Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
User avatar
SLK
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Fri 12 Aug, 2011 17:29

Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby SLK » Fri 02 Sep, 2011 13:06

Hej alla glada SLK-ägare,

Äger en fin SLK i bra skick utan några som helst issues & är nöjd med den överlag.
Men, jag har alltid sen första dagen retat mig på gasresponsen i denna bil.
Känns som trottlewiren är ett gummiband, framförallt från lågvarv & upp, mycket osportigt & irriterande...

Finns det en enkel lösning på denna designmiss för denna 200K (163hk) motor eller har jag ett mekaniskt fel som detta företag nedan påstår:

a) Trottelhusproblem
http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=mercedes_c_e_s_class_clk_slk_throttle_body

Eller, är problemet en designmiss i "trottle by wire" systemet?
Företag verkar till och med göra pengar på att lösa problemet åt oss, se nedan:

b) SPRINT BOOSTER
http://www.ppcgb.com/Mercedes-Benz/Mercedes-SLK-Class/Electrical-Throttle-Control/pt878_1957_-cma581-cmo805/

Vad tror ni? Er feedback & erfarenheter på detta problem vore jag extremt tacksam för.
Porsche Boxter 987 S 3,4 - Black Leather Interior - 6 Speed Manual - Carrera Classic 19" rims

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby phastey » Fri 02 Sep, 2011 13:12

Jag kan hålla med dig delvis, men jag har automat så det blir inte lika påtagligt. Torrvarvar man märker man dock jättetydlig skillnad på en 16V Toyota/Mazda/Honda japanfyra och mercafyran.

Jag tänker personligen inte försöka göra någonting åt det.
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
SLK
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Fri 12 Aug, 2011 17:29

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby SLK » Fri 02 Sep, 2011 14:19

För mig med 6 växlad manuell som gillar att vispa runt i lådan innan kurvor, köra aktivt utan ESP & trampa på efter apex så att säga känner att något är väldigt fel i trottelresponsen dessvärre vilket gör att hela den där totala roadsterkänslan försvinner.

Någon här som provat/kör med Sprint Boostern, erfarenhet?

Allt som inte steker LMM samt inte låter som en pinsam raggarbil från Vallåkra-träffen välkomnas för att få upp rappheten i motorn igen, tack.
Porsche Boxter 987 S 3,4 - Black Leather Interior - 6 Speed Manual - Carrera Classic 19" rims

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby phastey » Fri 02 Sep, 2011 14:56

Vet inte om det funkar på mercan men:

-Trimma vajern till trottelelektroniken så den är spänd
-Lättare svänghjul?
I'm the operator with my pocket calculator

User avatar
SLK
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Fri 12 Aug, 2011 17:29

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby SLK » Fri 02 Sep, 2011 16:59

phastey wrote:Vet inte om det funkar på mercan men:

1) Trimma vajern till trottelelektroniken så den är spänd
2)Lättare svänghjul?


1) Den är tight känner jag. Det känns som nägot elektroniskt, inte mekaniskt.

2) Svänghjulet jotack, låter racing, dyrt & lite mekigt men visst hjälper nog det.
Men, en standardmotor skall väl ändå vara rappare i responsen?

SPRINT BOOSTER erfarenhet på R170 någon?
Porsche Boxter 987 S 3,4 - Black Leather Interior - 6 Speed Manual - Carrera Classic 19" rims

User avatar
amgmick
Proffs
Proffs
Posts: 210
Joined: Thu 06 Mar, 2008 23:59
Location: Rönninge

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby amgmick » Sun 09 Oct, 2011 08:52

Hej.
Jag har monterat Sprintbooster mest på kul.
Det är en skaplig skillnad på responsen på låga varv frugan
får ont i nacken vid för mycket stop och rödljus körning (kopplar ur)
Bilen känns ruggigt rapp i jalla fall kul grej. Micke H
[img][IMG]http://forumbilder.se/G7FBG/img-1991.jpg?width=150[/img]/img]

SLK 32 AMG 2002
A klass AMG 2015
Ex -Miata Na turbo
Ex -Super seven (superswift)

User avatar
SLK
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Fri 12 Aug, 2011 17:29

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby SLK » Sun 16 Oct, 2011 21:29

amgmick wrote:Hej.
Jag har monterat Sprintbooster mest på kul.
Det är en skaplig skillnad på responsen på låga varv frugan
får ont i nacken vid för mycket stop och rödljus körning (kopplar ur)
Bilen känns ruggigt rapp i jalla fall kul grej. Micke H


Jag tror dig, redan i grundutförande så är din SLK 32 10ggr snärtigare i gasen än min min SLK med taximotorn, 200K... :roll:

Hmm... Det är bara att bita i det sura äpplet & inse, till våren står förmodligen någon av dessa i mitt garage istället:

- Mercedes Benz SLK 55 AMG: http://img2.netcarshow.com/Mercedes-Benz-SLK_55_AMG_SS_2006_800x600_wallpaper_01.jpg
- Porsche Boxter 987 S: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/2004_silver_Porsche_Boxster_S_type_987.jpg

Finns ju inga genvägar till snärtigt gaspådrag & ljuv musik i både insug & utblås...
Porsche Boxter 987 S 3,4 - Black Leather Interior - 6 Speed Manual - Carrera Classic 19" rims

User avatar
SLK
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Fri 12 Aug, 2011 17:29

Re: Fördröjning av gasrespons i SLK'n

Postby SLK » Wed 14 Mar, 2012 20:25

Sådär, då var det problemet ur världen med råge. Kör hem nedanstående till helgen.
Porsche Boxter S 3.4-07, 295hk, sportchassi & 19" Carrera Classic, som ny.
Tack för en mycket trevlig tid på detta forum kära Stuttgartbröder & adjö...
Image
Porsche Boxter 987 S 3,4 - Black Leather Interior - 6 Speed Manual - Carrera Classic 19" rims


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest