Long time no see…….
Har införskaffat en -98 slk 230 komp. Trevlig liten rackare men givetvis några småfel.
C-lås är dött. Sidomarkeringarna blinkar men ingen reaktion i övrigt. Varken på fob eller knappen på brädan. Vad göra?
AC död. Reagerar inte heller med lampa i EC-knappen när man stänger av - kanske inte gör det när ACn inte kan starta? Antar att man får börja med fylleri?
Farthållaren tar ej om man kör fortare än ca 80. Lägre går bra men om man ökar så släpper den vid samma hastighet. ???
Luftkompressorn saknas. Någon som har en till övers?
Vagnen är utrustad med en Becker CD/navi. Jag vet inte om det finns någon växlare. Var brukar sådan vara monterad?
Någon som råkar ha senaste kartuppdatering för Becker Traffic Pro (4720?) Troligen v.10.0?
C-lås mm
Re: C-lås mm
Ingen som vet något om SLK?
Då är det väl ingen som kan säga var vakuumpumpen sitter heller?
Då är det väl ingen som kan säga var vakuumpumpen sitter heller?
Re: C-lås mm
Hej Göran,
Letade lite, hoppas detta är rätt, var vacum pumpen sitter på SLKn.
https://www.youtube.com/watch?v=nl-6Ak9ld0s
Fathållaren har en max hastighets funktion, aktiveras/deaktiveras med att fartållarspaken trycks inåt - sitter en liten lampa som tänder på spaken, när den är aktiv.
Är max hastighet aktiverad, som kommer "LIM" att tändas i hastighets mätare tavlan, när du är över ställd hastighet och försöker aktivera farthållaren.
ACn - inte någon direkt klar aning, kolla säkringar, samt när AC-knappen är tänd = avslagen AC. (lite bakvänt).
Hoppas att något av detta hjälper dig, i felsökandet…
Bildelsbasen har en del beg. till SLK R170/W170.
Lycka till.
Letade lite, hoppas detta är rätt, var vacum pumpen sitter på SLKn.
https://www.youtube.com/watch?v=nl-6Ak9ld0s
Fathållaren har en max hastighets funktion, aktiveras/deaktiveras med att fartållarspaken trycks inåt - sitter en liten lampa som tänder på spaken, när den är aktiv.
Är max hastighet aktiverad, som kommer "LIM" att tändas i hastighets mätare tavlan, när du är över ställd hastighet och försöker aktivera farthållaren.
ACn - inte någon direkt klar aning, kolla säkringar, samt när AC-knappen är tänd = avslagen AC. (lite bakvänt).
Hoppas att något av detta hjälper dig, i felsökandet…
Bildelsbasen har en del beg. till SLK R170/W170.
Lycka till.
Re: C-lås mm
Tackar och bugar!!! Både placering och fix för pumpen på ett bräde.
Har idag fyllt ACn (vilket nog inte gjorts sedan ny). Den hade ca 360g kvar och efter vakuumsugning och fyllning funkar den naturligtvis perfekt.
Farthållaren är fortfarande ett mysterium. Jag tänkte som du men det hjälper inte att ändra hastigheten för LIM. Samma fel och vid samma hastighet kvarstår. Har möjligen vakuumpumpen någon inverkan här också?
Nya CD-skivor på väg från "Here" som jag hoppas funkar för navi.
Däck-kompressor saknas fortfarande.
Har idag fyllt ACn (vilket nog inte gjorts sedan ny). Den hade ca 360g kvar och efter vakuumsugning och fyllning funkar den naturligtvis perfekt.
Farthållaren är fortfarande ett mysterium. Jag tänkte som du men det hjälper inte att ändra hastigheten för LIM. Samma fel och vid samma hastighet kvarstår. Har möjligen vakuumpumpen någon inverkan här också?
Nya CD-skivor på väg från "Here" som jag hoppas funkar för navi.
Däck-kompressor saknas fortfarande.
Re: C-lås mm
När farthållaren kopplat ur på mina Mercedes har det alltid handlat om att ABS-kransarna varit dåliga. Kolla dem!
---
2000 E430 T 4matic
2000 E430 T 4matic
Re: C-lås mm
Tack för tips! Skulle verkligen det kunna göra att farthållaren kopplar ur vid exakt samma hastighet varje gång?
Re: C-lås mm
Länk till däck-kompressor,
https://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-SLK ... SwawpXvg9I
.. så lite letande på ebay, så bör det finnas några alternativ. Finns även några SLK W170 demonteringsobjekt på bildelsbasen, kan kanske finnas där...…….
https://www.ebay.co.uk/itm/MERCEDES-SLK ... SwawpXvg9I
.. så lite letande på ebay, så bör det finnas några alternativ. Finns även några SLK W170 demonteringsobjekt på bildelsbasen, kan kanske finnas där...…….
Re: C-lås mm
Hittade givetvis pumpen där..... död. Men det visade sig att kontakten glidit ur. Spärren låg lös och jag förstår inte riktigt hur den ska monteras? Nåväl, kontakten trycktes tillbaks och man kände tydligt att pumpen hoppade igång. Den fortsatte att gå och går fortfarande. Det förändrade dock inget i låsfunktionen - lika dött som förut.
Det leder till nya frågor.
Hur ska låsbygeln sitta?
Finns det någon vakuumklocka? Jag hittar ingen.....
Ska verkligen pumpen gå kontinuerligt? Jag kan inte uppfatta något pysande.
Det leder till nya frågor.
Hur ska låsbygeln sitta?
Finns det någon vakuumklocka? Jag hittar ingen.....
Ska verkligen pumpen gå kontinuerligt? Jag kan inte uppfatta något pysande.
Re: C-lås mm
Hej!
Givetvis skall inte pumpen gå kontinuerligt, det tål varken den eller bilens batteri.
Att kontakten var bortkopplad tyder snarare på att "någon" kopplat bort den just för att det är fel någonstans. En så kallad "Quick fix". Att den skulle hoppa loss oss av sig själv är i det närmaste fullständigt orimligt.
Givetvis skall inte pumpen gå kontinuerligt, det tål varken den eller bilens batteri.
Att kontakten var bortkopplad tyder snarare på att "någon" kopplat bort den just för att det är fel någonstans. En så kallad "Quick fix". Att den skulle hoppa loss oss av sig själv är i det närmaste fullständigt orimligt.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: C-lås mm
Du har säkert rätt Mimmi. Vet du om det finns någon "klocka"?
A1708050019 beskrivs på sprängskiss som "tank" men placering eller anslutning framgår inte. Kan den sitta internt i pumpen?
A1708050019 beskrivs på sprängskiss som "tank" men placering eller anslutning framgår inte. Kan den sitta internt i pumpen?
Re: C-lås mm
Hej igen!
Jag är alls ingen expert på modellen ifråga, men rent generellt med tanke på mitt MB-kunnande skulle jag tro att en vacuumtank finns placerad innanför höger framskärm, högt upp i bakkant.
Vad Du menar med "klocka" är lite osäkert, men jag tolkar det som en tank. I dörrarna sitter servodon, är det möjligen de Du kallar "klocka"?
Jag är alls ingen expert på modellen ifråga, men rent generellt med tanke på mitt MB-kunnande skulle jag tro att en vacuumtank finns placerad innanför höger framskärm, högt upp i bakkant.
Vad Du menar med "klocka" är lite osäkert, men jag tolkar det som en tank. I dörrarna sitter servodon, är det möjligen de Du kallar "klocka"?
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: C-lås mm
Ok, vi kallar det vakuumtank då. På sprängskissen framgår inga andra kopplingar än till respektive dörr + tanklucka + skuff.
Har nu kommit så långt att pumpen agerar och allt utom förardörr låser.
Det finns ju ett annat vakuumsystem som går på motorns vakuum.
BTW jag tror faktiskt att kontakten släppt spontant. Den satt halvvägs ner i honan och där skulle inte jag lämnat den om jag dragit ur den. Möjligen att man slarvat med bygeln.
Har nu kommit så långt att pumpen agerar och allt utom förardörr låser.
Det finns ju ett annat vakuumsystem som går på motorns vakuum.
BTW jag tror faktiskt att kontakten släppt spontant. Den satt halvvägs ner i honan och där skulle inte jag lämnat den om jag dragit ur den. Möjligen att man slarvat med bygeln.
Re: C-lås mm
Även låset som finns på "armstödet" mellan stolarna styrs av vakum, så där under finns en "splitt"...……
Re: C-lås mm
Hmmm….. Konstaterat att handtaget/nyckellåset är utbytt i förardörren. Det är också det enda som INTE låser mha fjärren. Jag klarar mig iofs genom att låsa den dörren med nyckel och resten med fjärren. Fårväl ta mig tid att riva ner dörren någon dag.
Funderar fortfarande på farthållaren. Om man håller sig under 75 så fungerar den utmärkt ända tills man kommer till en brantare nerförsbacke. Motorn "bromsar" och då släpper farthållaren. Alltså vid ökat vakuum.
Ger det någon ytterligare ledtråd?
Funderar fortfarande på farthållaren. Om man håller sig under 75 så fungerar den utmärkt ända tills man kommer till en brantare nerförsbacke. Motorn "bromsar" och då släpper farthållaren. Alltså vid ökat vakuum.
Ger det någon ytterligare ledtråd?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest