300d 5-cyl w126
-
- Prospect
- Posts: 30
- Joined: Thu 23 Aug, 2007 22:13
300d 5-cyl w126
hallåj, har funderingar på att stoppa i en 300d automat från w123 alltså den 5cylindriga motorn i min w126 420se-89, så nu tänkte jag höra ifall någon här på forumet är hajj på hur de kommer bli med utväxlingar osv vid bytet, vet inte vad de är för utväxling på klumpen som sitter nu, men känns som att den kommer varva rätt så friskt så är väldigt tacksam för svar och tips runtikring motorbytet, glödning osv! tack på förhand.
DIESEL SMOKE !
Re: 300d 5-cyl w126
Varför inte en om602 eller om603 med turbo?
om617 kommer bara bli allmänt slö i den karossen och för den delen inte gå billigare än vad 420 motorn gör.
Min 500sel drar i snitt lika mycket och tillochmed mindre än min gamla w123 300D gjorde om man kör som folk och ligger å kryssar i 100.
Kommer aldrig mer köra på en om617 i någon kaross, nästa w123 blir med antingen om602 eller om603, både piggare och drar hälften så mycket sås som om617 gör.
Enda + med om617 är att det är en motor som är i princip odödlig.
om617 kommer bara bli allmänt slö i den karossen och för den delen inte gå billigare än vad 420 motorn gör.
Min 500sel drar i snitt lika mycket och tillochmed mindre än min gamla w123 300D gjorde om man kör som folk och ligger å kryssar i 100.
Kommer aldrig mer köra på en om617 i någon kaross, nästa w123 blir med antingen om602 eller om603, både piggare och drar hälften så mycket sås som om617 gör.
Enda + med om617 är att det är en motor som är i princip odödlig.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
- MB S-KLASSE
- Hedersmedlem
- Posts: 1625
- Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21
Re: 300d 5-cyl w126
huckstar wrote:Varför inte en om602 eller om603 med turbo?
om617 kommer bara bli allmänt slö i den karossen och för den delen inte gå billigare än vad 420 motorn gör.
Min 500sel drar i snitt lika mycket och tillochmed mindre än min gamla w123 300D gjorde om man kör som folk och ligger å kryssar i 100.
Kommer aldrig mer köra på en om617 i någon kaross, nästa w123 blir med antingen om602 eller om603, både piggare och drar hälften så mycket sås som om617 gör.
Enda + med om617 är att det är en motor som är i princip odödlig.
Skulle nog vilja påstå att även speciellt OM602 är odödlig också
Håller med dig om OM617 ... gammal och oekonomisk , inget jag skulle satsa på heller
W212, W204, W169
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: 300d 5-cyl w126
Du får en otroligt slö pråm med 8-10 tusen i årlig skatt så vill du ha diesel så lägg i en modernare motor från 300D w124. Den 5-cylindriga OM617 är en veteranmotor från stenåldern.
Re: 300d 5-cyl w126
stoppa i 603 turbo alternativt som mig 606,det funkar kalas och motorfästena är samma som 300se! drar 0.8 blandat ungefär-men då har jag 2.24 utväxling och kör lugnt(den drar minst när man mosar på typ e4 i 120). 420 tror jag har en väldans bra utväxling 2.46. gamla 300d har man enligt mig när man vill ha hederliga odödliga grejer oavsett bränsleförbrukning och att det inte spelar nån roll att det är lite slött,typ ypperligt i geländewagen.
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
-
- Expert
- Posts: 652
- Joined: Mon 13 Nov, 2006 21:04
- Location: Norrbotten Arvidsjaur
Re: 300d 5-cyl w126
Nu ska jag diesla bilen blir skattebefriad efter nyår.
Funderade först på en 290td från w210 karossen, men då påpekade en bekant att det igentligen var en uppborad 250? Så att en 300td skulle vara bättre och att värdet skulle öka på bilen. Vilken motor är att föredra för att få lägst förbrukning i denna tunga w126 kaross? 250dt 290dt 300dt
Funderade först på en 290td från w210 karossen, men då påpekade en bekant att det igentligen var en uppborad 250? Så att en 300td skulle vara bättre och att värdet skulle öka på bilen. Vilken motor är att föredra för att få lägst förbrukning i denna tunga w126 kaross? 250dt 290dt 300dt
http://www.garaget.org/fiXarn
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)
Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)
Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Re: 300d 5-cyl w126
säga vad man vill om dessa 617 motorer, men den femmans sång å lätt turbovissel .. det är en svårslagen melodi hur mkt sås å dåligt den än går!
Håkan -84
Re: 300d 5-cyl w126
Chippad 290 td blir det snålaste alternativet.
Dieselman
Jag kör en Mynä preppad G350 BRABUS och en 80ans 290GD aut turbodiesel med 35"hjul tillbehör snöplog
Jag kör en Mynä preppad G350 BRABUS och en 80ans 290GD aut turbodiesel med 35"hjul tillbehör snöplog
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests