Jag har fått hem:
- nya övre länkarmar
- nya undre kulbultar
- nya inre gummibussningar nedre länkarm
fram, och tänkte byta dem. Men demont framfjädrar är jag lite undrande till.
Varför skulle jag behöva det speciella fjäderspännarverktyg som t ex Biltema har för 1.995 kronor? Jag tycker det verkar finnas gott om plats på W126 och borde kunna komma åt med vanliga fjäderspännare.
Riskerar jag fjädern i ansiktet?
Demont framfjädrar - fjäderspännare
- Dreamscape
- Proffs
- Posts: 297
- Joined: Tue 17 Apr, 2007 15:21
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
pgadler wrote:Riskerar jag fjädern i ansiktet?
ungefär, mercas fjädrar är tjockare så att universal fjäderspännare har svårt att greppa bra :/
säger inte att det är omöjligt, har själv gjort det, fjädern stack iväg på ena sidan fram, den andra klarade sig :)
Assumption is the mother of all f**k ups
F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)
Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)
http://www.garaget.org/nicedreams
F.d MB's
300E - 87 w124 (skrotad)
250DT - 93b s124 (skrotad)
300TDT - 93 s124 (såld)
250D -93b w124 (såld)
S500 -93 w140 (såld)
300TD -91 s124 (såld)
300D -79 w123 (såld)
Nuvarande
S4 2.2tq 20v -93
500SEL -85 (mysarN)
http://www.garaget.org/nicedreams
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
Behandla en spänd fjäder som ett skarpladdat gevär.
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
jag har också bytt fjädrar med universal spännare på 126:an, både fram o bak.
jag hade flera så jag spände jämt runt om, för att inte få någon "sidokraft"
jag hade flera så jag spände jämt runt om, för att inte få någon "sidokraft"
280SE [1983]
ehrm... BMW 320xD kombi [2009]
V220 CDI [2015]
~~~~~~~~~~~~~~~~
W126 -rules them all
~~~~~~~~~~~~~~~~
ehrm... BMW 320xD kombi [2009]
V220 CDI [2015]
~~~~~~~~~~~~~~~~
W126 -rules them all
~~~~~~~~~~~~~~~~
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
perik_ wrote:jag har också bytt fjädrar med universal spännare på 126:an, både fram o bak.
jag hade flera så jag spände jämt runt om, för att inte få någon "sidokraft"
Jag har två, hur många använde du?
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
pgadler wrote:perik_ wrote:jag har också bytt fjädrar med universal spännare på 126:an, både fram o bak.
jag hade flera så jag spände jämt runt om, för att inte få någon "sidokraft"
Jag har två, hur många använde du?
2. var noga med att spänningen är jämn mellan dem.
280SE [1983]
ehrm... BMW 320xD kombi [2009]
V220 CDI [2015]
~~~~~~~~~~~~~~~~
W126 -rules them all
~~~~~~~~~~~~~~~~
ehrm... BMW 320xD kombi [2009]
V220 CDI [2015]
~~~~~~~~~~~~~~~~
W126 -rules them all
~~~~~~~~~~~~~~~~
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
perik_ wrote:pgadler wrote:perik_ wrote:jag har också bytt fjädrar med universal spännare på 126:an, både fram o bak.
jag hade flera så jag spände jämt runt om, för att inte få någon "sidokraft"
Jag har två, hur många använde du?
2. var noga med att spänningen är jämn mellan dem.
Jag skulle hellre försökt meka med en gammal mina från världskriget...
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
"Jag skulle hellre försökt meka med en gammal mina från världskriget"
Håller med!
Håller med!
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
-
- Guru
- Posts: 4038
- Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
- Location: Ösmo
Re: Demont framfjädrar - fjäderspännare
Går bra om man har fyra stycken så man kan ta omtag om det behövs. Gäller speciellt när man skall ha tillbaks dom. Kan vara trångt då... Dom ligger ju på utsidan också så det blir extra trångt.
Hjälm med plexiglas eller liknande kan nog vara bra som skyddsutrustning.
Jag har själv bytt på min. (Förstod aldrig då hur nära döden jag var....)
Hjälm med plexiglas eller liknande kan nog vara bra som skyddsutrustning.
Jag har själv bytt på min. (Förstod aldrig då hur nära döden jag var....)
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest