Page 6 of 7
Re: Slö SLK
Posted: Fri 18 May, 2012 01:10
by MrMustang
Hallå!
Har läst ur koderna nu på verkstad
Fick
P0341 -Kamaxellägesgivare
P0805 -Kompressor
-Felaktig funktion
Det är väl bara att köpa en lägesgivare nu då- Hade ni gjort det?
Mvh
Anders
Re: Slö SLK
Posted: Sun 20 May, 2012 18:09
by phastey
Hej!
Ja, det hade jag lätt gjort. Kostar ca 1500 spänn.
Re: Slö SLK
Posted: Mon 28 May, 2012 12:03
by MrMustang
Hej alla glada!!
Då har vi blås i kompressorn igen .....äntligen!!!:)
Läste ur koderna en gång till, nollställde, körde en sväng -läste ur igen: samma svar : P0341
Hittade på skruvat.se en kamaxellägesgivare för 766 kr (man fick 100 kr i rabatt när man handlade 1a gången)
Bytte själv vilket var väldigt lätt.
Så i slutändan blev det inte alls så dyrt (tvi tvi tvi) får hoppas att vi kan åka utan strul nu framöver.
(har kört i 5 dagar - Allt fungerar perfekt igen.)
Mvh
Anders
Re: Slö SLK
Posted: Tue 29 May, 2012 07:55
by phastey
Hej!
Kul att det löste sig!
Re: Slö SLK
Posted: Wed 30 May, 2012 12:32
by MrMustang
Jepp:-) !!!
Tack phastey för dina svar..
Mvh
Anders
Re: Slö SLK
Posted: Wed 30 May, 2012 21:09
by jale
Här är det inte lika muntert tyvärr ....
Efter kontroller att alla elledningar, reläer, LMM etc fungerar som de ska så lämnade jag in kärran till vår lokaka MB agent för service och felsökning ....
Svaret blev att kompressron skurit ... så jag frågade så klart vad det är som skurit ... och det visar sig att alla relärer fungerar som de ska, så även alla ventiler och den elektromagnetiska kopplingen men när den slår till så vägrar kompressorn att gå, den bara skriker ( enl. mekanikern ) och vägrar att rotera ...
Jag frågar mig - kan alltså kompressordreven - "skovelhjulen" ha skurit ihop ? och hur kan det ske i en mekansik komponent som bara gått 7000 mil ....
Verkstaden säger att man måste byta kompressor á 29000:- plus arbete ... utbytsesdelar finns ej ...
Djävla förbannade skit alltså !
Vad göra ? finns nå´t att göra ?
Suck !!
Re: Slö SLK
Posted: Wed 30 May, 2012 21:35
by Göran W
Re: Slö SLK
Posted: Wed 30 May, 2012 22:03
by torake
Söker på reservdelsnumret och får upp att det är en Eaton M62. Det MÅSTE gå att renovera en sådan!
Kolla t.ex. här, det är en DYI på en likadan kompressor, fast utan den elektriska kopplingen som är när den sitter på M111.
http://www.eatoninside.com/showthread.php?t=2064Om du inte kan göra det själv, försök hitta en firma som renoverar kompressorer, typ industrikompressorer etc.
Re: Slö SLK
Posted: Thu 31 May, 2012 21:03
by phastey
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... 1110900380Det finns ett gäng...När jag kollade för ca 4 månader sen så kostade de ca 5000 kr.
Jag rekommenderar att du tar ut kompressorn och kollar den själv. Det tog mig ca en och en halv timme att lossa den (hade aldrig gjort det innan), och det var inte så svårt. Med lite (kanske en del) lirkande så går den att ta ut utan att lossa allt för mycket grejer.
Då kan du i lugn och ro ta isär den och kolla glapp, lager, mm. Om du inte orkar, satsa på en bättre beg. direkt och byt själv!
Re: Slö SLK
Posted: Fri 01 Jun, 2012 08:46
by jale
Ja så får det nog bli, jag ska söka rätt på en bättre beg. , såg att det fanns demonterade kompressorer hos "skrotarna" med A kvalitet, dvs kollade och fungerande för cirka 5 - 10 tusen ...
Re: Slö SLK
Posted: Sat 02 Jun, 2012 17:00
by phastey
Du kommer att märka att det är riktigt knepigt att lossa de nedre långa skruvarna som håller kompressorhuset mot motorn. Om du tar ett rör, bräckjärn eller liknande och bänder försiktigt så "flexar" hela motorn i sina motorkuddar och ger dig tillräckligt utrymme att pilla loss skruvarna som annars ter sig omöjliga att dra ut ur sina hål efter att man gängat ur dem.
Re: Slö SLK
Posted: Tue 12 Jun, 2012 19:07
by jale
Tack Göran W och phastey för era tips om bildelsbasen.se
Jag köpte en beg. kompressor i A kvalitet i dag, tagen från en skrotad R 170.
Så trevlig att titta på när alla delar rör sig som de ska !
Nu återstår demontering av skuren kompressor och montering av "ny" begagnad ...
Re: Slö SLK
Posted: Tue 12 Jun, 2012 19:16
by phastey
Om du känner för det kan du ju passa på att byta multiremmarna också eftersom de ändå ska bort. (fast mercedesremmarna brukar hålla hur länge som helst)
Re: Slö SLK
Posted: Sun 26 Aug, 2012 19:14
by jale
Nu mina "forumvänner" ...
Nu sitter det en "ny" dvs. begagnad ( men enl. bildelsbasen A klassad ) kompressor i kärran.
Jag dj-vlar i min låda vilken skillnad det blev !
Förut, utan fungernade kompressor, så gjode bilen 0 - 100 på 12,4 sek ... katastrofalt ...
Men nu ! ... 0 -100 på 7,9 sek och då var det regnblött och det spann loss i starten .... så med torr väg kan man nog pressa den tiden lite till .... jag är jättenöjd då det är en kontrollerad tid på bana.
( visst jag vet ... inga AMG tider ... men ... ) ... underbart att höra kompressorvrålet igen ...
Re: Slö SLK
Posted: Sun 02 Sep, 2012 19:34
by jale
... och idag, med nya Bridgeston Potenza, och torrt så klämde jag i med 6,7 på 0 - 100 ...
F-n i mig inte dåligt då, jag tror, att fabriksuppgiften är 7,2 ... kan ha fel ... nån´ som vet ? ( 230 K - 99 )
OK ... återigen inga AMG tider men va´f-n ?
... men jag har KN filter och ett "Sprint" avgas system ... och orginal är ju 197 hk .. så lite bättre insug och utblås borde väl ge 10 % mer ... ? ... 216 - 217 hk ... och då är väl tiden 6,7 helt OK, eller ? ... klockad på bana ! ... kan ju i o f s bero på föraren också såklart ...
...
Nåväl ... kompressorn fixad - bra va´?