På sistone har jag upplevt att bilen inte svarar ordentligt på gas. Luftmassemätaren byttes 2009 på MB-verkstad tillsammans med klaffen som styr intagsluften till kompressorn. Bilen har gått klockrent fram tills nu.
Symptomen nu är ganska lika, men ibland verkar det nästan som att den inte svarar ordentligt på gaspedalen. Man kan trycka ner den utan att det händer något, sen plötsligt sticker bilen som en raket, sen slår den av. I jämn fart med farthållare kan man ibland känna att det rycker lite, speciellt i uppförsbackar, bilen bibehåller dock hastigheten och farthållaren kopplas inte ur.
Jag har haft lite bekymmer med BAS/ASR lampan som tänds ibland, kan det hänga ihop med exempelvis en felande ABS-givare att gasen stryps?
Är det bara felkodsläsning som gäller? Hur mäter man upp en ABS-givare?
Glapp i gaspedalen?
Glapp i gaspedalen?
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Glapp i gaspedalen?
Äh, jag byter luftmassemätaren. Mest på pin kiv...
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Glapp i gaspedalen?
Låter som gaspotentiometern, sitter i motorrummet på vänster sida, tar 5 minuter att byta
Re: Glapp i gaspedalen?
Tack för svaret! Jag återkommer om byte av LMM inte hjälper. Jag har konstaterat att kompressorn inte kopplar in som den ska (inte alls).
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Glapp i gaspedalen?
Funkade inte med ny LMM tyvärr...
Kan bli en följetong detta.
Kan bli en följetong detta.
I'm the operator with my pocket calculator
Re: Glapp i gaspedalen?
Kan ju alltid kika på det.
Men vid närmare eftertanke så borde det inte vara den. Bilen svarar numera jämt på gas, och kickdown funkar som det ska. Kompressorn totalvägrar numera att koppla in oavsett varvtal, varm eller kall motorn spelar ingen roll. Då den gick ryckigt var när kompressorn tvekade, alltså att den slog till, och från, och till, och från osv.
LMM byttes för 3000 mil sedan tillsammans med "luftklaffen" bredvid luftfilterboxen, och nu har jag bytt LMM igen. Senast jag hade liknande bekymmer var det K40-relät som lödningarna hade släppt på. Får nog kolla det igen.
Fyll gärna på med idéer. Någon som vet var man får tag på en ny magnetkoppling till kompressorn?
Men vid närmare eftertanke så borde det inte vara den. Bilen svarar numera jämt på gas, och kickdown funkar som det ska. Kompressorn totalvägrar numera att koppla in oavsett varvtal, varm eller kall motorn spelar ingen roll. Då den gick ryckigt var när kompressorn tvekade, alltså att den slog till, och från, och till, och från osv.
LMM byttes för 3000 mil sedan tillsammans med "luftklaffen" bredvid luftfilterboxen, och nu har jag bytt LMM igen. Senast jag hade liknande bekymmer var det K40-relät som lödningarna hade släppt på. Får nog kolla det igen.
Fyll gärna på med idéer. Någon som vet var man får tag på en ny magnetkoppling till kompressorn?
I'm the operator with my pocket calculator
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests