Råd inför SLK köp

Andra generationen SLK började tillverkas 2004 och fram till 2011.
hedman
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Mon 23 Aug, 2010 20:20
Location: Lidköping

Re: Råd inför SLK köp

Postby hedman » Tue 14 Sep, 2010 23:18

Masta wrote:
hedman wrote:Jag ska lämna in min SLK 280 -06:a nu på onsdag för en E-service. Bilen har inte gått mer än 1050 mil men det är 2 år sedan förra servicen så det är dags pga tiden. Har fått ett pris på ca 9100 kr. Det är mycket pengar men den är tydligen en ganska omfattande service.
Jag är ingen utrustningsfreak men för mig är skinnstolar, airscarf, AC och farthållare givet.
Det jag uppskattar mest med min bil är att den går billigt (ca 0,76 i motorvägsfart) trots skapligt drag i motorn. Visst är det lite skillnad mot 350:n men mindre än jag trodde.
/hedman


Ah - farthållare! Det var så självklart så jag glömde bort det. Men det måste ju såklart vara med!

Schysst pris på servicen för övrigt, den verkar vara omfattande eftersom det är en "E" men vad ingår?


Ärligt talat har jag inte järnkoll på allt som ingår men jag vet att det är tändstiftsbyte som nämnts, olja och oljefilter naturligtvis, byte av bromsvätska, diverse filter m.m.
Service E enbart anger ju bara ungefär hur omfattande servicen är. De tryckte fram en servicekod från bilens dator när jag beställde servicen, först då kunde de säga exakt vad som skulle göras. Känns lite töntigt att göra en sådan service när bilen bara gått ca 300 mil sedan förra servicen men jag tycker det är lika bra att "hålla ordning på grejerna". Man får väl sota för det när man säljer den annars. Det är förra ägaren som kört så lite. Jag har väl tänkt att utnyttja den lite mer.

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Wed 15 Sep, 2010 22:47

hedman wrote:
Ärligt talat har jag inte järnkoll på allt som ingår men jag vet att det är tändstiftsbyte som nämnts, olja och oljefilter naturligtvis, byte av bromsvätska, diverse filter m.m.
Service E enbart anger ju bara ungefär hur omfattande servicen är. De tryckte fram en servicekod från bilens dator när jag beställde servicen, först då kunde de säga exakt vad som skulle göras. Känns lite töntigt att göra en sådan service när bilen bara gått ca 300 mil sedan förra servicen men jag tycker det är lika bra att "hålla ordning på grejerna". Man får väl sota för det när man säljer den annars. Det är förra ägaren som kört så lite. Jag har väl tänkt att utnyttja den lite mer.


OK, låter som det nödvändigaste då. Jag förstår att olja/filter, samt bromsvätska går på tid eftersom de "slits" inte bara av mil. Men tändstift och kupéfilter? Jag ställde frågan vid den stora servicen om de kollade stiften innan de bytte, men det gör de såklart inte. Min hade gått 2700 då. Platinastiften ska ju ha en livslängd på 10000. Men, verkstan ska ju leva också :-)
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Re: Råd inför SLK köp

Postby Merca300CECab » Thu 07 Apr, 2011 19:31

Servade själv min i fredags. Gjorde bara en oljeservice p åden. Var 2 år sedan sist eller 600 mil men kände ändå att det var dax att byta olja. kostade 2300kr på Hedin.
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

Maxad
Hangaround
Hangaround
Posts: 18
Joined: Mon 04 Apr, 2011 09:54

Re: Råd inför SLK köp

Postby Maxad » Fri 08 Apr, 2011 00:33

Va det inte så att oljan i växellådan behövdes aldrig bytas på MB ? har för mig att jag hörde det när jag hade min c32a förut :S
SLK 55 AMG

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Re: Råd inför SLK köp

Postby Merca300CECab » Fri 08 Apr, 2011 09:14

Köpte klossar fram till min igår då de ha 1 mm kvar :-D

3200kr :shock: :shock: :shock: Galet dyrt. Så ni som letar SLK och har de feta bromsarna, typ AMG perfomance package eller liknande. Pruta om de är slut :wink:
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a


Return to “R171”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests