på forumet !! Hur många av er har problem med kompressorn ?
Re: Slö SLK
Kanske blir ett sånt här kit...
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 20170.447-
Saftigt pris dock, en komplett kompressor på skroten kostar lika mycket.
EDIT: http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 110970128/
Lite billigare iaf...
EDIT igen: Fanns tyvärr inte i shopen...
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/sma ... 20170.447-
Saftigt pris dock, en komplett kompressor på skroten kostar lika mycket.
EDIT: http://mbspecialist.se/mercedes_webcata ... 110970128/
Lite billigare iaf...
EDIT igen: Fanns tyvärr inte i shopen...
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
phastey wrote:Hej!
Jag fyller på lite allteftersom jag felsöker.
-Har bytt LMM utan resultat, den gick snarare sämre (bytte mot en pirat) Bytte tillbaka igen.
-Har konstaterat att Bypass-ventilen som ska stänga när kompressorn laddar står öppen jämt, oavsett gaspådrag. Den är bytt för två år sedan ~4000 mil. Kass igen kanske? Kompressorn vägrar att slå till, sen om det beror på spjället eller inte vet jag inte.
-Har lött om lödningarna i K40 relät
-Vid kallstart går det konstant ca 13.5 volt till kompressorn, (vid avstängd motor är det 0v).
-Har ohmmätt kabeln till kompressorn och det verkar inte vara något kabelbrott på den.
-Har rengjort EGR-ventilen
-Har trippelkollat alla vakuumanslutningar.
-Har lyft av batteripolerna i en timme (vet inte om det clearar några felkoder, men värt ett försök)
-Har kalibrerat om trottelspjället enligt en beskrivning (tändning på, full gas i 30 sek, av med tändningen, släppa gaspedalen)
Bilen går jättebra på alla varvtal, varm som kall. Inga misständningar eller effektdippar någonstans i registret, även om den givetvis känns slö.
Kompressorn vägrar bara att slå till...
Nu har jag testat kompressorns funktion och tagit isär magnetkopplingen. Kopplar jag 12V från ett batteri direkt på kompressorn när den är demonterad så slår magnetkopplingen till. Testar jag samma sak med motorn igång och kompressorn monterad med rem och allt, två sladdar från batteriet (ca 14 volt), så funkar den också klockrent. Lagren kändes fina.
Från kabelstammen till kompressorn kommer det stabila 13,5 volt, ändå VÄGRAR den koppla in på den strömmen. Jag fattar noll, antingen är kontaktstycket dåligt, eller så blir det kortslutning någonstans när man trycker ihop den. Vad är det för skillnad på batteriström och en styrström från den riktiga kabeln? Observera att jag matar in batteriströmmen i kontaktens hane, det är alltså kompressorns egna kabel vilket utesluter kabelbrott.
Till råga på allt fick jag givetvis sladd och touchade grannens stenmur.
Fronten och en framskärm kass.
Jag ger upp, jag lämnar in den, jag orkar inte ens tvätta bilen längre. Senaste besöket på MB 2009 gick på 12000kr (LMM och ett spjällhus) och jag tror inte det blir mindre nu. Sen blir det en försäljning som jag ser fram emot.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
phastey wrote:phastey wrote:Hej!
Jag fyller på lite allteftersom jag felsöker.
-Har bytt LMM utan resultat, den gick snarare sämre (bytte mot en pirat) Bytte tillbaka igen.
-Har konstaterat att Bypass-ventilen som ska stänga när kompressorn laddar står öppen jämt, oavsett gaspådrag. Den är bytt för två år sedan ~4000 mil. Kass igen kanske? Kompressorn vägrar att slå till, sen om det beror på spjället eller inte vet jag inte.
-Har lött om lödningarna i K40 relät
-Vid kallstart går det konstant ca 13.5 volt till kompressorn, (vid avstängd motor är det 0v).
-Har ohmmätt kabeln till kompressorn och det verkar inte vara något kabelbrott på den.
-Har rengjort EGR-ventilen
-Har trippelkollat alla vakuumanslutningar.
-Har lyft av batteripolerna i en timme (vet inte om det clearar några felkoder, men värt ett försök)
-Har kalibrerat om trottelspjället enligt en beskrivning (tändning på, full gas i 30 sek, av med tändningen, släppa gaspedalen)
Bilen går jättebra på alla varvtal, varm som kall. Inga misständningar eller effektdippar någonstans i registret, även om den givetvis känns slö.
Kompressorn vägrar bara att slå till...
Nu har jag testat kompressorns funktion och tagit isär magnetkopplingen. Kopplar jag 12V från ett batteri direkt på kompressorn när den är demonterad så slår magnetkopplingen till. Testar jag samma sak med motorn igång och kompressorn monterad med rem och allt, två sladdar från batteriet (ca 14 volt), så funkar den också klockrent. Lagren kändes fina.
Från kabelstammen till kompressorn kommer det stabila 13,5 volt, ändå VÄGRAR den koppla in på den strömmen. Jag fattar noll, antingen är kontaktstycket dåligt, eller så blir det kortslutning någonstans när man trycker ihop den. Vad är det för skillnad på batteriström och en styrström från den riktiga kabeln? Observera att jag matar in batteriströmmen i kontaktens hane, det är alltså kompressorns egna kabel vilket utesluter kabelbrott.
Till råga på allt fick jag givetvis sladd och touchade grannens stenmur.
Fronten och en framskärm kass.
Jag ger upp, jag lämnar in den, jag orkar inte ens tvätta bilen längre. Senaste besöket på MB 2009 gick på 12000kr (LMM och ett spjällhus) och jag tror inte det blir mindre nu. Sen blir det en försäljning som jag ser fram emot.
Verkar ju helt absurt ! Vad är det som kan spöka såpass på SLK´ns kompressor ?? Någon mer på hela detta eminenta forum borde väl ha en susning .... finns det ingen mer än phasty och jag som har kompressorstrul ??
Kompressorn är ju för tjuvingen mekaniskt driven och om nu magnetkopplingen slår till med ström från ett extern batteri men inte slår till med bilens egen ström trots att strömmen går fram ??? Jag fattar inget.
Re: Slö SLK
jale wrote:phastey wrote:Nu har jag testat kompressorns funktion och tagit isär magnetkopplingen. Kopplar jag 12V från ett batteri direkt på kompressorn när den är demonterad så slår magnetkopplingen till. Testar jag samma sak med motorn igång och kompressorn monterad med rem och allt, två sladdar från batteriet (ca 14 volt), så funkar den också klockrent. Lagren kändes fina.
Från kabelstammen till kompressorn kommer det stabila 13,5 volt, ändå VÄGRAR den koppla in på den strömmen. Jag fattar noll, antingen är kontaktstycket dåligt, eller så blir det kortslutning någonstans när man trycker ihop den. Vad är det för skillnad på batteriström och en styrström från den riktiga kabeln? Observera att jag matar in batteriströmmen i kontaktens hane, det är alltså kompressorns egna kabel vilket utesluter kabelbrott.
Till råga på allt fick jag givetvis sladd och touchade grannens stenmur.
Fronten och en framskärm kass.
Jag ger upp, jag lämnar in den, jag orkar inte ens tvätta bilen längre. Senaste besöket på MB 2009 gick på 12000kr (LMM och ett spjällhus) och jag tror inte det blir mindre nu. Sen blir det en försäljning som jag ser fram emot.
Verkar ju helt absurt ! Vad är det som kan spöka såpass på SLK´ns kompressor ?? Någon mer på hela detta eminenta forum borde väl ha en susning .... finns det ingen mer än phasty och jag som har kompressorstrul ??
Kompressorn är ju för tjuvingen mekaniskt driven och om nu magnetkopplingen slår till med ström från ett extern batteri men inte slår till med bilens egen ström trots att strömmen går fram ??? Jag fattar inget.
Har du mätt spänningen även när kompressorkopplingen är inkopplad?
Att du har 13,5V misstänker jag handlar om att du mäter i kontaktstycket när detta är delat och alltså ingen belastning finns.
Jag misstänker att du har antingen oxid någonstans, eller fel på styrelektonik, så att du får en *nästan* korrekt spänning obelastat, men om du mäter då det går den ström som kompressorkopplingen drar, så tror jag att spänningen sjunker med flera volt. Nästa steg blir då att följa kretsen "bakåt", och spänningsmäta under belastning, tills du hittar VAR det är du har spänningsfallet.....
Sådant här är lurigt om man inte vet hur man mäter på ett korrekt sätt, dvs under belastning.
Re: Slö SLK
Du kan ju även ha 13,5 volt i båda kablarna så att den ena ska bli jord när kompressorn kopplas in.
Mät en kabel i taget mot chassiejord och är det så, så koppla ihop kontakten och jorda den ena kabeln
för att se om det funkar då. Gör det då det då är det en jordsignal som fattas från styrdonet.
Mät en kabel i taget mot chassiejord och är det så, så koppla ihop kontakten och jorda den ena kabeln
för att se om det funkar då. Gör det då det då är det en jordsignal som fattas från styrdonet.
MB 500SL-1991, MB 450SLC-1973, VW Amarok TDI-2012
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Att köpa en BMW är som att ge 30000:- för en 12 volts 14" svart/vit TV och sedan säga till alla att den är bättre än en 42" plasma.
Re: Slö SLK
Det er ikke uvanlig at clutchen ikke virker.
Det er spolen som ryker. Noen ganger så ryker ledningen mellom spolen og magneten,andre ganger skjer det slik:
Ønsker du å kutte ut magneten så kompressoren går hele tiden kan du bytte remhjul med dette:
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 18&lang=sv
Da kan du også bytte diameter så du lader litt mere.
Et tips kan være å sette inn en turbortykksmåler(bare å sette på en "Y" eller "T" skjøt på en av slangene på innsuget.
Da følger du med på trykket til enhver tid.
Det er spolen som ryker. Noen ganger så ryker ledningen mellom spolen og magneten,andre ganger skjer det slik:
Ønsker du å kutte ut magneten så kompressoren går hele tiden kan du bytte remhjul med dette:
http://www.dli-teknik.se/index.php?sect ... 18&lang=sv
Da kan du også bytte diameter så du lader litt mere.
Et tips kan være å sette inn en turbortykksmåler(bare å sette på en "Y" eller "T" skjøt på en av slangene på innsuget.
Da følger du med på trykket til enhver tid.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: Slö SLK
Marie wrote:jale wrote:phastey wrote:Nu har jag testat kompressorns funktion och tagit isär magnetkopplingen. Kopplar jag 12V från ett batteri direkt på kompressorn när den är demonterad så slår magnetkopplingen till. Testar jag samma sak med motorn igång och kompressorn monterad med rem och allt, två sladdar från batteriet (ca 14 volt), så funkar den också klockrent. Lagren kändes fina.
Från kabelstammen till kompressorn kommer det stabila 13,5 volt, ändå VÄGRAR den koppla in på den strömmen. Jag fattar noll, antingen är kontaktstycket dåligt, eller så blir det kortslutning någonstans när man trycker ihop den. Vad är det för skillnad på batteriström och en styrström från den riktiga kabeln? Observera att jag matar in batteriströmmen i kontaktens hane, det är alltså kompressorns egna kabel vilket utesluter kabelbrott.
Till råga på allt fick jag givetvis sladd och touchade grannens stenmur.
Fronten och en framskärm kass.
Jag ger upp, jag lämnar in den, jag orkar inte ens tvätta bilen längre. Senaste besöket på MB 2009 gick på 12000kr (LMM och ett spjällhus) och jag tror inte det blir mindre nu. Sen blir det en försäljning som jag ser fram emot.
Verkar ju helt absurt ! Vad är det som kan spöka såpass på SLK´ns kompressor ?? Någon mer på hela detta eminenta forum borde väl ha en susning .... finns det ingen mer än phasty och jag som har kompressorstrul ??
Kompressorn är ju för tjuvingen mekaniskt driven och om nu magnetkopplingen slår till med ström från ett extern batteri men inte slår till med bilens egen ström trots att strömmen går fram ??? Jag fattar inget.
Har du mätt spänningen även när kompressorkopplingen är inkopplad?
Att du har 13,5V misstänker jag handlar om att du mäter i kontaktstycket när detta är delat och alltså ingen belastning finns.
Jag misstänker att du har antingen oxid någonstans, eller fel på styrelektonik, så att du får en *nästan* korrekt spänning obelastat, men om du mäter då det går den ström som kompressorkopplingen drar, så tror jag att spänningen sjunker med flera volt. Nästa steg blir då att följa kretsen "bakåt", och spänningsmäta under belastning, tills du hittar VAR det är du har spänningsfallet.....
Sådant här är lurigt om man inte vet hur man mäter på ett korrekt sätt, dvs under belastning.
Tack för era svar! Jag är nog inne på din linje Marie, och det blir för avancerat för mig, därför lämnar jag den på diagnos och reparation. Eventuellt kan det ju vara LMM trots allt, jag bytte ju mot en billig pirat, men det får verkstan reda ut.
Jale, jag tror inte att ditt strul är lika omfattande som mitt. Det absolut vanligaste är luftmassemätaren, följt av K40 relät (läs på benzworld.org). Du borde kunna få ordning på det hyfsat enkelt/billigt om du bara lägger manken till
Problemen är väl ganska vanliga på SLK & W202 men också ganska enkla att fixa (i de flesta fall ). Jag körde ju 5000 mil problemfritt innan detta kom. Den förra dyra reparationen kom efter 8000 mil. Slår man ut det på kr/mil så är det väl hyfsat ok.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
Det är ingen raketforskning det handlar om.
Det enda du behöver är en hyfsad multimeter och gott om tid. Och så att du tänker på att ha belastningen inkopplad medan du mäter.
Fast ett kopplingsschema är inte fel att ha också. Lite lättare att följa kretsarna bakåt då.
Det enda du behöver är en hyfsad multimeter och gott om tid. Och så att du tänker på att ha belastningen inkopplad medan du mäter.
Fast ett kopplingsschema är inte fel att ha också. Lite lättare att följa kretsarna bakåt då.
Re: Slö SLK
Det er bare to ledninger til magneten så en lyspære er alt du trenger for å se om det kommer strøm dit.
Tar du av dekselet forran på motoren(det over termostathuset så ser du kontakten til denne.
du ser den til venstre på bilde. Sort Kontakt/hylse som er festet på toppen.Rett over røret på vannpumpen.
Tar du av dekselet forran på motoren(det over termostathuset så ser du kontakten til denne.
du ser den til venstre på bilde. Sort Kontakt/hylse som er festet på toppen.Rett over røret på vannpumpen.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Re: Slö SLK
Jo, men det är ju just det kablaget jag har mätt på. 13,5-13,7 volt. (Men för skojs skull så provade jag magneten med enbart 12V och det räckte gott och väl).
Kabeln går sedan ihop i en tjockare stam vidare till lådan med alla styrboxar. (därav K40-relät som jag har lött om).
Kabeln går sedan ihop i en tjockare stam vidare till lådan med alla styrboxar. (därav K40-relät som jag har lött om).
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Slö SLK
Det ligger 12v+ på denne hele tiden å hjernen legger den andre til jord da kompressoren skal gå.
Virker det by-pass spjeldet??
Spørs om det beste hadde vært en diagnose-sjekk.
Virker det by-pass spjeldet??
Spørs om det beste hadde vært en diagnose-sjekk.
190E 2.0-8
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
190E 2.3-8 "rally ed."
190E 2.3-16 Kompressor(m111)
190E 2.5-16
190E 2.5-16 Electromotive
190E 2.5-16 Evolution I DTM
http://www.mb190klubb.com
Mine prosjekter finnes her:
190E 2.7-16 + EvoI ex. DTM
viewtopic.php?t=46771
190K
viewtopic.php?f=31&t=70871
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 21 guests