Tänkte byta kylarvätska på min R170 (230 kompressor) men stötte på patrull vid avtappningspluggen på motorblocket. Det är trångt att komma åt, och med de nycklar jag har tillgängliga får jag inte tillräckligt utrymme för att vrida loss den rätt hårt sittande skruven.
Några tips?
Byta kylarvätska
Re: Byta kylarvätska
har aldrig tappat ur därifrån på nån mb jag har haft. töm ur från kylaren och sen när det är klart så trycker du in restvärmeknappen i kupen så går ju den elektriska cirk.pumpen igång och den tar ut resten som finns kvar, kanske inte till helt hundra procent men bättre än inget iaf. kör inte pumpen för länge bara så den inte går torr sen..
sen efter det så brukar jag trycksätta kylsystemet med tryckluft , se till att ha avtappningen öppen i kylaren sen så kör du tryckluft i exp.kärlet(obs! inte för hårt tryck!).
sen efter det så brukar jag trycksätta kylsystemet med tryckluft , se till att ha avtappningen öppen i kylaren sen så kör du tryckluft i exp.kärlet(obs! inte för hårt tryck!).
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Byta kylarvätska
Nu känner jag mig smått senil, men varför ska man byta kylarvätska? (Jag har själv gjort det på min w123, och min gamla w115.)
Vi hade en rörmokare hemma förra vintern som bytte termostat i våra element. Han påstod tvärsäkert att man inte bör byta vattnet i värmesystemet, för det gamla vattnet är syrefattigt och "snällt" mot systemet - till skillnad från färskt vatten. Hur skiljer sig det från bilar och kylarvätska?
Vi hade en rörmokare hemma förra vintern som bytte termostat i våra element. Han påstod tvärsäkert att man inte bör byta vattnet i värmesystemet, för det gamla vattnet är syrefattigt och "snällt" mot systemet - till skillnad från färskt vatten. Hur skiljer sig det från bilar och kylarvätska?
Re: Byta kylarvätska
jarlh wrote:Nu känner jag mig smått senil, men varför ska man byta kylarvätska? (Jag har själv gjort det på min w123, och min gamla w115.)
Vi hade en rörmokare hemma förra vintern som bytte termostat i våra element. Han påstod tvärsäkert att man inte bör byta vattnet i värmesystemet, för det gamla vattnet är syrefattigt och "snällt" mot systemet - till skillnad från färskt vatten. Hur skiljer sig det från bilar och kylarvätska?
jadu det är en bra fråga isåfall.. men jag byter när det rekommenderas iaf..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: Byta kylarvätska
Kylarvätskan byts för att glykolens rostskyddande förmåga försämras med tiden.
Speciellt den miljövänligare propylenglykolen blir fortare sämre än etylenglykolen
Speciellt den miljövänligare propylenglykolen blir fortare sämre än etylenglykolen
W212, W204, W169
Re: Byta kylarvätska
Komplettering: Radiatorkretsen i ett hus kan inte jämföras med kylsystemet i en bil.
I huset hålls radiatorvattnet syrefritt då det efter uppvärmning blivit fritt från upplöst syre eftersom det inte har kontakt med omgivande luft. Dessutom har du oftast ett slutet expansionskärl i huset där vattentrycket balanseras mot komprimerad kvävgas över ett gummimembran. Ingenstans kommer alltså vattnet i kontakt med luft.
Gummislangarna i en bil är inte 100% täta mot gaser, alltså syresätts vattnet en aning fortlöpande. Därtill är expansionskärlet i en bil alltid delvis luftfyllt. Detta kombinerat med att korrosionshämmande tillsatser i glykolen bryts ned, som MB S-Klasse skriver, gör att både rörmokaren och instruktionsboken har rätt.
I huset skall du så långt som möjligt undvika att byta (eller fylla på) vatten i radiatorkretsen, och måste du göra det, så se till att värma upp vattnet nära kokpunkten (min 80°C) snarast möjligt så att det gasar av sig.
I bilen byter du kylarvätska enligt tillverkarens anvisningar.
Svårare än så är det inte.
I huset hålls radiatorvattnet syrefritt då det efter uppvärmning blivit fritt från upplöst syre eftersom det inte har kontakt med omgivande luft. Dessutom har du oftast ett slutet expansionskärl i huset där vattentrycket balanseras mot komprimerad kvävgas över ett gummimembran. Ingenstans kommer alltså vattnet i kontakt med luft.
Gummislangarna i en bil är inte 100% täta mot gaser, alltså syresätts vattnet en aning fortlöpande. Därtill är expansionskärlet i en bil alltid delvis luftfyllt. Detta kombinerat med att korrosionshämmande tillsatser i glykolen bryts ned, som MB S-Klasse skriver, gör att både rörmokaren och instruktionsboken har rätt.
I huset skall du så långt som möjligt undvika att byta (eller fylla på) vatten i radiatorkretsen, och måste du göra det, så se till att värma upp vattnet nära kokpunkten (min 80°C) snarast möjligt så att det gasar av sig.
I bilen byter du kylarvätska enligt tillverkarens anvisningar.
Svårare än så är det inte.
Re: Byta kylarvätska
Tack för förklaringen.
Det är som lumpen alltså, bara att lyda order!
Det är som lumpen alltså, bara att lyda order!
Re: Byta kylarvätska
jarlh wrote:Tack för förklaringen.
Det är som lumpen alltså, bara att lyda order!
Jo. Eftersom biltillverkarna vill kunna redovisa låga servicekostnader i biltidningarnas tester, och hålla nere omkostnaderna vid fulleasing, är serviceintervallerna maxade och det är inte onödiga saker i listan heller, även om många har svårt att inse vikten av att byta olika vätskor. Tvärtom har vi ju sett vådan av att tillverkarna velat snåla bort t.ex. oljebyte i automatlådor. Lyd alltså order, och gör gärna liiite mer dessutom. Det brukar vara svårt att smörja sig fattig...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests