Råd inför SLK köp

Andra generationen SLK började tillverkas 2004 och fram till 2011.
ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Råd inför SLK köp

Postby ztaffans » Wed 11 Aug, 2010 22:22

Hej!
Ny här på forumet. Är det någon fart på detta forum?
Har börjat fundera på en SLK (R171). Har aldrig provkört någon men tycker modellen är riktigt läcker.
Vad bör man tänka på vid köp av en sådan?
Vilken utrustning bör man ha?
Vilket motoralternativ föreslår ni, är fyran tunn?
Vad kostar de olika servicarna?
Något speciellt man ska se upp med eller som brukar krångla?
Någon som har synpunkter på vad som talar för en SLK mot en BMW Z4 (var detta en svordom här :wink: )?
Har tyvärr ingen sjö med pengar att ösa ur så en AMG är tyvärr inte att tänka på :cry:
Kom gärna med så mycket info som möjligt.

ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Re: Råd inför SLK köp

Postby ztaffans » Fri 13 Aug, 2010 23:51

De här SLK sidorna verkar ju tyvärr nästan vara heldöa, tråkigt eller är det så att ingen bryr sig.
Har haft 10 visningar på sidan men inte en enda kommenter eller något råd alls.

Det jag konstaterat när jag kikar i annonser är att de flesta slk'er här i Sverige verkar privatimporterade vilket sänker mitt intresse för bilen.
Någon som har några andra synpunkter på det?
Ni som har slk'er, är de importerade?
Och snälla ni skärp till er att svara på inlägg, för det är så mycket roligare och intressantare med ett levande forum

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Sat 14 Aug, 2010 12:01

Hej du,

läste ditt inlägg men har inte så mycket att komma med eg. Har en 350 och motorn är helt underbar, är som att köra en go-cart :-) . men jag har inte kört med lilla fyran, antar att det blir mer glidare då. De flesta motorjournalister säger ju att man inte behöver så mycket motor i en cab - jag håller inte med, tycker bara att cabben förstärker känslan.

Bilen jag har, har varit i familjen sen ny, med andra ord är jag andra ägaren men har kört den sen den lämnade nybilshallen. De fel som uppstått är:

- Lite "gnek" från taket då man körde långsamt på ojämna vägar, justeringsfråga, gick på garantin
- Höger blinkers i backspegeln slutade fungera pga att fukt trängt in (troligen pga högtryckstvätten på GDS-hallen)

Annars har den varit felfri.

Är ingen utrustningsfreak men airscarf (varmluftsutblås i nacken), klimatanläggning, skinn (såklart) är måsten för mig.

Sen har jag eftermonterat en Kenwood dubbeldin navi med bluetooth för telefonen, samt satt på 19" splitfälgar för att höja looken lite.

Planer är ev en liten spoiler bak, ev spoiler fram samt sportavgas från katten med 4 utblås.

Fråga på om du har specifika undringar...
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Råd inför SLK köp

Postby R171 » Sat 14 Aug, 2010 15:48

Kan också rekommendera en 350, bra drag i den motorn. Automat är väl att föredra, gillade inte den 6 växlade som jag hade. Utrustningsväg kan man ju få allt möjligt om man vill ha, men skulle jag köpa en idag så skulle jag vilja minst ha följande utrustning. Airscarf, AC, Läder, Automat och Xenon. Sen ett måste att köpa till är fjärrstyrning av taket via fjärren, inte den kassa MB originalversionen som kan köpas till från fabrik.

Har provkört 200 automat och tyckte den var i klenaste laget då, skulle säkert tycka att den var kvick idag efter att kört Corsan ett tag nu :)

Färgsläpp i sätet förekommer där dom tre läderbitarna är ihopsydda.

Tyckte att säterna kunde varit lite skönare och inte så hårda.

Min var Svensksåld, men det har väl mindre betydelse.

Jag hade inga problem med bilen under mina 2 sommrar/vintrar.

Om det är dags serva den så kan det bli dyrt, annars kan man köra 2 år mellan servicarna vilket är bra.

Skulle gissa på att servicarna kostar ~5000kr för en liten och kan dra iväg långt över 10.000kr om man ska byta lite mera. Undvik Hedins för dom är grymt dyra enligt egen erfarenhet.
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Re: Råd inför SLK köp

Postby ztaffans » Sun 15 Aug, 2010 00:43

R171 wrote:Kan också rekommendera en 350, bra drag i den motorn. Automat är väl att föredra, gillade inte den 6 växlade som jag hade. Utrustningsväg kan man ju få allt möjligt om man vill ha, men skulle jag köpa en idag så skulle jag vilja minst ha följande utrustning. Airscarf, AC, Läder, Automat och Xenon. Sen ett måste att köpa till är fjärrstyrning av taket via fjärren, inte den kassa MB originalversionen som kan köpas till från fabrik.

Har provkört 200 automat och tyckte den var i klenaste laget då, skulle säkert tycka att den var kvick idag efter att kört Corsan ett tag nu :)

Färgsläpp i sätet förekommer där dom tre läderbitarna är ihopsydda.

Tyckte att säterna kunde varit lite skönare och inte så hårda.

Min var Svensksåld, men det har väl mindre betydelse.

Jag hade inga problem med bilen under mina 2 sommrar/vintrar.

Om det är dags serva den så kan det bli dyrt, annars kan man köra 2 år mellan servicarna vilket är bra.

Skulle gissa på att servicarna kostar ~5000kr för en liten och kan dra iväg långt över 10.000kr om man ska byta lite mera. Undvik Hedins för dom är grymt dyra enligt egen erfarenhet.


Kul att det kommer lite svar.
Hade en fundering på servicarna. Vilka är det som är extra dyra (är de milberonde eller tidsberoende)?
Riktigt sugen på en 350, men vet inte om jag ska vänta tills våren så slipper jag lösa förvaringen redan till vinter.
Nackdelen är väl att det är dyrare till våren, eller vad tror ni?

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Sun 15 Aug, 2010 16:15

Servicarna är mil- och tidsberoende. Vissa saker byts på tid, andra på mil. Oljan t.ex. skall bytas efter ett visst antal förbrukade liter bensin (tror det är 2500 men osäker) eller vartannat år. Jag byter olja en gång om året iallafall för säkerhets skull (alltså ett extra oljebyte mellan servicarna). Datorn i bilen ger en ungefärlig indikation om hur stor nästa service är (skala A-F, som motsvarar ungefär antalet timmar. En C-service tar således ungefär 3 timmar).
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Re: Råd inför SLK köp

Postby ztaffans » Sun 15 Aug, 2010 19:08

Masta wrote:Servicarna är mil- och tidsberoende. Vissa saker byts på tid, andra på mil. Oljan t.ex. skall bytas efter ett visst antal förbrukade liter bensin (tror det är 2500 men osäker) eller vartannat år. Jag byter olja en gång om året iallafall för säkerhets skull (alltså ett extra oljebyte mellan servicarna). Datorn i bilen ger en ungefärlig indikation om hur stor nästa service är (skala A-F, som motsvarar ungefär antalet timmar. En C-service tar således ungefär 3 timmar).


Så om jag fattat rätt så är A (1 timme) den enklaste servicen och F (6 timmar) den mest avancerade?
Har du någon aning om hur ofta man gör F servicen och en prisidé på den?

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Råd inför SLK köp

Postby R171 » Sun 15 Aug, 2010 20:34

Tror jag hade en F (2:a servicen) på min innan jag sålde den och Hedins skulle ha ~12000kr + ev. extra som bromsklossar mm. Ska man fråga vad servicen kostar på en verkstad så behöver man även ha servicekoden och inte bara bokstaven.
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Sun 15 Aug, 2010 21:40

R171 wrote:Tror jag hade en F (2:a servicen) på min innan jag sålde den och Hedins skulle ha ~12000kr + ev. extra som bromsklossar mm. Ska man fråga vad servicen kostar på en verkstad så behöver man även ha servicekoden och inte bara bokstaven.


Jepp, men bokstaven ger en fingervisning om hur tom plånboken blir iaf.

Sist hade jag en C, ringde och frågade om pris, och det var billigt, under 3000. Glad i hågen lämnar jag in den och de ringer och säger att det kostar 3k till... Så även om priset skiljer mellan olika servicar, så varierar det typ mellan dyrt och ännu dyrare :wink:

Men om man följer serviceintervallet är det ju som R171 säger bara vartannat år om man inte kör väldigt mycket, och då blir ju servicekostnaden helt OK! och för att köra den bilen är det värt det imho. CLKn jag hade innan (CLK 230 -99) var lite billigare service men skillnaden var försumbar (skillnaden var ca 1000 kr/service).
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

Merca300CECab
Guru
Guru
Posts: 2798
Joined: Sat 31 May, 2003 23:27
Location: Skåne, Åstorp
Contact:

Re: Råd inför SLK köp

Postby Merca300CECab » Wed 18 Aug, 2010 21:02

Har själv köpt mig en SLK 350 för ca 2 månader sedan- en astrevlig bil. Drar lite soppa med tanke på att den går ritkigt bra (4-5 dl/mil mindre än min gamla M5a :D )

Måste utrustningen enligt mig är:
AMG paket, stora navin (mest för det är snyggt) H/K ljudpaket ( gillar musik) 18" aMG orginal eller andra utbytta snygga fälgar , Xenon och svart skinn för min del.

Nödvändigast är nog värme i ratten :-D (klart jag har det åxå)

Har själv AMG stolar i min å slipper då "problem som nämnts ovan med skinnet.

Har inte hittat några fel ännu men knirr i taket är fixat av förra ägaren vet jag. Eänkning me dH/R fjädrar gör sig riktigt bra..

Du kan kolla i min tråd som jag skapade när jag köpte min. Finns lite bilder å utrusntingsinfo om vad som kan finnas på dem

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=60488
Kör Audi R8 V10 Spyder...............Audi A6 Avant 2.0 Tdi 2013 ...............Audi A4 Avant 2.0 Tdi 2009(Frugans)

http://www.dperssonbilrekond.se

Dan -78;a

ztaffans
Wannabe
Wannabe
Posts: 7
Joined: Wed 11 Aug, 2010 18:03

Re: Råd inför SLK köp

Postby ztaffans » Wed 18 Aug, 2010 22:29

Merca300CECab wrote:Har själv köpt mig en SLK 350 för ca 2 månader sedan- en astrevlig bil. Drar lite soppa med tanke på att den går ritkigt bra (4-5 dl/mil mindre än min gamla M5a :D )

Måste utrustningen enligt mig är:
AMG paket, stora navin (mest för det är snyggt) H/K ljudpaket ( gillar musik) 18" aMG orginal eller andra utbytta snygga fälgar , Xenon och svart skinn för min del.

Nödvändigast är nog värme i ratten :-D (klart jag har det åxå)

Har själv AMG stolar i min å slipper då "problem som nämnts ovan med skinnet.

Har inte hittat några fel ännu men knirr i taket är fixat av förra ägaren vet jag. Eänkning me dH/R fjädrar gör sig riktigt bra..

Du kan kolla i min tråd som jag skapade när jag köpte min. Finns lite bilder å utrusntingsinfo om vad som kan finnas på dem

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=60488



Jag var inne och tittade på den bil och den är verkligen helläcker. Mäktig utrustningslista var det ju också.
Inte utan att man blir avundsjuk, får se om, när och vad det blir för mig men din bil minskar ju inte ha-begäret direkt.

hedman
Wannabe
Wannabe
Posts: 3
Joined: Mon 23 Aug, 2010 20:20
Location: Lidköping

Re: Råd inför SLK köp

Postby hedman » Mon 13 Sep, 2010 22:23

Jag ska lämna in min SLK 280 -06:a nu på onsdag för en E-service. Bilen har inte gått mer än 1050 mil men det är 2 år sedan förra servicen så det är dags pga tiden. Har fått ett pris på ca 9100 kr. Det är mycket pengar men den är tydligen en ganska omfattande service.
Jag är ingen utrustningsfreak men för mig är skinnstolar, airscarf, AC och farthållare givet.
Det jag uppskattar mest med min bil är att den går billigt (ca 0,76 i motorvägsfart) trots skapligt drag i motorn. Visst är det lite skillnad mot 350:n men mindre än jag trodde.
/hedman

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Mon 13 Sep, 2010 23:20

hedman wrote:Jag ska lämna in min SLK 280 -06:a nu på onsdag för en E-service. Bilen har inte gått mer än 1050 mil men det är 2 år sedan förra servicen så det är dags pga tiden. Har fått ett pris på ca 9100 kr. Det är mycket pengar men den är tydligen en ganska omfattande service.
Jag är ingen utrustningsfreak men för mig är skinnstolar, airscarf, AC och farthållare givet.
Det jag uppskattar mest med min bil är att den går billigt (ca 0,76 i motorvägsfart) trots skapligt drag i motorn. Visst är det lite skillnad mot 350:n men mindre än jag trodde.
/hedman


Ah - farthållare! Det var så självklart så jag glömde bort det. Men det måste ju såklart vara med!

Schysst pris på servicen för övrigt, den verkar vara omfattande eftersom det är en "E" men vad ingår?
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image

User avatar
R171
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1744
Joined: Wed 07 Jul, 2004 21:24
Location: Västra Götaland

Re: Råd inför SLK köp

Postby R171 » Tue 14 Sep, 2010 17:12

4 år då är det bl.a. dags för tändstiftsbyte i det priset vilket kostar typ 1500kr i arbete bara för att skruva ur/i dom.
Tycker 9500 är dyrt då det knappt kan vara något extra med dom milen, dock MB normalpris.
Serva en SLK är ju inte mer omfattande än serva vilken bil som helst.
Opel Astra Turbo -10 ......... MB SLK 350 -05.......................... MB SLK 230 K -02...................... Dack.tk - Däckberäknan
Image

Masta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1405
Joined: Thu 25 Mar, 2004 17:19
Location: Stockholm

Re: Råd inför SLK köp

Postby Masta » Tue 14 Sep, 2010 22:40

R171 wrote:4 år då är det bl.a. dags för tändstiftsbyte i det priset vilket kostar typ 1500kr i arbete bara för att skruva ur/i dom.
Tycker 9500 är dyrt då det knappt kan vara något extra med dom milen, dock MB normalpris.
Serva en SLK är ju inte mer omfattande än serva vilken bil som helst.


Jag betalade knappt 10' för en service D, det var inkl tändstift också. Därav min fråga vad som gjorde servicen till en E istf en D. Det är mycket kontroller som kostar. Byta friskluftfiltret kostar många sköna tusenlappar också. Känns rätt fånigt i en cab, min rullar normalt inte 10 mil om året med taket uppfällt. Men vill ju att klimatorn fungerar för det så det är väl bäst att byta enl intervall.
David

Mercalös :(
Såld och saknad 2008-2015: SLK 350 - Iridiumsilver, rött läder, 7G-tronic. Mods: 19" Piecha DP2 Phantom, Kurzstab-antenne, Kenwood DNX5120 Nav, alu växelpaddlar + Roadsterbag väskor :)

Nuvarande: BMW M3 E93, BMW 330i, VW High Up
Image


Return to “R171”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests