Page 1 of 1

Byta kylarvätska

Posted: Sun 14 Aug, 2016 15:40
by nostalgi
Tänkte byta kylarvätska på min R170 (230 kompressor) men stötte på patrull vid avtappningspluggen på motorblocket. Det är trångt att komma åt, och med de nycklar jag har tillgängliga får jag inte tillräckligt utrymme för att vrida loss den rätt hårt sittande skruven.

Några tips?

Re: Byta kylarvätska

Posted: Mon 15 Aug, 2016 18:01
by pasi
har aldrig tappat ur därifrån på nån mb jag har haft. töm ur från kylaren och sen när det är klart så trycker du in restvärmeknappen i kupen så går ju den elektriska cirk.pumpen igång och den tar ut resten som finns kvar, kanske inte till helt hundra procent men bättre än inget iaf. kör inte pumpen för länge bara så den inte går torr sen..
sen efter det så brukar jag trycksätta kylsystemet med tryckluft , se till att ha avtappningen öppen i kylaren sen så kör du tryckluft i exp.kärlet(obs! inte för hårt tryck!).

Re: Byta kylarvätska

Posted: Tue 16 Aug, 2016 17:08
by jarlh
Nu känner jag mig smått senil, men varför ska man byta kylarvätska? (Jag har själv gjort det på min w123, och min gamla w115.)

Vi hade en rörmokare hemma förra vintern som bytte termostat i våra element. Han påstod tvärsäkert att man inte bör byta vattnet i värmesystemet, för det gamla vattnet är syrefattigt och "snällt" mot systemet - till skillnad från färskt vatten. Hur skiljer sig det från bilar och kylarvätska?

Re: Byta kylarvätska

Posted: Tue 16 Aug, 2016 18:13
by pasi
jarlh wrote:Nu känner jag mig smått senil, men varför ska man byta kylarvätska? (Jag har själv gjort det på min w123, och min gamla w115.)

Vi hade en rörmokare hemma förra vintern som bytte termostat i våra element. Han påstod tvärsäkert att man inte bör byta vattnet i värmesystemet, för det gamla vattnet är syrefattigt och "snällt" mot systemet - till skillnad från färskt vatten. Hur skiljer sig det från bilar och kylarvätska?

jadu det är en bra fråga isåfall.. men jag byter när det rekommenderas iaf..

Re: Byta kylarvätska

Posted: Tue 16 Aug, 2016 21:45
by MB S-KLASSE
Kylarvätskan byts för att glykolens rostskyddande förmåga försämras med tiden.
Speciellt den miljövänligare propylenglykolen blir fortare sämre än etylenglykolen

Re: Byta kylarvätska

Posted: Tue 16 Aug, 2016 22:15
by Marie
Komplettering: Radiatorkretsen i ett hus kan inte jämföras med kylsystemet i en bil.
I huset hålls radiatorvattnet syrefritt då det efter uppvärmning blivit fritt från upplöst syre eftersom det inte har kontakt med omgivande luft. Dessutom har du oftast ett slutet expansionskärl i huset där vattentrycket balanseras mot komprimerad kvävgas över ett gummimembran. Ingenstans kommer alltså vattnet i kontakt med luft.
Gummislangarna i en bil är inte 100% täta mot gaser, alltså syresätts vattnet en aning fortlöpande. Därtill är expansionskärlet i en bil alltid delvis luftfyllt. Detta kombinerat med att korrosionshämmande tillsatser i glykolen bryts ned, som MB S-Klasse skriver, gör att både rörmokaren och instruktionsboken har rätt.

I huset skall du så långt som möjligt undvika att byta (eller fylla på) vatten i radiatorkretsen, och måste du göra det, så se till att värma upp vattnet nära kokpunkten (min 80°C) snarast möjligt så att det gasar av sig.

I bilen byter du kylarvätska enligt tillverkarens anvisningar.

Svårare än så är det inte.

Re: Byta kylarvätska

Posted: Wed 17 Aug, 2016 09:33
by jarlh
Tack för förklaringen.

Det är som lumpen alltså, bara att lyda order!

Re: Byta kylarvätska

Posted: Wed 17 Aug, 2016 11:03
by Marie
jarlh wrote:Tack för förklaringen.

Det är som lumpen alltså, bara att lyda order!


Jo. Eftersom biltillverkarna vill kunna redovisa låga servicekostnader i biltidningarnas tester, och hålla nere omkostnaderna vid fulleasing, är serviceintervallerna maxade och det är inte onödiga saker i listan heller, även om många har svårt att inse vikten av att byta olika vätskor. Tvärtom har vi ju sett vådan av att tillverkarna velat snåla bort t.ex. oljebyte i automatlådor. Lyd alltså order, och gör gärna liiite mer dessutom. Det brukar vara svårt att smörja sig fattig... :wink: