Stekt elsystem?

Första generationen SLK, tillverkades mellan 1996-2004.
silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Stekt elsystem?

Postby silentdawg » Thu 27 Mar, 2014 20:57

Skulle ladda på batteriet lite inför säsongen och lät laddaren vara på över natten. Dagen efter har automatsäkringen löst ut på laddaren och batteriet visat 1.8 volt eller nåt liknande. Tänkte att batteriet fått cellfel av en slump och stoppade i ett annat fulladdat batteri men provade dumt nog inte starta. Nästa gång jag försökte starta var även detta batteri helt utslaget och verkar ha cellbrott. Med kablar från ett friskt batteri provade jag bilens funktioner och det som får ström i dagsläget är skuffbelysningen, stereon och startmotorn. Dvs motorn går inte igång men går runt, troligen får inte pumpen heller nån ström. Alla säkringar är hela så jag misstänker att det är någon rolig styrbox som blivit blåst och renderat bilen värdelös, för sånt byter man väl inte med mindre än att koda om dyra grejor hos mb? om inte, hur felsöker man enklast vidare?
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Stekt elsystem?

Postby torake » Fri 28 Mar, 2014 05:22

Nu ska du inte måla f-n på väggen tycker jag. Ta fram ett elschema och börja mäta metodiskt med multimeter. Behöver inte vara värre än att fukt eller en gnagare letat sig in i någon kabelhärva.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

silentdawg
Expert
Expert
Posts: 740
Joined: Tue 08 Feb, 2011 19:53

Re: Stekt elsystem?

Postby silentdawg » Fri 28 Mar, 2014 15:28

Står i varmgarage bevakad av en katt som är en ninja när det kommer till gnagare så det är nog uteslutet, men tack för moralboosten!
*edit*
Hittade några blåsta säkringar men inget utöver backlyse och stöldskydd. Kollade k40-reläet som brukar spöka men kretskortet och säkringarna där var också hela.
S212 R170 W126 W204
Image
Samt ca 140 tidigare bilar.


Return to “R170”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest