300d 5-cyl w126

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
300d power
Prospect
Prospect
Posts: 30
Joined: Thu 23 Aug, 2007 22:13

300d 5-cyl w126

Postby 300d power » Mon 20 Sep, 2010 00:08

hallåj, har funderingar på att stoppa i en 300d automat från w123 alltså den 5cylindriga motorn i min w126 420se-89, så nu tänkte jag höra ifall någon här på forumet är hajj på hur de kommer bli med utväxlingar osv vid bytet, vet inte vad de är för utväxling på klumpen som sitter nu, men känns som att den kommer varva rätt så friskt :roll: så är väldigt tacksam för svar och tips runtikring motorbytet, glödning osv! :-) tack på förhand.
DIESEL SMOKE !

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: 300d 5-cyl w126

Postby huckstar » Mon 20 Sep, 2010 14:18

Varför inte en om602 eller om603 med turbo?
om617 kommer bara bli allmänt slö i den karossen och för den delen inte gå billigare än vad 420 motorn gör.

Min 500sel drar i snitt lika mycket och tillochmed mindre än min gamla w123 300D gjorde om man kör som folk och ligger å kryssar i 100. :-)
Kommer aldrig mer köra på en om617 i någon kaross, nästa w123 blir med antingen om602 eller om603, både piggare och drar hälften så mycket sås som om617 gör.

Enda + med om617 är att det är en motor som är i princip odödlig.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
MB S-KLASSE
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1625
Joined: Sun 21 Dec, 2003 20:21

Re: 300d 5-cyl w126

Postby MB S-KLASSE » Mon 20 Sep, 2010 14:55

huckstar wrote:Varför inte en om602 eller om603 med turbo?
om617 kommer bara bli allmänt slö i den karossen och för den delen inte gå billigare än vad 420 motorn gör.

Min 500sel drar i snitt lika mycket och tillochmed mindre än min gamla w123 300D gjorde om man kör som folk och ligger å kryssar i 100. :-)
Kommer aldrig mer köra på en om617 i någon kaross, nästa w123 blir med antingen om602 eller om603, både piggare och drar hälften så mycket sås som om617 gör.

Enda + med om617 är att det är en motor som är i princip odödlig.


Skulle nog vilja påstå att även speciellt OM602 är odödlig också

Håller med dig om OM617 ... gammal och oekonomisk , inget jag skulle satsa på heller
W212, W204, W169

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 300d 5-cyl w126

Postby Fotografen » Mon 20 Sep, 2010 15:25

Du får en otroligt slö pråm med 8-10 tusen i årlig skatt så vill du ha diesel så lägg i en modernare motor från 300D w124. Den 5-cylindriga OM617 är en veteranmotor från stenåldern.

stepside
Expert
Expert
Posts: 767
Joined: Sat 29 Dec, 2007 01:22
Location: mora

Re: 300d 5-cyl w126

Postby stepside » Mon 20 Sep, 2010 19:46

stoppa i 603 turbo alternativt som mig 606,det funkar kalas och motorfästena är samma som 300se! drar 0.8 blandat ungefär-men då har jag 2.24 utväxling och kör lugnt(den drar minst när man mosar på typ e4 i 120). 420 tror jag har en väldans bra utväxling 2.46. gamla 300d har man enligt mig när man vill ha hederliga odödliga grejer oavsett bränsleförbrukning och att det inte spelar nån roll att det är lite slött,typ ypperligt i geländewagen.
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!

mercedes_w115
Expert
Expert
Posts: 652
Joined: Mon 13 Nov, 2006 21:04
Location: Norrbotten Arvidsjaur

Re: 300d 5-cyl w126

Postby mercedes_w115 » Sat 23 Oct, 2010 13:01

Nu ska jag diesla bilen blir skattebefriad efter nyår.

Funderade först på en 290td från w210 karossen, men då påpekade en bekant att det igentligen var en uppborad 250? Så att en 300td skulle vara bättre och att värdet skulle öka på bilen. Vilken motor är att föredra för att få lägst förbrukning i denna tunga w126 kaross? 250dt 290dt 300dt
http://www.garaget.org/fiXarn
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)

Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: 300d 5-cyl w126

Postby Merca-Hakan » Sun 24 Oct, 2010 22:49

säga vad man vill om dessa 617 motorer, men den femmans sång å lätt turbovissel .. det är en svårslagen melodi hur mkt sås å dåligt den än går!
Håkan -84

Dieselman
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 117
Joined: Fri 11 Jul, 2003 01:20
Location: säter

Re: 300d 5-cyl w126

Postby Dieselman » Sat 06 Nov, 2010 20:05

Chippad 290 td blir det snålaste alternativet.
Dieselman
Image Jag kör en Mynä preppad G350 BRABUS och en 80ans 290GD aut turbodiesel med 35"hjul tillbehör snöplog


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests