Hallå alla MB vänner
jag har skaffat en 560 SEC 1991, toppfint exemplar med dokumenterade 10.150 mil på mätaren, sv såld osv.
gjorde service på Bernadts bil i länna, dock finns 1 problem med den.
Tomgången är för hög och dom svävar på orsaken, vid kallstart är den ca 1000 varv OK, sen när man gasar till stiger den till 14-1500n varv och ligger kvar där som varv. när den är varm..?? div. vacumslagar e bytta, tomgångs regulator e bytt till en beg., stift och tändkablar bytta, tomgångsrelät kollat mot ett annat begagnat..?? dom gissar nu på luft-mängdsdonet ?? det kostar ca 10.000:- men dom är inte säkra på om det hjälper?? någon som har ett tips??
tror det kan vara nåt skitfel... bilen har bara rullat 2000 mil de senaste 5-6 åren, kanske nåt som hängt sig??
Tacksam för förslag..
MVH Mr. GW
560 SEC fråga
560 SEC fråga
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 SEC fråga
Prova att knacka försiktigt på tomgångsregulatorn, Det brukar samlas sot i den som ställer till det. Sjunker tomgången när du slår på den, så kan du ta bort och rengöra den sen.
Får gratulera till ett fint bil köp. Snyggaste mercan som gjorts
Får gratulera till ett fint bil köp. Snyggaste mercan som gjorts
Re: 560 SEC fråga
Du skriver att tomgångsregulatorn är bytt till annan beg och ingen skillnad.
Känns riskfyllt att verkstan "gissar" luftmängddonet utan att veta. Skulle nog leta bättre verkstad. Verkstadshandboken innehåller ju mängder med tester att göra på LE-Jetronic. Bosch-verkstad kanske kan hjälpa?
Har själv en 560 SEL som stannade för mig i somras. Trodde bränslesystemet, så jag kollade nästan allt i detta, innan det visade sig vara tändspolen (!). Under den resan läste jag på väldigt mycket om systemet.
Och att en lågmilad bil ska fått problem med luftmängddonet, om ingen varit i den och pillat, känns osannolikt.
Kika mer på benzworld.org. Inte alla där har rent mjöl i påsen, men det är en bra källa till tips. "High idle" är ett vanligt trådämne..... En snubbe hittade läckage i insugningsrörpackningen med hjälp av en rökmaskin efter mycket letande.
Känns riskfyllt att verkstan "gissar" luftmängddonet utan att veta. Skulle nog leta bättre verkstad. Verkstadshandboken innehåller ju mängder med tester att göra på LE-Jetronic. Bosch-verkstad kanske kan hjälpa?
Har själv en 560 SEL som stannade för mig i somras. Trodde bränslesystemet, så jag kollade nästan allt i detta, innan det visade sig vara tändspolen (!). Under den resan läste jag på väldigt mycket om systemet.
Och att en lågmilad bil ska fått problem med luftmängddonet, om ingen varit i den och pillat, känns osannolikt.
Kika mer på benzworld.org. Inte alla där har rent mjöl i påsen, men det är en bra källa till tips. "High idle" är ett vanligt trådämne..... En snubbe hittade läckage i insugningsrörpackningen med hjälp av en rökmaskin efter mycket letande.
Re: 560 SEC fråga
pgadler wrote:Du skriver att tomgångsregulatorn är bytt till annan beg och ingen skillnad.
Känns riskfyllt att verkstan "gissar" luftmängddonet utan att veta. Skulle nog leta bättre verkstad. Verkstadshandboken innehåller ju mängder med tester att göra på LE-Jetronic. Bosch-verkstad kanske kan hjälpa?
Har själv en 560 SEL som stannade för mig i somras. Trodde bränslesystemet, så jag kollade nästan allt i detta, innan det visade sig vara tändspolen (!). Under den resan läste jag på väldigt mycket om systemet.
Och att en lågmilad bil ska fått problem med luftmängddonet, om ingen varit i den och pillat, känns osannolikt.
Kika mer på benzworld.org. Inte alla där har rent mjöl i påsen, men det är en bra källa till tips. "High idle" är ett vanligt trådämne..... En snubbe hittade läckage i insugningsrörpackningen med hjälp av en rökmaskin efter mycket letande.
Tackar för alla tipsen, å tar och kollar vidare..
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 SEC fråga
insugspackning kan du kolla med startgas.
Spruta på lite lätt vid packningen , går den upp i varv så läcker den..
Gör detta med kall bil så du inte råkar spruta startgas på ett varmt grenrör och få en skitdyr vedkamin
Nu har jag kört Volvo halva mitt liv , men vet att gas spjället kan sega och behöva en liten rengöring på dessa.
Kan det vara samma med Mercedes?
Rätta mig om jag har fel. om det är luftmängdsmätaren så borde du få felkod på avgasreningen om inte annat?!?
Spruta på lite lätt vid packningen , går den upp i varv så läcker den..
Gör detta med kall bil så du inte råkar spruta startgas på ett varmt grenrör och få en skitdyr vedkamin
Nu har jag kört Volvo halva mitt liv , men vet att gas spjället kan sega och behöva en liten rengöring på dessa.
Kan det vara samma med Mercedes?
Rätta mig om jag har fel. om det är luftmängdsmätaren så borde du få felkod på avgasreningen om inte annat?!?
Re: 560 SEC fråga
jag var med om ett märkligt fenomen ang tomgång. dåligt med sås i batteri pga dålig gen resulterade i skithögt varv och bilen orkeslös.
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
Re: 560 SEC fråga
pgadler wrote:Känns riskfyllt att verkstan "gissar" luftmängddonet utan att veta. Skulle nog leta bättre verkstad. Verkstadshandboken innehåller ju mängder med tester att göra på LE-Jetronic.
Menar ju KE-Jetronic, men det vet ni ju ....
Re: 560 SEC fråga
Hallå igen
Jag tog idag ut tomgångs styr enheten som satt under instrumentbrädan höger fram, då jag fick flera tips om att detta styrdon är orsaken till hög tomgång i 9 fall av 10 enligt tipsen.
Då jag öppnade det och kollade kretskortet noga så var där en del "rost" el. dyl. mellan kretsarna, så nu är ett nytt styrdon beställt och kommer inom 3 dagar
Så nu hoppas jag att tomgångs problemet är löser sig, åter tack för Era tips.
MVH Mr.G
Jag tog idag ut tomgångs styr enheten som satt under instrumentbrädan höger fram, då jag fick flera tips om att detta styrdon är orsaken till hög tomgång i 9 fall av 10 enligt tipsen.
Då jag öppnade det och kollade kretskortet noga så var där en del "rost" el. dyl. mellan kretsarna, så nu är ett nytt styrdon beställt och kommer inom 3 dagar
Så nu hoppas jag att tomgångs problemet är löser sig, åter tack för Era tips.
MVH Mr.G
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 SEC fråga
hette det 8zyl idle,ett svart relä? om så är fallet vad kostade ett sånt nytt? under instrumentbrädan hmm,min satt då under huven,kanske är olika relän alt olika mellan sedan/coupe?
w460 300gd lång -1981 vinterbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
w123 240td 603/5vxl-1979 till salu
w123 230 sedan -1978 till salu
w123 280e sedan -1977 till salu
dodge ram cummins 12v -1996 bruksbilen!
Re: 560 SEC fråga
stepside wrote:hette det 8zyl idle,ett svart relä? om så är fallet vad kostade ett sånt nytt? under instrumentbrädan hmm,min satt då under huven,kanske är olika relän alt olika mellan sedan/coupe?
Ja det hette nåt med 8 cyl leerlauf osv. på vissa modeller sitter det i motorrummet på torpedväggen men på min som är en 1991 sec satt det på passagerarsidan undertill under där man har fötterna på en skiva bakom.....
det kostar ca 3500:- n ytt men sen får jag lite rabatt på det.. kan finnas beg billigare, men öppna det då och kolla kretskortet mot skador..
MVH Mr.G
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 SEC fråga
Har du kollat så slangarna till luftburken sitter på riktigt, en grov luftslang och en liten vakumslang? sitter på vänster sida under luftburken om du står framför bilen.
Det verkar ha varit felet på min, den låg på 1500varv och vid gas upp till 2000 så stannade den där, gjorde en genomsökning
och upptäckte att slangarna till insuget inte ens satt fast så jag satte dit dem och nu går den bra.
MvH Jimmy
Det verkar ha varit felet på min, den låg på 1500varv och vid gas upp till 2000 så stannade den där, gjorde en genomsökning
och upptäckte att slangarna till insuget inte ens satt fast så jag satte dit dem och nu går den bra.
MvH Jimmy
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: 560 SEC fråga
stepside wrote:hette det 8zyl idle,ett svart relä? om så är fallet vad kostade ett sånt nytt? under instrumentbrädan hmm,min satt då under huven,kanske är olika relän alt olika mellan sedan/coupe?
Hej, det skiljer tydligen mellan årsmodellerna och även på SL, cupe, och 4 dörrars var relät sitter, det kostade ca 3.200:- och har beteckning 006 545 84 32 idle speed control 8zyl.
då jag bytt det nu så kvarstår tyvärr felet, så jag har ett över som nu är rengjort med sprit..
Tomgången är ca 1400 vid varm motor, om jag nyper ihop slangen vid tomgångsmotorn med en tång så sjunker varvtalet rejält, det blir till att kolla fler vacumslangar tror jag, eller så sätter jag en slangklämma runt den slangen och skruvar ihop tills rätt varvtal nås?.. men det känns lite bonnigt på en fin 560 SEC
MVH Mr.G
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Re: 560 SEC fråga
Hallå igen..
Har nu bytt relät till tomgången, kollat alla vacumslangar, kollat tomgångsmotorn och den funkar, Då provade jag att med en tång nypa åt runt slangen vid tomgångsmotorn och då sjönk tomgången på en gång.....från 1500 varv till mer normalt varv..Jag kunde med polygripen stå där och justera tomgången hur jag vill ned till att den nästan stannade..
Då tog jag en bit bränsleslang ca 2 cm lång och 16mm grov och "klämde" in den i rörändan på tomgångsmotorn för att minska arean där, satte tillbaka allt och nu lunkar tomgången på i ca 750 varv i friläget vid varm motor, lite högt men OK jämfört med innan, men motorn går jämt och fint som den ska
Lite "fusklagning" som lurar systemet men billigt....
Vi får se om något mer händer efter lite längre körning på väg....
MVH Mr.G
Har nu bytt relät till tomgången, kollat alla vacumslangar, kollat tomgångsmotorn och den funkar, Då provade jag att med en tång nypa åt runt slangen vid tomgångsmotorn och då sjönk tomgången på en gång.....från 1500 varv till mer normalt varv..Jag kunde med polygripen stå där och justera tomgången hur jag vill ned till att den nästan stannade..
Då tog jag en bit bränsleslang ca 2 cm lång och 16mm grov och "klämde" in den i rörändan på tomgångsmotorn för att minska arean där, satte tillbaka allt och nu lunkar tomgången på i ca 750 varv i friläget vid varm motor, lite högt men OK jämfört med innan, men motorn går jämt och fint som den ska
Lite "fusklagning" som lurar systemet men billigt....
Vi får se om något mer händer efter lite längre körning på väg....
MVH Mr.G
450 SLC 1980 14000 mil,
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
560 SEC 1991 10.000 mil
Jeep Grand Cheroke CRD 2012 vardagsbil
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest