frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

S-Klass Generation 2, tillverkades mellan 1979-1992.
User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby brolle87 » Mon 05 Mar, 2012 16:55

är det nån lambdasond på min bil? å katt?

har problem med att motorn går hyffsat kall men drar aldeles för mycket bränsle och går ojämnt på tomgången när den är varm. svartryker dessutom (svart sot på snön bakom bilen vid upprepade fullgasningar) och kan dö om du står i p-läge och gasar upp snabbt och sen tvärsläpper gasen.
då får man gnugga en del på startmotorn innan den går igång, och precis när den ska tända till, slår det stopp, som att den baktänder eller att det är en massa bränsle i nån cylinder?? men trycker du full gas precis när den ska tända till så går den igång. slår bara stopp när den dött av sig själv

vad jag förstår så sitter det en tempgivare med 2 enpoliga kontakter (en del har 1st 4polig) i toppen längst bak
sen sitter det en vaccumtempgivare med 2 vaccumslangar längst fram som verkar gå i en slinga ner till gasspjället med en backventil eller nåt på vänster framskärm.
och jag läste nånstans att om nån av dom (vilken?) e trasig så signalerar den inte att motorn blivit varm, och motorn går i kall-läge = för mycket bränsle
nån som vet lite mer om detta?
kallstartskontakten har jag provat dra ur men ingen skillnad
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby Fotografen » Mon 05 Mar, 2012 18:52

Den bakre med två kontakter är tempgivaren, en till bränslesystemet, den andra till tändningen.
Prova att skifta dessa, de är lika. Det tempgivaren för tändningen gör är att den låser tändningen vid kall motor.
Vacuumtempgivaren har med kolkanistern att göra.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby brolle87 » Tue 06 Mar, 2012 17:59

Typiskt!
Nyckeln i tändningslåset. Sätter dit batterikabeln, varpå jag hör vaccumpumpen börja surra. Biln har låst sig runtom när jag kopplade på batteriet......
Jaja, jag har iaf testat tändkablarna å de visade sig att kabeln till 6e cylindern var paj
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby Marie » Tue 06 Mar, 2012 21:25

brolle87 wrote:Typiskt!
Nyckeln i tändningslåset. Sätter dit batterikabeln, varpå jag hör vaccumpumpen börja surra. Biln har låst sig runtom när jag kopplade på batteriet......


Det är väl då man letar upp plånboken i handväskan och tar fram den här:?

Image

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby brolle87 » Tue 06 Mar, 2012 22:26

ja om "tidigare ägarna" kunde hålla rätt på orginalgrejjerna så hade jag haft en sådan nu..
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby Marie » Wed 07 Mar, 2012 00:03

brolle87 wrote:ja om "tidigare ägarna" kunde hålla rätt på orginalgrejjerna så hade jag haft en sådan nu..


Kan beställas hos en mercanasare nära dig....

User avatar
brolle87
Expert
Expert
Posts: 800
Joined: Sun 28 Jan, 2007 22:16
Location: krokom- jämtland

Re: frånga ang. motorstyrningen mb 300se -87

Postby brolle87 » Sat 10 Mar, 2012 19:01

fyfan
biln går kanonbra när man startar den kall och har en tomgång på ca 900varv
men när motorn blivit varm, går tomgången ner till 600 varv precis som den ska, men går så j#$%&a illa. bluddrar som bara f-n när man pumpar på gasen, och går illa på tomgången....
Nuvarande mercor:
mb e300td 1995, mb e200 kompressor 2005, mb sprinter 316cdi 4x4 2017, mb 200e sportline 1989, mb 200 1986,
Sålda mercor:
mb 300se -1987(bnl081). 300ce -1988(nbk140), mb 600se - 1993(jxt758), mb 320ce -1993(tfn196,skrotad), mb 560sec(srz412)-1989, mb 220sb(300d)-1964(bew722), mb 200e -1992(gjk727), mb sprinter 313cdi 4x4 2006(xgk352) , mb 220cdi 2011 (jgb822) , mb 300td s124, mb 300d 1983(lml257) , mb e200t 1995(aky142) ,


Return to “W126”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests